fbpx
2024. május 20. hétfő

Kétharmadával többet költött útépítésre Európa, mint vasútra

Az autópályahálózat minden országban növekszik, miközben a vasútvonalak hossza csökken. A szakértők szerint jelentős változásra lenne szükség.

A Greenpeace felkérésre a T3 Transportation Think Tank és a Wuppertal Institut für Klima, Umwelt, Energie kézsített egy tanulmányt arról, hogyan alakultak az európai országokban a vasúti és közúti infrastruktúra beruházások az elmúlt negyed században. Az elemzésben a 27 uniós tagország mellett az Egyesült Királyság, Svájc és Norvégia adatait elemezték. Ez alapján

az úthálózat építésére 66 százalékkal költöttek többet az európai országok, mint vasútfejlesztésre.

Miközben Európában az autópályák hossza 51 ezer km-ről, 60 százalékos növekedéssel 82 ezer km-re nőtt, a vasútvonalak hossza 14 ezer km-rel csökkent. A bezárt vonalak közül 7300 km-en kis erőforrással újra lehetne indítani a forgalmat.

- Hirdetés -

Az alábbi ábra azt mutatja meg, hogy a vasúti utasforgalom a Covid19-ig stabil volt, évente kis mértékben még növekedett is. Eközben a vasúti pályahálózat hossza folyamatosan csökkent. A közúti utasforgalom ellenben ötödével emelkedett 1995 és 2019 között, amit az autópályahálózat ettől kissé elmaradó folyamatos növekedése kísért.

Az egyes országok között nagy különbség van azzal kapcsolatban, milyen arányban voltak a vasúti és közúti beruházások. Magyarország ebben a mutatóban a középmezőnyben helyzkedik el.  Csupán három olyan ország volt, amelyik többet költött 1995 és 2020 között vasútra, mint közútra: Belgium (több mint dupláját), Ausztria (61 százalékkal többet), illetve az Egyesült Királyság (19 százalékkal többet). Magyarország a 14. helyen áll, de az európai átlagos 66 százalékos többet útberuházási értéktől jóval rosszabb a helyet: 120 százalékkal, tehát 2,2-szer több forrás jutott útépítésre, mint vasútra.

Magyarországon nem csak keveset költött az állam vasútfejlesztésre, de sok vonalat is zárt be. Az 1995-ös hálózathoz hasonlítva nálunk 2020-ig a vasútvonalak 12 százalékán szűnt meg a forgalom, ami duplája ez európai 6 százalékos átlagnak. Igaz, nálunk sokkal sűrűbb volt, és ma is az a hálózat az európai országok átlagához mérve.

Nem csak arányaiban, hanem méretében is jelentősek voltak a magyar vonalbezárások: az idézett tanulmány szerint 919 km-nyi vasútvonal szűnt meg itthon, ami az ötödik legnagyobb érték Európában. Csak Németország, Lengyelország, Olaszország és Spanyolország előzi hazánkat. Érdekesség, hogy egyedül az Egyesült Királyságan nem zártak be vonalakat – igaz, a megelőző Teacher-időszak vasút-leépítése már korábban jelentős visszafejlesztést hozott.

Miközben az európai vezetők sokat beszélnek arról, hogy jó volna vasútra terelni a nagyobb távú személyszállítást is, a Nyugat-Európában megszüntetett éjszakai vasúti közlekedés visszaállítására is vannak kísérletek, aközben 12 új repülőtér és 10 új kifutópálya épült Európában. Az európai országok évi 5,4 milliárd eurót költöttek új repterek építésére és fejlesztésére. Összehasonlításul: a CEF forrás keretében 2014 és 2019 között 16 milliárd eurót biztosított az EU vasútfejlesztésekre, tehát évi 3,2 milliárdot, így ez kevesebb, mint amit az államok a kiemelkedően környezetszennyező, az adózásból kivont repülésre fordítanak.

A tanulmány készítői szerint a legfontosabb az lenne, hogy az országok ne finanszírozzák tovább az autópályák kiépítését, különösen ne hosszú távú automatikusan biztosított forrásokból. Magyarország éppen 2022-ben kötött egy 35 éves koncessziós szerződést autópályák üzemeltetésére és fejlesztésére, ami éppen ezt teszi. Olyan adózási és támogatási rendszert javasolnak, ami elősegíti a bezárt mellékvonalak újranyitását. Emellett a szennyező közúti közlekedés állami támogatásának kivezetésére tesznek a szakértők javaslatot.

Címlapkép: Deutsche Bahn

Ezek is érdekelhetik

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Tizenötmilliárd eurós vasúti fejlesztés indul

Csepreghy Nándor arról beszélt Nagykanizsán, hogy a magyar gazdasági növekedés alapja a mobilitás. A magyar gazdasági növekedés alapja a mobilitás, ami szükséges a munkaerőigény biztosításához...

Összesen 13 évet késtek a START vonatai tavaly

A 2022/2023-as menetrendi év folyamatait foglalta össze a VPE. A nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat 7 799,8 km, ennek 93,7%-a a MÁV Zrt., 6,3%-a a GYSEV...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...