A hazai piac két meghatározó vasúti áruszállító cégének vezetője beszélt a Hungrail erejéről, a vasúti lobbi terveiről és szükséges fejlesztésekről, amelyek nélkül a magyar gazdaság komoly bajba kerülhet. Ahogy a környezetvédelem is, ha az utakra kerülnek a gigakamionok.
A Hungrail igazi érdekvédelmi szervezetté vált, és az évek során számos eredményt ért el – mondta Horváth László, a CER csoport vezérigazgatója a vg.hu-nak. Hozzátette: az Egyesület a kamionok méretparamétereit érintő uniós irányelv-módosításról is folyamatosan egyeztet. A “gigakamionokról” kijelentette: a kamionos szállításnak van létjogosultsága, de csak 200 kilométeres távolságig, néha 400-500 kilométerig, az ezertonnás fuvarok esetében viszont semmilyen formában.
Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke, a cég vezérigazgatója elmondta a lapnak: a kamionokra vonatkozó szabályozás módosítása miatt a Rail Cargo Austria vezérigazgatója, Clemens Först szerint 10,5 millióval több teherautó kerülne az európai utakra, ezzel további 6,6 millió tonna szén-dioxid jutna a levegőbe, a vasút pedig közel 21 százalékos veszteséget szenvedne el a háztól házig szállítás területén.
Horváth László a munkaerő-gazdálkodás kapcsán kijelentette: egy negyventonnás szállítmány továbbításához a közúton egy sofőrre van szükség, de 40 sofőrt kivált egy átlagos kiterheltségű vonat egyetlen mozdonyvezetője. A Hungrail ennek az óriási vasúti humánerőforrás-igénynek a kihasználásában is nagyon keményen megy előre. El szeretnénk érni, hogy az állam jobban támogassa a vasúti szakképzést, elsősorban a mozdonyvezetőkét, de a kocsivizsgálókét és más területek dolgozóiét is. A tervekkel kapcsoltban Kovács Imre elmondta: Remélem, hogy nagyon gyorsan megreformálhatjuk az oktatást és a vizsgáztatást is. Fel szeretnénk venni a versenyt az egyéb oktatásokkal is. Lehessen például vasúti szaktudást e-learningen elsajátítani. Szeretnénk, ha a mozdonyvezetést el lehetne kezdeni tanulni már 18 éves kortól, most ugyanis egy mozdonyvezető-palántának az érettségi után még két évet kell várnia. Közben kamiont egy új jogszabály szerint egy 18 éves is vezethet.
Az RCH vezérigazgatója kiemelte: azt tartom az egyik legfontosabb dolognak, hogy a közúttal együttműködést építsünk ki. Nem arról van szó, hogy a vasút átvenné a fuvarozást, hanem hogy kombináljuk. A Hungrail már egyeztet a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületével a kombinált fuvarozás erősítéséről.
Az infrastruktúra fejlesztés kapcsán Kovács Imre elmondta: az iparfejlesztés, az ukrajnai háború remélhető befejeződésével újrainduló kínai, illetve Ukrajna és Nyugat-Európa közötti forgalmak és a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra említett fejlesztését követelik. Az igazi az lesz, ha a tervezett V0 vonal elér Győrig. Akkortól Budapest további, például az egyeskocsiktól való tehermentesítésére kell törekedni. A ferencvárosi rendező pályaudvart ki lehetne helyezni a szolnoki vagy/és a Székesfehérvár-térségi kisebb rendező pályaudvarra. Ilyen jellegű stratégiai döntések nélkül nehéz lesz kiszolgálni a hazai ipart, illetve a kikötőkből elérni ezeket a gyárakat. Ideértendő a V0-beruházás megvalósítása is. Azon dolgozunk a Hungrailben a MÁV-val és a minisztériumokkal, hogy a legfontosabb vasúti beruházások elsőbbséget élvezzenek.
Horváth László szerint haladéktalanul át kell csoportosítani, amit lehet, ennek a beruházásnak a javára. A V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság.
Fotó: RCH / Szalados István