fbpx
2025. november 14. péntek

Elzáródott ütőérrel tántorog a világkereskedelem

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával. Gyakorlatilag megbénítják a világkereskedelmet, Európa biztosan vesztésre áll.

Igen nagyot szól a jemeni húszik akciója. Azzal, hogy kifejezik szolidaritásukat a Hamász felé, és lezárják a Vörös-tenger déli végén lévő Bab-Al-mandab szorost, a világkereskedelem 12 százalékát „iktatták ki”, ugyanis ennyi áru nem jut el az Európába vezető létfontosságú kapuhoz, a Szuezi-csatornába. A sorozatos drón-, és hajós támadások következtében a legtöbb kereskedelmi hajó már elkerüli a területet, és biztonságos vizeken,  a Jóreménység-fok és szinte teljes Afrika megkerülésével jutnak el Európába, az öreg kontinens északi-nyugati végébe.

Aki rápillant a térképre, annak azonnal egyértelmű lesz – itt bizony mindent teljesen újra kell gondolni, a távolság olyan mértékben nő meg.

A konténerszállítók által megtett út hossza valóban nagyságrendet nő, azonban a költségeik 10-30 százalékos mértékben emelkednek. Ez a szám persze egyáltalán nem kicsi, de annál, mint ami csak az út hosszából adódna, szerényebb. Keveset lehet hallani róla, de a Szuezi-csatorna használatáért brutális összeget kérnek el az egyiptomiak – persze békeidőben ezt minden félnek megéri megfizetni. Sokan a térség bevételeinek csökkenésével már államcsődről beszélnek, ami tovább destabilizálná a régiót.

Afrika megkerülését tovább bonyolítja, hogy a nyugati partvonala mentén lévő kikötők egyáltalán nincsenek felkészülve ekkora hajók fogadására. Emellett kevés helyen tudnak a kereskedelmi hajók tankolni, és ahol igen, ott is igen magas áron, megfizetve a kényszerhelyzetből adódó felárat. Az már csak hab a tortán, hogy a hosszabb utakért a hajók legénységének is nagyobb fizetést kell adni.

A konténerek ára is megnégyszereződött a válság kezdete óta, ugyanis kevés van belőlük. Pontosabban a már meglévő mennyiséget egy-egy fuvarra hosszabb ideig használják, így hiánycikk  lett a hajóztatható konténer.

A vesztesek

Sok szakértő szerint azért az ellátási láncok olyan mértékű összeomlásától, mint amit a Covid okozott, nem kell tartani. Ezt azzal az egyébként logikusan hangzó érveléssel támasztják alá, hogy most is ugyan egy  jelentős, de helyi fennakadásról van szó, ellentétben a vírussal, ami szinte globálisan egy időben ütötte fel a fejét. Mindazonáltal a „just in time” rendszerre, azaz  beszállítók percpontos érkezésére épülő autóipar volt az első, ahol problémák akadtak. Az esztergomi Suzuki is felfüggesztette a gyártást egy hétre januárban, de a legnagyobb európai összeszerelő üzemben, a Berlin melletti Tesla gyárban is kényszerszünetet rendeltek el.

A szállítmányozás ugrásszerűen megnövekvő költségeit ugyan egy ideig a már korábban megkötött biztosítások fedezik, de egyértelmű, hogy hamarosan az európai fogyasztók fizetik majd meg a különbséget. Ez az éppen csökkenőben lévő inflációt ismét megemelheti, és a megdráguló termékek fogyasztáscsökkenést is hozhatnak.

De az európai export is megnehezül. Sok esetben – a mediterrán országok – gyümölcsöt, egyéb élelmiszertermékeket terítettek Ázsiában – a megnövekedő szállítási idő azonban ellehetetleníti az exportot.

Nem tesz jót a helyzet az amúgy sem rózsás helyzetben lévő Kínának sem. Ha a nagy ázsiai exportőr csak nehezebben és drágábban tudja eljuttatni termékeit a fogyasztókhoz, akkor minden bizonnyal rendelésállománya tovább csökkenhet, ami a gazdaságnövekedési ütemét fogja majd vissza.

Azért haszonélvezők is vannak

Persze vannak, akik megpróbálhatnak profitálni a helyzetből. A Szuezi-csatornát kiváltani bizonyosan nem lehet, de már vannak próbálkozások a vasúti szállításra. Keletről nyugati irányba, Ázsia felől az orosz vasút számíthat elvben nagyobb megrendelésekre.

Afrika megkerülése után a teherhajók általában a nyugati kikötőkbe, például Rotterdamba érkeznek. Innen az eredetileg Közép-, és Kelet-Európába szánt áruk szállítására egy lehetőség lehet a vasúti teherfuvarozás.

Jelen pillanatban egy dolgot biztosan ki lehet jelenteni: a költségek emelkednek, amit valakinek – valószínűleg a fogyasztóknak – ki kell fizetni. Az új útvonalakat azonban ki kell építeni, mert egyelőre egyáltalán nem látszik  konfliktus megoldása.

Nyitókép: Thomas képe a Pixabayen

Ezek is érdekelhetik

Megérkezett az első közvetlen irányvonat Koperből a Debreceni Intermodális Terminálra 

A vonat kulcsfontosságú berendezéseket szállított a debreceni térség egyik kiemelkedő ipari ingatlanberuházásához.

A vasúti árufuvarozás tovább gurul a lejtőn lefele

Felemás a hazai logisztika első negyedéves eredményessége: a légi áruszállítás dinamikusan bővül, ám a vasúti és közúti áruforgalom tovább csökkent.

Körkérdés: a kombinált fuvarozás lehetőségei és kihívásai

Nyolc szakembert kérdeztünk arról, mik a kombinált fuvarozás legnagyobb kihívásai és hogyan növelhető a versenyképessége.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Elszállt költségek és romló jövedelmezőség a vasúti árufuvarozóknál

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3%-kal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2%-kal tudtak emelkedni.

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig.

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

KÉKTÚRA mozdonyt és motorvonatot mutatott be a GYSEV

Az újonnan matricázott járművekkel a természetjárás és a fenntartható közlekedés kapcsolatát népszerűsíti a GYSEV.

Alan Beroud lesz a CER új elnöke

A CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége) közgyűlésén a tagvállalatok megszavazták az irányítóbizottság új összetételét.

A rovat további cikkei

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.