fbpx
2025. február 6. csütörtök

Balázs Gáspár: „Európa-szerte a vasúté a jövő, és itthon is izgalmas feladatok várnak ránk!”

Mátranovákon hatmilliárd forintból fejlesztik a vasúti forgóvázkereteket gyártó telephelyet, Budapesten pedig a vasúti és HÉV járművek beszerzésére készülnek gőzerővel az Alstom munkatársai – árulta el magazinunk idei első lapszámában Balázs Gáspár, az Alstom magyarországi képviseletének vezérigazgatója. 

A mátranováki fejlesztéseket ütemét és volumenét látva úgy tűnik, hogy az Alstom hosszú távon tervez Magyarországon.

Az Alstom 2021-ben vásárolta meg a mátranováki gyárat, amelyet ezt követően egy alapos auditnak vetett alá. A szakmai értékelés során a telephely sikeresen mutatta meg, hogy mekkora potenciállal rendelkezik – ez nagyrészt az itt dolgozó szakemberek szakmai tudásában és tapasztalatában gyökerezik. Ezt az Alstom is felismerte, bár cégen belüli és kívüli versenyben is bizonyítanunk kellett versenyképességünket. Mátranovákon immáron hatvan éve acélszerkezetgyártással foglalkoznak, több mint negyven éve pedig már forgóvázkereteket is gyártanak. Végül azonban nem is a tapasztalat, és az egyébként valóban világszínvonalú tudás megléte döntötte el a kérdést, hanem a sikeres integráció az Alstom csoportba, és a szakemberekbe, valamint a menedzsment csapatba vetett bizalom.

- Hirdetés -

Ennek mentén döntött a gyár fejlesztése mellett.

A cél az, hogy a Mátranovák 2030 fejlesztési program eredményeképpen ez a gyár adja az Alstom globális forgóvázkeret-gyártási kapacitásának 33 százalékát. Ez azt jelenti, hogy minden harmadik, a vasúti közlekedés biztonsága tekintetében kiemelt fontosságú forgóvázkeret, Magyarországon készül majd. Ez nagy elismerés és egyben nagy felelősség is.

Hol tart jelenleg a fejlesztési program?

A program lényege az, hogy át szeretnénk térni egy hatékonyabb, rugalmasabb, úgynevezett cella alapú gyártásra. Ez a fő mutatók mentén azt jelenti, hogy a létszámunk körülbelül 20 százalékkal bővül, a kapacitásunk pedig 40 százalékkal, vagyis a hatékonyságunk javul.
Új élhajlító gépeket, forgatógépeket, rengeteg más berendezést szereztünk be az elmúlt időszakban, és a fejlesztések sorában egy új hegesztőrobot formájában megjelenik az ipar 4.0 is. Összességében körülbelül hatmilliárd forintba kerül a Mátranovák 2030 program megvalósítása. Ehhez a HIPA-tól egyedi kormánydöntés alapján 1,2 milliárd forint támogatást kaptunk.
A programban megfogalmazott beruházások 95 százalékát már megrendeltük, nagy részüket telepítették is a szakemberek.

Az Alstom mátranováki üzemegysége. Forrás: Alstom / Vasas Ádám

Említette, hogy a dolgozói létszámot húsz százalékkal tervezik emelni. Úgy sejtem, hogy nem a gépek beszerzése, hanem a képzett munkaerő megtalálása jelenti a nagyobb problémát a célok elérésében…

Valóban nem volt egyszerű feladat – a plusz 20 százalék 150 új fizikai és szellemi munkahelyet jelent, amelynek szinte 95 százalékát már betöltöttük, most közel 720 kolléga dolgozik Mátranovákon.
Lényegében munkaerő-piaci szakértővé képeztük magunkat: toboroztunk, bevezettünk egy belső munkatársajánlási programot, felvettük a kapcsolatot munkaerő-kölcsönző cégekkel, fizetést emeltünk, különböző munkahelyi elköteleződési programokat indítottunk A szakmai és menedzsment képzések pedig folyamatosak, ennek jelentős megtartó ereje van.
Külön büszke vagyok arra, hogy 90 százalékos saját állománnyal dolgozunk. A hegesztőiskolánkat háromszázan már elvégezték, indítottunk lakatosképzést és logisztikusokat is oktatunk, ennek is van megtartó ereje. Néhány héttel ezelőtt duális képzőhelyként, két technikusi szakma oktatására szereztünk jogosultságot.

Mindeközben a budapesti kereskedelmi központ is izgalmas heteket, hónapokat él meg mostanában.

A hazai iparág a forráshiány miatt nehéz éveken van túl, de a jövőre vonatkozóan alapvetően derűlátó vagyok. Az 54 HÉV jármű beszerzési folyamatában július 9-én megtörtént az előzetes piaci konzultációhoz kapcsolódó dokumentumleadás. Úgy gondolom, hogy itt kifejezetten erős a pályázati anyagunk.
A villamos motorvonatok esetében hasonló mérföldkőhöz érkezünk augusztusban – itt is minden igényt kielégítő Alstom járműcsaláddal pályázunk majd.
A harmadik lehetőség pedig elsősorban a már futó Traxx mozdonyaink szervizhátterének a kiépítését jelenti. További kiírásra számítunk emellett az ETCS vonatirányító rendszer telepítésének folytatására a járműveken és a pályákon, valamint adott esetben a hidrogénüzemű járművek és új mozdonyok beszerzése kapcsán is.

Érkezzenek házhoz a Magyar Vasút hírei! Mi szállítjuk a híreket!
Megrendelés: https://magyarvasut.hu/magyar-vasut-ujsag/

Nyitókép forrása: Alstom 

Ezek is érdekelhetik

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Tehetséggondozásról és innovációs projektek indításáról kötött stratégiai együttműködési megállapodást az Alstom és a Miskolci Egyetem

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá az Alstom, az intelligens és fenntartható mobilitás globális piacvezető vállalata, és a Miskolci Egyetem.

Izraelben fejleszt kisvasutat az Alstom

Az Alstom bejelentette, hogy 54 Citadis LRV-ből álló flottát szállít és üzemeltet az izraeli Haifa és Názáret közötti 41 km-es kisvasúthoz. Az Electrával és a...

A műszaki átjárhatóság kiterjesztése hozhatja meg az európai járműbeszerzésben a magántőke étvágyát

Cikksorozatuk új részében beszámolunk az európai járműpiacon elindult új finanszírozási trendekről – a hazai vonatkozósokról pedig a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat! Az európai járműipar...

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.