fbpx
2024. május 5. vasárnap

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

A hazai piac két meghatározó vasúti áruszállító cégének vezetője beszélt a Hungrail erejéről, a vasúti lobbi terveiről és szükséges fejlesztésekről, amelyek nélkül a magyar gazdaság komoly bajba kerülhet. Ahogy a környezetvédelem is, ha az utakra kerülnek a gigakamionok.

A Hungrail igazi érdekvédelmi szervezetté vált, és az évek során számos eredményt ért el – mondta Horváth László, a CER csoport vezérigazgatója a vg.hu-nak.  Hozzátette: az Egyesület a kamionok méretparamétereit érintő uniós irányelv-módosításról is folyamatosan egyeztet. A “gigakamionokról” kijelentette: a kamionos szállításnak van létjogosultsága, de csak 200 kilométeres távolságig, néha 400-500 kilométerig, az ezertonnás fuvarok esetében viszont semmilyen formában.

Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke, a cég vezérigazgatója elmondta a lapnak: a kamionokra vonatkozó szabályozás módosítása miatt a Rail Cargo Austria vezérigazgatója, Clemens Först szerint 10,5 millióval több teherautó kerülne az európai utakra, ezzel további 6,6 millió tonna szén-dioxid jutna a levegőbe, a vasút pedig közel 21 százalékos veszteséget szenvedne el a háztól házig szállítás területén.

- Hirdetés -

Horváth László a munkaerő-gazdálkodás kapcsán kijelentette: egy negyventonnás szállítmány továbbításához a közúton egy sofőrre van szükség, de 40 sofőrt kivált egy átlagos kiterheltségű vonat egyetlen mozdonyvezetője. A Hungrail ennek az óriási vasúti humánerőforrás-igénynek a kihasználásában is nagyon keményen megy előre. El szeretnénk érni, hogy az állam jobban támogassa a vasúti szakképzést, elsősorban a mozdonyvezetőkét, de a kocsivizsgálókét és más területek dolgozóiét is. A tervekkel kapcsoltban Kovács Imre elmondta: Remélem, hogy nagyon gyorsan megreformálhatjuk az oktatást és a vizsgáztatást is. Fel szeretnénk venni a versenyt az egyéb oktatásokkal is. Lehessen például vasúti szaktudást e-learningen elsajátítani. Szeretnénk, ha a mozdonyvezetést el lehetne kezdeni tanulni már 18 éves kortól, most ugyanis egy mozdonyvezető-palántának az érettségi után még két évet kell várnia. Közben kamiont egy új jogszabály szerint egy 18 éves is vezethet.

Az RCH vezérigazgatója kiemelte: azt tartom az egyik legfontosabb dolognak, hogy a közúttal együttműködést építsünk ki. Nem arról van szó, hogy a vasút átvenné a fuvarozást, hanem hogy kombináljuk. A Hungrail már egyeztet a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületével a kombinált fuvarozás erősítéséről.

Az infrastruktúra fejlesztés kapcsán Kovács Imre elmondta: az iparfejlesztés, az ukrajnai háború remélhető befejeződésével újrainduló kínai, illetve Ukrajna és Nyugat-Európa közötti forgalmak és a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra említett fejlesztését követelik. Az igazi az lesz, ha a tervezett V0 vonal elér Győrig. Akkortól Budapest további, például az egyeskocsiktól való tehermentesítésére kell törekedni. A ferencvárosi rendező pályaudvart ki lehetne helyezni a szolnoki vagy/és a Székesfehérvár-térségi kisebb rendező pályaudvarra. Ilyen jellegű stratégiai döntések nélkül nehéz lesz kiszolgálni a hazai ipart, illetve a kikötőkből elérni ezeket a gyárakat. Ideértendő a V0-beruházás megvalósítása is. Azon dolgozunk a Hungrailben a MÁV-val és a minisztériumokkal, hogy a legfontosabb vasúti beruházások elsőbbséget élvezzenek.

Horváth László szerint haladéktalanul át kell csoportosítani, amit lehet, ennek a beruházásnak a javára. A V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság.

Fotó: RCH / Szalados István

Ezek is érdekelhetik

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Szénszállító vagonokat alakítanak át gabonaszállításra a spanyolok

Az intézkedésre azért van szükség, hogy a kikötőkbe érkező gabonát vasúton tudják elszállítani a félsziget belsejébe.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Nagy kérdőjel a hazai vasúti árufuvarozás idei helyzete

Fontos, hogy hazánkban folytatódjon a vasúti egyeskocsi-támogatás, a versenyképesség fennmaradása érdekében.

Az Európai Parlament első olvasatban elfogadta a Weights & Dimensions irányelv módosítását

A vasútnak tovább kell lobbiznia, hogy a jogszabály ne maradjon csak a közút zöldítésének szintjén, hanem az a teljes közlekedés zöldítését segítse.

Kínából ismét felpörgött a vasúti forgalom Európába a hútik támadásai miatt

Az ukrán-orosz háború miatt szinte eltűnt távol-keleti és európai piacok közötti vasúti áruszállítás idén ismét emelkedő pályára állt.

Legfrissebb híreink

Rónai: elképesztő, ami at RNE elért 20 év alatt

A Rail Net Europe nemzetközi esernyőszervezet 20. születésnapja alkalmából készített a szervezet interjút Rónai Péter alelnökkel.  A magyar szakember 2013 óta dolgozik az RNE igazgatóságában,...

Visszazuhant az ukrán-magyar árufuvarozás

A 2024-es első negyedévi adatok szerint az ukrán-magyar határátkelőhelyeken a vasúti áruszállítás volumene 45 százalékkal, azaz közel 650 ezer tonnával csökkent - írja a...

Összeolvad a MÁV és a VOLÁN telefonos ügyfélszolgálata

2024. május 1-től két területen is szintet lép a MÁV-START és a Volánbusz integrációja: a telefonos utas-tájékoztatás egységesítésének, a jegyváltási lehetőségek bővítésének előnyeit is...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Visszazuhant az ukrán-magyar árufuvarozás

A 2024-es első negyedévi adatok szerint az ukrán-magyar határátkelőhelyeken a vasúti áruszállítás volumene 45 százalékkal, azaz közel 650 ezer tonnával csökkent - írja a...

Összeolvad a MÁV és a VOLÁN telefonos ügyfélszolgálata

2024. május 1-től két területen is szintet lép a MÁV-START és a Volánbusz integrációja: a telefonos utas-tájékoztatás egységesítésének, a jegyváltási lehetőségek bővítésének előnyeit is...

„Last Mile” néven, kibővült feladatokkal, újjáalakult a HUNGRAIL Iparvágány munkacsoportja.

A vasút versenyképessége szempontjából kulcskérdés az “utolsó kilométerek” kezelése.

A rovat további cikkei

Visszazuhant az ukrán-magyar árufuvarozás

A 2024-es első negyedévi adatok szerint az ukrán-magyar határátkelőhelyeken a vasúti áruszállítás volumene 45 százalékkal, azaz közel 650 ezer tonnával csökkent - írja a...

Összeolvad a MÁV és a VOLÁN telefonos ügyfélszolgálata

2024. május 1-től két területen is szintet lép a MÁV-START és a Volánbusz integrációja: a telefonos utas-tájékoztatás egységesítésének, a jegyváltási lehetőségek bővítésének előnyeit is...

Afrikában épít vasutat a Ganz

Megegyezés született a Ganz és tunéziai partnere között, amelynek értelmében nagyszabású vasútipari együttműködés indulhathat az észak-afrikai ország vasúti hálózatának modernizálása terén - jelentette be...