A 2022-es év a vasúti áruszállításban az elszálló vontatásienergia-költségekről szólt. A vasútvállalatoknak komoly kihívást jelentett a korábbi évek alapvetően éves díjakra és elszámolásokra berendezkedett rendszerében a kiszámíthatatlanul és gyorsan változó áramár. A világgazdasági nehézségek, az elszabaduló infláció, a nemzetközi kereskedelem átalakulása mind jelentős változásokat hozott. A vasútvállalatok azonban jól tudták kezelni a tavalyi kihívásokat: amíg a teljes hazai áruszállítási teljesítmény tonnában kifejezett mennyisége 4,8 százalékkal csökkent 2022-ben, a vasúté 1,3 százalékkal növekedett. A tonna-km-ben kifejezett volumen a teljes áruszállítási piacon 0,3 százalékkal csökkent, a vasút esetében 0,1 százalékkal növekedett a KSH adatai szerint.
A volumenek enyhe növekedése az árbevétel gyorsabb emelkedésével jártak együtt: a legjelentősebb 14 hazai vasúti áruszállító vállalat esetében 2022-ben 220 milliárd forintra növekedett az árbevétel, ami 37 százalékkal magasabb a 2021-es 160 milliárd forintnál. Ez jóval magasabb, mint a tavaly éves átlagban 15 százalékos infláció, de nem arról van szó, hogy indok nélkül emeltek árat a hazai vasúttársaságok. Az energiaköltségeket is magába foglaló anyagjellegű ráfordításaik ugyanis még ennél is jobban, 36 százalékkal, 46 milliárd forinttal lettek magasabbak.
Ez már csak azért is fontos, mert a vállalatok árbevételének 76 százalékát az ilyen költségek tették ki. A második legjelentősebb költség 17 százalékkal a személyi jellegű ráfordítások, tehát a munkabérek. Ezek az elmúlt évben 10 százalékkal emelkedtek, ami azt mutatja, hogy a nehéz piaci környezetben csak részben tudták a kollégák bérében az infláció hatását ellensúlyozni a vállalatok.
Alap a pénzügyi beszámoló
Összeállításunkban a vasúti áruszállítást főtevékenységként végző vállalatok éves pénzügyi beszámolóit vettük figyelembe, amelyek éves árbevétele meghaladta az egymilliárd forintot. Ez alapján 14 cég adatait lehetett elemezni. Ennél ugyan jóval több, 46 vállalat szerzett hazánkban vasúti árutovábbítási engedélyt, a toplistában szereplő vállalatokon kívüli cégek azonban alapvetően kiegészítő tevékenységként végzik ezt a tevékenységet, például építőipari vállalatok saját vasúti szállítási feladatait, iparvágányi tevékenységet, a személyszállító vállalatok saját belső szállításait. A listán helyet kapott a Rail Cargo Carrier (RCC) Kft. is, amely az osztrák állami tulajdonú ÖBB Holding régiós vasúti áruszállításait bonyolítja le, de van magyarországi működési engedélye is, így az RCC inkább regionális, mint csupán hazai piaci szereplő.
Minden magyar vasútvállalat esetében fontos azonban a külföldi kapcsolat: az árbevétel 55 százaléka – ami 2019-ben még 47 százalék volt – ebből származik, és évről évre emelkedik. Ennek egyik eleme az, amikor külföldi megbízónak végeznek Magyarországon áruszállítási feladatokat, legyen az akár közvetlen megbízó vagy más vasútvállalat, aminek a magyarországi szakaszon kellett szolgáltatást nyújtani. A piacvezető Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) az egyetlen jelentősebb vasútvállalat, amelynek exportbevétele kisebb, mint a belföldi, esetükben 34 százalék a külföldi árbevétel aránya.
Cél az eredményes gazdálkodás
A vasútvállalatok esetében 2022-ben az emelkedő költségek ellenére sikerült az eredményes gazdálkodás hátterét megteremteni:
a korábbi három évvel ellentétben a legnagyobb vállalatok összesített adózás előtti eredménye nem negatív, hanem pozitív lett.
Az adózás előtti eredmény 5,3 milliárd forintot tett ki, ami árbevétel-arányosan 2,4 százalékot jelent. Tavaly csupán egyetlen vasútvállalat adózás előtti eredménye lett negatív, ami előrelépés a 2021-es öthöz mérten.
A fő változás az, hogy a piacvezető RCH a 2021-es 3,3 milliárdos negatív adózás előtti eredménye után ezúttal 0,7 milliárd forintos pozitív eredményt tudott elérni. A Rail Cargo Hungaria hangsúlyozta: „a már enyhén pozitív eredmény elérése annak köszönhető, hogy az állami támogatás hatására az országos lefedettséggel, eddig közszolgáltatás jelleggel fenntartott egyes kocsi fuvarozási szolgáltatás korábbi vesztesége nullára csökkent, miközben az árufuvarozással kapcsolatos többi – például az irányvonati, vasútlogisztikai, intermodális és egyéb – szolgáltatás hatékonyságát különböző intézkedésekkel növelték a társaságnál.”
A vállalatok hatékonyságnövekedését mutatja, hogy az egy főre jutó hozzáadott érték a 2021-es 11,3 millió forintról 14,8 millió forintra emelkedett. A növekvő árbevételt lényegében stagnáló alkalmazotti létszámmal érték el a vállalatok: 3292 fő helyett 3288 volt az átlagos éves statisztikai létszám, ami csupán 6 fős, tehát marginális csökkenést jelentett.
Az egymilliárd forintnál nagyobb árbevételt elérő vasúti áruszállító vállalatok között a piaci részesedés érdemben nem változott az elmúlt években. Továbbra is piacvezető az RCH, a maga 46 százalékos (tavaly: 48) részesedésével. Második helyen az RCC áll, a vezető vállalatok árbevételének 12 százalékát adta, ami nem változott tavalyhoz képest. Harmadik helyezett a magyar állami többségi tulajdonban lévő GYSEV Cargo Zrt. 8 százalékkal, ami visszaesést jelent a 2021-es tízhez képest. A vállalatnál kérdésünkre elmondták, hogy „A 2022-es év a vasúti árufuvarozás terén is leginkább az energiaárak drasztikus emelkedéséről szólt. Mint minden vasúttársaság, a GYSEV CARGO is törekedett olyan megoldást találni, amellyel a megnövekedett villamos energia árakat úgy tudta kezelni, hogy közben megbízóit se veszítse el. A teljesítmények a 2021-es évhez képest kismértékben csökkentek, az értékesítés nettó árbevétele átlépte a 20 milliárd Ft-ot, és a GYSEV CARGO eredményessége is fenntartható maradt 2022-ben. A GYSEV CARGO Zrt. logisztikai szolgáltatási területén földrajzi bővülést hajtott végre, 2022 augusztusában Mosonmagyaróváron nyitotta meg első, Sopronon kívüli raktárát 18.000 négyzetméteren. A GYSEV CARGO Zrt. anyavállalata, a GYSEV Zrt. 2022-ben ünnepelte alapításának 150 éves évfordulóját, 2011-es megalapításáig a GYSEV CARGO is ezen vállalat részeként végezte vasúti árufuvarozási és logisztikai tevékenységét. A GYSEV CARGO Zrt. 2022-ben is folytatta digitalizációs projektjét, melynek során a teljes árufuvarozási tevékenységet felölelő és támogató informatikai rendszert vezetett be, és amelynek hatásaként a vállalat hatékonysága tovább nőtt.”
A negyedik hely a Train Hungaryé, az ötödik helyen álló MMV Zrt. 3,5-ről 5 százalékra emelkedett. Három százalék fölé a Foxrail Zrt. (4,3 százalék) és a CER Hungary (4,2 százalék) tudott kerülni, mindketten növelni tudták részesedésüket. A magyar többségi tulajdonú vállalkozások piaci részesedése 31 százalék volt 2022-ben, ami érdemben nem változott az elmúlt években.
A CER-nél megkeresésünkre elmondták, hogy „A tavalyi évet meghatározóan befolyásolta az energiaárak emelkedése és annak kezelhetősége. A MÁV által 2021. december közepén tájékoztatta a hozzáférésre jogosultakat, hogy 2022. évben a vontatási villamos energia becsült éves átlagos nettó egységára 92,32 Ft/kWh lesz, ami mintegy háromszoros növekedést jelentett volna a 2021-es átlagárhoz képest. Jelentett volna, mert a prognosztizált árhoz képest a januári végszámla elszámoló ára 137, a februári pedig 173 Ft/kWh óra lett. A drasztikus áremelés miatt szükségessé vált valamennyi ajánlat felülvizsgálata. Magasabb fuvardíjjal és a korábban már elfogadott éves kondíciók megváltoztatásának szándékával mentünk megbízóinkhoz. Volt ügyfélvesztés és forgalomcsökkenés, a fuvaroztatók többsége hetek, hónapok után nem nagy lelkesedéssel, de elfogadta a helyzetet. Az év első harmadára az egyezkedések és az eredménytelenség volt jellemző. A tavalyi év pozitívumaként kell megemlíteni a vasúti egyes kocsi támogatás egész évre történő bevezetését és alkalmazását. Májustól kezdődően sikerült konszolidálni a működést és eljutni az eredményes évzárásig.”
Koncentrált működés
A foglalkoztatotti létszám alapján még inkább koncentráltak a cargocégek: az összes foglalkoztatott 58 százaléka az RCH-nál dolgozik a vezető vasúti áruszállító vállalatok közül – ez az arány 2019-ben kissé magasabb, 61 százalék volt. Az RCH 1890 fős létszáma mellett a legjelentősebb foglalkoztatók a GYSEV Cargo (233), a DB Cargo (223), a Train Hungary (222) és az MMV (144).
Az egyéb árbevételek 2021 és 2022 között 4,8-ről kilencmilliárd forintra nőttek, amiben a vasúti egyeskocsi-támogatás bevezetésének lehetett a legnagyobb szerepe. A 2022-es évre a Hungrail Magyar Vasútban korábban megjelent összeállításunk alapján 6,3 milliárd forint támogatást hagytak jóvá a hazai vasútvállalatoknak. Enélkül nehezen lehetett volna elérhető a pozitív pénzügyi eredmény a tavalyi év során, így a vasúti áruszállítás pénzügyileg fenntartható működtetésében kiemelt szerepe van ennek a támogatásnak.
Borítókép: Április 25-én az RCH 102-es Traxx-a egy BILK-en rakott vonat élén haladt át Soroksár állomás maradványán Ferencváros felé (fotó: Balázs Zsolt)