fbpx
2024. május 20. hétfő

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

A hazai piac két meghatározó vasúti áruszállító cégének vezetője beszélt a Hungrail erejéről, a vasúti lobbi terveiről és szükséges fejlesztésekről, amelyek nélkül a magyar gazdaság komoly bajba kerülhet. Ahogy a környezetvédelem is, ha az utakra kerülnek a gigakamionok.

A Hungrail igazi érdekvédelmi szervezetté vált, és az évek során számos eredményt ért el – mondta Horváth László, a CER csoport vezérigazgatója a vg.hu-nak.  Hozzátette: az Egyesület a kamionok méretparamétereit érintő uniós irányelv-módosításról is folyamatosan egyeztet. A “gigakamionokról” kijelentette: a kamionos szállításnak van létjogosultsága, de csak 200 kilométeres távolságig, néha 400-500 kilométerig, az ezertonnás fuvarok esetében viszont semmilyen formában.

Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke, a cég vezérigazgatója elmondta a lapnak: a kamionokra vonatkozó szabályozás módosítása miatt a Rail Cargo Austria vezérigazgatója, Clemens Först szerint 10,5 millióval több teherautó kerülne az európai utakra, ezzel további 6,6 millió tonna szén-dioxid jutna a levegőbe, a vasút pedig közel 21 százalékos veszteséget szenvedne el a háztól házig szállítás területén.

- Hirdetés -

Horváth László a munkaerő-gazdálkodás kapcsán kijelentette: egy negyventonnás szállítmány továbbításához a közúton egy sofőrre van szükség, de 40 sofőrt kivált egy átlagos kiterheltségű vonat egyetlen mozdonyvezetője. A Hungrail ennek az óriási vasúti humánerőforrás-igénynek a kihasználásában is nagyon keményen megy előre. El szeretnénk érni, hogy az állam jobban támogassa a vasúti szakképzést, elsősorban a mozdonyvezetőkét, de a kocsivizsgálókét és más területek dolgozóiét is. A tervekkel kapcsoltban Kovács Imre elmondta: Remélem, hogy nagyon gyorsan megreformálhatjuk az oktatást és a vizsgáztatást is. Fel szeretnénk venni a versenyt az egyéb oktatásokkal is. Lehessen például vasúti szaktudást e-learningen elsajátítani. Szeretnénk, ha a mozdonyvezetést el lehetne kezdeni tanulni már 18 éves kortól, most ugyanis egy mozdonyvezető-palántának az érettségi után még két évet kell várnia. Közben kamiont egy új jogszabály szerint egy 18 éves is vezethet.

Az RCH vezérigazgatója kiemelte: azt tartom az egyik legfontosabb dolognak, hogy a közúttal együttműködést építsünk ki. Nem arról van szó, hogy a vasút átvenné a fuvarozást, hanem hogy kombináljuk. A Hungrail már egyeztet a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületével a kombinált fuvarozás erősítéséről.

Az infrastruktúra fejlesztés kapcsán Kovács Imre elmondta: az iparfejlesztés, az ukrajnai háború remélhető befejeződésével újrainduló kínai, illetve Ukrajna és Nyugat-Európa közötti forgalmak és a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra említett fejlesztését követelik. Az igazi az lesz, ha a tervezett V0 vonal elér Győrig. Akkortól Budapest további, például az egyeskocsiktól való tehermentesítésére kell törekedni. A ferencvárosi rendező pályaudvart ki lehetne helyezni a szolnoki vagy/és a Székesfehérvár-térségi kisebb rendező pályaudvarra. Ilyen jellegű stratégiai döntések nélkül nehéz lesz kiszolgálni a hazai ipart, illetve a kikötőkből elérni ezeket a gyárakat. Ideértendő a V0-beruházás megvalósítása is. Azon dolgozunk a Hungrailben a MÁV-val és a minisztériumokkal, hogy a legfontosabb vasúti beruházások elsőbbséget élvezzenek.

Horváth László szerint haladéktalanul át kell csoportosítani, amit lehet, ennek a beruházásnak a javára. A V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság.

Fotó: RCH / Szalados István

Ezek is érdekelhetik

FENYEGETÉS A BIZTONSÁGOS KÖZLEKEDÉSRE: GIGAKAMIONOK!

Bár az EU a közlekedés mielőbbi zöldítését célozta meg az elmúlt években, ennek ellenére jelenleg olyan jogszabály-módosítást tárgyalnak a döntéshozók, amely megengedné a gigakamionok közlekedését az...

Kínaiakkal fejlesztik a magyar vasúthálózatot

A kínai elnök budapesti találkozóján több megállapodás is született arról, hogy a távol-keleti országgal közösen fejleszti a kormány a magyar vasúthálózatot. Szijjártó Péter külügyminiszter jelentette...

Visszazuhant az ukrán-magyar árufuvarozás

A 2024-es első negyedévi adatok szerint az ukrán-magyar határátkelőhelyeken a vasúti áruszállítás volumene 45 százalékkal, azaz közel 650 ezer tonnával csökkent - írja a...

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Szénszállító vagonokat alakítanak át gabonaszállításra a spanyolok

Az intézkedésre azért van szükség, hogy a kikötőkbe érkező gabonát vasúton tudják elszállítani a félsziget belsejébe.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Új CEO, Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. élén

Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. új CEO-ja. Verner Attila CFO-val közösen digitalizációs megoldások és innovatív technológiák megvalósításával dolgoznak a fenntartható hazai közlekedés átalakításáért,...

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...