A szerb vasúttársaság, a Srbijavoz összesen öt elektromos motorvonatot rendelt 21 milliárd forint értékben tavaly ősszel a Belgrád-Szabadka gyorsvasútra a CRRC Changchuntól, amelyből az első három jármű leszállítása megtörtént. A Totalcar információi szerint a terv az, hogy a kínai szupervonatok Magyarországon is közlekednek majd, amennyiben rendelkezni fognak a szükséges engedélyekkel.
Az 54 millió eurós (~21 milliárd forintos) öt járműről szóló megrendelést 2023 októberében írták alá a felek, az első vonat május elején érkezett Belgrádba, majd a közelmúltban érkezett további kettő.
A napokban hivatalosan is bemutatott motorvonat négy kocsiból áll, alacsonypadlós és kerékpárszállításra is alkalmas részekkel. 104 méter hosszú, 242 üléssel, amiből 45 első osztályú. Az új CRRC szerelvények 200 km/órás sebességgel közlekednek majd a szerb főváros és Szabadka között. A Totalcar tájékoztatása szerint amikor átadják a forgalomnak a Budapest-Szabadka szakaszt is, tervek szerint ezek motorvonatok a magyar fővárosba is eljuthatnak majd.
Jelen állás szerint a Budapest-Belgrád vasútvonalon a forgalom 2025 végén indulhat meg, addigra az új kínai motorvonatoknak meg kellene szerezniük a magyar hatósági engedélyeket is, hogy a hazai vaspályákon is közlekedhessenek. Ez vélhetően nem lesz egy egyszerű, ugyanis az EU-s tagság miatt Magyarországon szigorúbbak a szabályok a vasúti járművekre, mint Szerbiában.
Fotó: © Srbijavoz / fotó forrása: Railmarket.com