Korszerű jegyértékesítés, mosdók, az aluljáróból akadálymentesen megközelíthető peronok jellemzik a Keleti új utascentrumát.
Az elődök a Keleti pályaudvar csarnokának megközelítését az utcaszintről, néhány lépcsőn fellépve képzelték el. Hamarosan visszakapjuk ezt a reprezentatív útvonalat is (egy üvegtetőn, éppen az utascentrum fölött lépdelhetünk majd át), de az évi 12 millió utas többsége ma már máshogy érkezik, a metrókkal vagy egyéb közlekedési eszközzel az aluljárón át. Számukra a lépcső két mozgólépcsővel és két lifttel egészült ki, azaz megvalósul a vonatok akadálymentes megközelítése is.
A lépcsőktől, liftektől balra 270 négyzetméterre bővítve és korszerűsítve újult meg a mosdó vandálbiztos szaniterekkel, zuhanyzókkal, akadálymentes és családi (pelenkázós) vécékkel és átmeneti csomagmegőrzőkkel. A mosdó mellett kapott helyet a tartós megőrzést szolgáló 111 csomagautomata, valamint 15 jegykiadó. (Belőlük további tizenegy a vágányoknál van.)
A másik oldal az üvegburkolatú ügyintéző téré, ahol a tágas, 285 négyzetméteres területen tizenegy pult várja az ügyfeleket, akár bel- vagy külföldi menetjegyet vesznek, információt kérnek, panaszt, visszatérítést intéznek. Az 5-ös pult a kerekesszékkel érkezők számára áll rendelkezésre soron kívül. Ezt a területet burkolja a már említett üvegtető, így természetes megvilágításhoz is jut.
A kiemelt ügyletek (csoportos utazás, nagy értékű kedvezménykártya vásárlása) intézését további két, zártabb pult szolgálja.
Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár, dr. Pafféri Zoltán, a MÁV elnök-vezérigazgatója és Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója a sajtó képviselőivel együtt járta be az utascentrum területét. Az ügyfelek számára nyitott tér mögötti jelentős területen back-office funkciók kaptak helyett, hiszen a MÁV-START körülbelül félszáz dolgozóval látja el az itteni feladatokat: irodák, öltözők, mosdók, pihenők, teakonyha, széf, főpénztár, iratraktár, talált tárgyak raktára, informatikai helyiség. Szilágyi Tibor, a MÁV fejlesztési és beruházási főigazgatója elárulta, ezen a részen, vagyis a Kerepesi úti szárny pinceszintjében derült ki az építkezés közben az itt lévő eredeti födémről, hogy – világháborús bombatalálat következtében – nem elegendő a tartószilárdsága, így terven felül kellett megerősíteni. A 2021-ben indult beruházás csúszásának ez volt az egyik oka, a másik pedig egy nagy, nyári esőzés után túlcsorduló téglacsatorna.
Az új utascentrum május első hetétől minden nap hajnali fél öttől éjjel fél egyig lesz nyitva. A beruházás összesen 1,9 milliárd forintba került európai uniós támogatással. Összesen 1542 négyzetméter épült át.
Borítókép: Május elejétől fogad utasokat a létesítmény Fotó: a szerző