fbpx
2024. április 21. vasárnap

Katasztrófa lenne a vasútnak a megakamionok megjelenése a hazai közutakon

Tanulmány bizonyítja, hogy a nagyobb közúti szerelvények európai engedélyezése nem zöldítés, sőt!

A részletszabályok még nem dőltek el, az EU-s irányelv alakításában most kell hallatniuk a hangjukat a kontinens vasúti szereplőinek – erre hívja föl a figyelmet a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület.

A HUNGRAIL folyamatosan dolgozik tagvállalataival és a nemzetközi társszervezetekkel közösen, hogy végül olyan javaslatcsomagot fogadjanak el a megakamionokról, amely nem csökkenti a vasúti árufuvarozás versenyképességét, és nem eredményezi pontosan az ellenkezőjét annak, ami elvileg az Európai Unió egyik legfőbb zöld célja: hogy a közútról az árufuvarozás minél nagyobb hányadát állítsák át a környezetkímélő vasúti és vízi közlekedésre.

- Hirdetés -

A veszély ugyanis óriási, mivel a nagyobb, hosszabb és súlyosabb kamionok nemzetközi térnyerését kibocsátáscsökkentő változásként kívánják eladni, részben a kamionos szállítás növekvő méretgazdaságosságára hivatkozva, részben pedig arra, hogy a gigakamionok között nullaemissziós járművek is lennének, az engedélyezendő nagyobb méret és tömeg az akkumulátorok vagy a hidrogéncellás meghajtás kiépítését szolgálná.

Csakhogy az Európai Bizottságnak a haszongépjárművek tömegéről és méreteiről szóló irányelv (96/53, közkeletű angol rövidítéssel: Weight and dimension) módosítására irányuló javaslata egyáltalán nem pozitív eredménnyel járna, ha a mostani formájában valósulna meg. A d-fine GmbH frankfurti tanácsadó cég által készített tanulmány szerint a következmény a fordított modális váltás lenne, mégpedig vastagon: a gigakamionok EU-s szintű engedélyezése akár 21%-os csökkenést eredményezne általában a vasúti teherszállításban, és 16%-osat a kombinált szállításban. Ekkora forgalom terelődne közútra! Ez évente akár 10,5 millió kamionos fuvart, 6,6 millió tonna plusz szén-dioxid-kibocsátást eredményezte, a negatív externális hatások 2,2 milliárd euróra (csaknem 840 milliárd forintra) becsülhetők, de a közúti infrastruktúra karbantartása konkrétan több mint 1,15 milliárd euró (mintegy 437 milliárd forint) többletköltséget jelentene.

Forrás: d-fine GmbH
Forrás: d-fine GmbH

A tanulmányt megrendelő öt európai vasúti érdekvédelmi szervezet, azaz

  • a CER – Európai Vasúti és Infrastruktúra-társaságok Közössége,
  • az ERFA – Európai Vasúti Teherszállítási Szövetség,
  • az UIC – Európai Vasútegylet,
  • az UIP – Nemzetközi Magánkocsi-szövetség,
  • az UIRR – Európai Kombinált Fuvarozási Társaságok Szövetsége,

közösen figyelmeztet a tervezett módosítás káros hatásaira. A HUNGRAIL – amely a CER tagja és együttműködési megállapodás köti az UIRR-hez – az ötökkel egyetértésben áll ki a környezet és a vasúti áruszállítás érdekében, és az elkövetkezendő hetek izgalmas jogalkotási munkája során minden lehetséges fórumon föl fog lépni ebben az ügyben.

A jelenlegi javaslatcsomag megkérdőjelezné a vasútiegyeskocsi-fuvarozási szegmens létét is. A zöld átállásban korlátozottan rendelkezésre álló erőforrások, például az akkumulátorok gyártásához szükséges anyagok, javak racionális felhasználása nem az, ha erőltetett ütemben próbáljuk olyan területen – a nagyobb távolságú áruszállításban – elterjeszteni az alternatív hajtásláncokat, ahol nem kell föltalálni a melegvizet: ma is rendelkezésre áll a fuvarozásban a valóban zöld megoldás, a vasút.

A gigakamionok támogatói elfelejtkeznek arról, hogy az akkus vagy hidrogénes kamionok is igénybe veszik az utakat, a települések utcáit, a gigakamionok jelentős elterjedése miatt – a javaslatok nem titkolt célja ez! – erőltetett ütemben kell majd bővíteni az autópályákat, a többi közutat, főleg pedig a gigakamionokat kiszolgáló speciális infrastruktúrát a rakodóktól a sztrádapihenőkig. Nem is beszélve arról, hogy milyen problémát okoznak az akár két pótkocsis szerelvények egy-egy körforgalomban, városi útkereszteződésben, vasúti átjáróban.

Nyitóképünkön egy gigaliner.

Ezek is érdekelhetik

Az Európai Parlament első olvasatban elfogadta a Weights & Dimensions irányelv módosítását

A vasútnak tovább kell lobbiznia, hogy a jogszabály ne maradjon csak a közút zöldítésének szintjén, hanem az a teljes közlekedés zöldítését segítse.

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Legfrissebb híreink

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.