fbpx
2024. október 4. péntek
spot_img

Elzáródott ütőérrel tántorog a világkereskedelem

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával. Gyakorlatilag megbénítják a világkereskedelmet, Európa biztosan vesztésre áll.

Igen nagyot szól a jemeni húszik akciója. Azzal, hogy kifejezik szolidaritásukat a Hamász felé, és lezárják a Vörös-tenger déli végén lévő Bab-Al-mandab szorost, a világkereskedelem 12 százalékát „iktatták ki”, ugyanis ennyi áru nem jut el az Európába vezető létfontosságú kapuhoz, a Szuezi-csatornába. A sorozatos drón-, és hajós támadások következtében a legtöbb kereskedelmi hajó már elkerüli a területet, és biztonságos vizeken,  a Jóreménység-fok és szinte teljes Afrika megkerülésével jutnak el Európába, az öreg kontinens északi-nyugati végébe.

Aki rápillant a térképre, annak azonnal egyértelmű lesz – itt bizony mindent teljesen újra kell gondolni, a távolság olyan mértékben nő meg.

- Hirdetés -

A konténerszállítók által megtett út hossza valóban nagyságrendet nő, azonban a költségeik 10-30 százalékos mértékben emelkednek. Ez a szám persze egyáltalán nem kicsi, de annál, mint ami csak az út hosszából adódna, szerényebb. Keveset lehet hallani róla, de a Szuezi-csatorna használatáért brutális összeget kérnek el az egyiptomiak – persze békeidőben ezt minden félnek megéri megfizetni. Sokan a térség bevételeinek csökkenésével már államcsődről beszélnek, ami tovább destabilizálná a régiót.

Afrika megkerülését tovább bonyolítja, hogy a nyugati partvonala mentén lévő kikötők egyáltalán nincsenek felkészülve ekkora hajók fogadására. Emellett kevés helyen tudnak a kereskedelmi hajók tankolni, és ahol igen, ott is igen magas áron, megfizetve a kényszerhelyzetből adódó felárat. Az már csak hab a tortán, hogy a hosszabb utakért a hajók legénységének is nagyobb fizetést kell adni.

A konténerek ára is megnégyszereződött a válság kezdete óta, ugyanis kevés van belőlük. Pontosabban a már meglévő mennyiséget egy-egy fuvarra hosszabb ideig használják, így hiánycikk  lett a hajóztatható konténer.

A vesztesek

Sok szakértő szerint azért az ellátási láncok olyan mértékű összeomlásától, mint amit a Covid okozott, nem kell tartani. Ezt azzal az egyébként logikusan hangzó érveléssel támasztják alá, hogy most is ugyan egy  jelentős, de helyi fennakadásról van szó, ellentétben a vírussal, ami szinte globálisan egy időben ütötte fel a fejét. Mindazonáltal a „just in time” rendszerre, azaz  beszállítók percpontos érkezésére épülő autóipar volt az első, ahol problémák akadtak. Az esztergomi Suzuki is felfüggesztette a gyártást egy hétre januárban, de a legnagyobb európai összeszerelő üzemben, a Berlin melletti Tesla gyárban is kényszerszünetet rendeltek el.

A szállítmányozás ugrásszerűen megnövekvő költségeit ugyan egy ideig a már korábban megkötött biztosítások fedezik, de egyértelmű, hogy hamarosan az európai fogyasztók fizetik majd meg a különbséget. Ez az éppen csökkenőben lévő inflációt ismét megemelheti, és a megdráguló termékek fogyasztáscsökkenést is hozhatnak.

De az európai export is megnehezül. Sok esetben – a mediterrán országok – gyümölcsöt, egyéb élelmiszertermékeket terítettek Ázsiában – a megnövekedő szállítási idő azonban ellehetetleníti az exportot.

Nem tesz jót a helyzet az amúgy sem rózsás helyzetben lévő Kínának sem. Ha a nagy ázsiai exportőr csak nehezebben és drágábban tudja eljuttatni termékeit a fogyasztókhoz, akkor minden bizonnyal rendelésállománya tovább csökkenhet, ami a gazdaságnövekedési ütemét fogja majd vissza.

Azért haszonélvezők is vannak

Persze vannak, akik megpróbálhatnak profitálni a helyzetből. A Szuezi-csatornát kiváltani bizonyosan nem lehet, de már vannak próbálkozások a vasúti szállításra. Keletről nyugati irányba, Ázsia felől az orosz vasút számíthat elvben nagyobb megrendelésekre.

Afrika megkerülése után a teherhajók általában a nyugati kikötőkbe, például Rotterdamba érkeznek. Innen az eredetileg Közép-, és Kelet-Európába szánt áruk szállítására egy lehetőség lehet a vasúti teherfuvarozás.

Jelen pillanatban egy dolgot biztosan ki lehet jelenteni: a költségek emelkednek, amit valakinek – valószínűleg a fogyasztóknak – ki kell fizetni. Az új útvonalakat azonban ki kell építeni, mert egyelőre egyáltalán nem látszik  konfliktus megoldása.

Nyitókép: Thomas képe a Pixabayen

Ezek is érdekelhetik

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

Az RCH készül az akkumulátoripar adta lehetőségekre

Az RCH dolgozik az ukrán fuvarok visszaszerzésén és újabb kínai mozdonyokat is vásárol.

Már nem ellenzi a főváros a déli körvasutat

Támogatjuk az elővárosi vasútfejlesztést, szerezzék be a déli körvasút környezetvédelmi engedélyét! – mondta a főpolgármester kabinetfőnöke. A Heti Válasz podcastja legújabb adásának Balogh Samu főpolgármesteri...

Szükség van a vasútra!

A Radiocafé Millásreggeli műsorában volt vendég a Magyar Vasút szerkesztője. Bár a műsorvezetői kérdés a személyszállítás helyzetére vonatkozott, a Millásreggeli című műsorban Tevan Imre, a...

Vasúti fuvarpiaci toplista, 2022: növekvő teljesítmény mellett megugró árbevétel és eredményes működés

A világgazdasági nehézségek, az elszabaduló infláció, a nemzetközi kereskedelem átalakulása mind jelentős változásokat hozott.

Nem lesz kötelező a MÁV-tól és a GYSEV-től venni a vontatási áramot

A villamos energia önálló beszerzését teszi lehetővé a vasútvállalatok számára egy kormányhatározat. Beszámoltunk a Kormány 1280-as számon a július 17-i Magyar Közlönyben megjelent határozatáról, amely...

Legfrissebb híreink

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.

Jól halad a MÁV pályafelújítása, 5 perccel is csökkenhet a menetidő

A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, közel 20 km hosszon megszűnik a sebességkorlátozás.

RCH: 450 ezer tonna cukorrépa szállítása várható

A Rail Cargo Hungaria a szükséges vasúti kocsi és vontatási kapacitás biztosításával felkészült a fuvarozási feladatokra.

A rovat további cikkei

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.