fbpx
2024. május 19. vasárnap

Digitalizáció – a technológiai megújulás törvényszerűsége

A digitalizáció lényegének megértéséhez álljon itt két idézet!

„A digitális átalakulásnak nincs alternatívája. Az előrelátó vállalatok új stratégiai lehetőségeket fognak kidolgozni maguknak – akik nem alkalmazkodnak, azok elbuknak.” – Jeff Bezos, Amazon

„A digitális átalakulás nem a technológiáról szól, hanem az emberekről.”

- Hirdetés -

Ha elhisszük a világ legnagyobb e-kereskedelmi vállalata alapítójának mondatait, a digitalizáció nem más, mint az életben maradáshoz szükséges stratégia, legyünk akár haszonélvezői a technológiai fejlődésnek, akár a digitalizáció generátorai.

Miről is szól a digitalizáció?

  • A digitalizációnak a társasági versenyképesség és hasznok érdekében leginkább az ügyfélélmény növeléséhez kell hozzájárulnia.
  • Az adatok és információk rendszerezett tárolása és hasznosítása révén erőforrást, ezáltal időt takaríthatunk meg, a hatékonyság fokozódik.
  • Követhetővé, rögzítetté válnak üzleti folyamatok, csökkenő adminisztratív terhek mellett.
  • Az üzemeltetés megbízhatóbbá és hatékonyabbá válik, a működési kockázatok csökkennek.

A fenti példák ugyan csak kiragadott elemei a digitalizáció előnyeinek, mégis kiválóan szemléltetik, hogy egy társaság szerződéses kapcsolatrendszerének valamennyi szereplője számára értéket teremt.

A technológiai megújulás legnagyobb előnyeit akkor aknázhatjuk ki, ha az érintett alap folyamat megértése, elemzése révén azonosíthatóvá válnak olyan részfolyamatok, amelyek információtartalmát, sebességét, erőforrás felhasználását érdemben és kedvező irányban képes a beavatkozás megváltoztatni; azaz ne a technológiáról magáról szóljon, hanem az értékteremtésről.

Hol, mely területen segítheti a digitalizáció a vasúti közlekedést?

  1. A pályakapacitás hatékonyabb kihasználása

A valós idejű adatgyűjtés, elemzés, a holisztikus, hálózati szintű megközelítéssel együtt a forgalomirányítás optimalizációjához, ezzel együtt az átbocsátó képesség növeléséhez járul hozzá. A központosított távvezérlő rendszerek segítségével – immár évtizedes működési tapasztalatok alapján – nem csak a kapacitás növelés, de a menetrendi stabilitás is javult.

  1. A kockázatok csökkentése, a biztonság növelése

A vasúti rendszerek folyamatos felügyelete és ellenőrzése, a közlekedéssel összefüggő események valós idejű feldolgozása és megjelenítése hozzájárul a biztonságosabb közlekedéshez, a baleseti kockázatok csökkentéséhez. A rendszerekre vonatkozó szabványok megkövetelik mind a fejlesztéssel, mind a gyártással kapcsolatos folyamatok megfelelőségének igazolását, így magasabb szintre emelve a biztonságosság kérdését. A rögzített, dokumentált események az esetlegesen előforduló incidensek elemzését, a jövőre vonatkozó további biztonságfokozó intézkedések megfogalmazását segítik.

  1. Az energiahatékonyság fokozása

A digitális távközlési rendszerek fejlődése, a mérőrendszerek evolúciója lehetővé tette az energiafogyasztás folyamatos monitoringját, az adat alapú beavatkozást. A mérés az ellenőrizhetőség és összehasonlíthatóság révén alapvető eszközként áll rendelkezésre a fogyasztás csökkentő intézkedésekre, míg az intelligens rendszerek, az optimum kereső algoritmusok támogatást adnak a személyzetnek az energiahatékony üzemeltetéssel összefüggő döntéshozatalban.

  1. A rendelkezésre állás növelése

A szenzortechnika és az általuk érzékelt és továbbított jellemzők hálózatba szervezett, strukturált adatbázisa, a big data technológia olyan, pontos, állapotfüggő karbantartási folyamat végrehajtását segíti, amely kiváltja a tervszerű megelőző karbantartások kötött ciklusrendjét, így a műszaki berendezések kiesési kockázatának csökkentésével a rendelkezésre állást növeli. A komplex rendszerekre vonatkozó, nagy felbontású diagnosztikai megoldások a rendszerelemek szintjén is biztosítják az egyedi kezdődő problémák feltárását, a műszaki folyamatok ellenőrzését, amely ugyancsak támogatja a berendezések rendelkezésre állásának minél magasabb mértékének elérését.

A technológiai fejlődés összetett, egymást ellenőrző, felügyelő architektúrák kiépítését is elősegítette, így általános gyakorlattá vált a redundancia, amely nem csak hardver, hanem a működtető szoftverek és adatok szintjén is tetten érhető, továbbá az ún. hot swap megoldás, amely az üzemelő berendezés fontos részegységeinek cseréjét teszi lehetővé azok leállítása, lekapcsolása nélkül.

  1. Az ügyfélelégedettség és ügyfélélmény teljesebbé tétele

Az adatok, valós idejű információk elérhetősége mind a személy-, mind az áruszállításban a transzparencia révén egyrészt fokozza a vevői bizalmat, másrészt az adatok felhasználásával biztosított a szolgáltatás tervezés pontossága, a tervek revíziójának lehetősége. Az információ hatalom, az idő pedig érték. Az információ birtokában az idő felértékelődik, a várakozási veszteségidők érdemi tartalommal megtöltött tevékenységgé kovácsolhatók.

  1. Adaptív folyamatok révén skálázható és rugalmas szolgáltatás

A folyamatos felügyelet révén a használati, igénybevételi adatok alapján a szolgáltatás legfontosabb paramétereinek megváltoztatására nyílik lehetőség, legyen szó kapacitásról, sebességről. A modularitás az egyik legfontosabb szempontja a technológiai fejlődésnek, a könnyű bővíthetőséget, az kapcsolódó rendszerek illeszthetőségét garantálva.

A digitalizáció magával hozta a technológiai rendszerek megújulási ütemének gyorsulását is, amely különös kihívás elé állította a vasúti szektor szereplőit. Olyan környezetben kell követni a változásokat, amely az évtizedekre szóló beruházások, időtálló megoldások és a stabilitás pilléreire épült. A rendszerfejlesztők és -szállítók felelőssége, hogy a felgyorsult megújulási ciklusok mellett hogyan tudják biztosítani az üzemeltetők, beruházók számára a növekvő költségszintek okozta terhek kompenzációját a szolgáltatások fejlesztésével, hatékonyság fokozásával, hozzáadott érték teremtéssel.

Az 1997-ben telepített első elektronikus biztosítóberendezést 2023-ban elbontották, miközben néhány nagy állomáson még évszázados berendezés üzemel. A GSM-R rendszer telepítése hazánkban még mindig tart, miközben az 1995-ben, azaz csaknem 30 éve publikált első specifikációt követően ma már a vasúti távközlési rendszerek új generációját kutatják, tesztelik. Vajon helyes döntés volt-e egyedi rendszerek mellett elköteleződni, miközben a publikus mobil távközlési rendszerek fejlődése rohamos tempóban zajlik? Megéri-e korlátos mennyiségű értékesítéssel kecsegtető piacon egyedi technológiákat fenntartani, vagy érdemes az elérhető árú közcélú hálózatok igénybevételét preferálni, vagy akár a lényegesen nagyobb termelési darabszámot produkáló autóipari megoldások közül csemegézni? Kétségtelen, hogy az információtechnológia berendezések generációváltása akár a hardverek, akár a szoftverek esetében radikálisan felgyorsult, és a tömegtermékek alkalmazása anyagi előnyöket is rejt, azonban a vasúti ágazat sajátosságai miatt mégis érdemes a szektort ezektől a változásoktól indokolt mértékben megvédeni.

Mit teszünk mi a Prolanban?

Elsősorban valljuk, hogy minden fejlesztésünkkel az ügyfelünk igényeire kell megoldást kínálnunk, még akkor is, ha ezzel nehezebb, rögösebb útra lépünk, de a rendszerek értékének legfontosabb fokmérője a használók elégedettsége. Ezt az utat álmodták meg alapítóink és követjük a mai napig a jövőnk érdekében. Mára a digitalizáció előnyeinél bemutatott szempontok mindegyikét kielégítő termékstruktúrával állunk a piaci igények elé, az összetett fedélzeti rendszerektől a kifinomult diagnosztikai megoldásokkal rendelkező biztosítóberendezésen át az automatizált forgalomlebonyolításig és egyedi igények szerinti energiaelosztásig, -felügyeletig.

Az alap- és főelosztó villamosenergia-hálózatokon üzemelő, több mint 25 éves ipari számítógéprendszerünk, vagy a vasúti vonalakon idén 20. éves forgalomszabályozó születésnapját ünneplő ELPULT rendszer építőkövei az évek folyamán megújultak ugyan – az elérhető elektronikai komponensek változását kompatibilis eszközök beszerzésével, vagy az áramkörök áttervezésével követtük le – de mind a mai napig biztosított ezek további üzemeltethetősége, alkatrész ellátása. A technológiai fejlődésből, változásból fakadó megújulási kényszer terhét csereszabatos, moduláris rendszereink révén levettük az üzemeltetők válláról, és saját fejlesztői kapacitással és tudással igyekszünk a jövőben is legfontosabb alaprendszereink időtállóságát biztosítani.

A digitalizáció, és az ebből fakadó felgyorsult termék életciklus a mindennapjaink részévé vált. Hisszük, hogy a vasúti közlekedés biztonságát és hatékonyságát a gazdasági és fenntarthatósági szempontok érvényesítésével tudjuk ügyfél elégedettséggé formálni.

BIZtonság és HATékonyság a vasúton, BÍZHAT a Prolanban!

Szerző: Feldmann Márton / Prolan Zrt.

Ezek is érdekelhetik

A köfi-központba könnyebb munkaerőt találni, mint a kisebb állomásokra

A MÁV négyezer kilométernyi országos törzshálózatából jelenleg 1117 kilométeren működik központi forgalomirányítás, azaz köfi. A nagyobbik magyar pályaműködtető a jövőben a szobi, miskolci, ceglédi vonalon is tervezi az állomások távoli irányítását. Kérdéseinkkel megpróbáltuk körüljárni a témát, a MÁV válaszait alább közöljük.

Nem hívogató a vasút jövője az egységes kommunikációs rendszer nélkül

A jövő még csak részben jött el – foglalhatjuk össze a Pwc tanulmányának lényegét.

A MÁV-START digitalizációja az értékesítésben: EGY JEGY rendszer és automata bővítés

A technológiai fejlődés eredményeképpen a közösségi közlekedési szolgáltatók értékesítésében az informatikai rendszerek szerepe megnőtt. A közösségi közlekedésben az értékesítési rendszerek fejlesztése és fejlődése az egységesítés irányába mozdult az EGY JEGY rendszer bevezetésével.

Mi szavatol a vonatok biztonságáért?

A biztosítóberendezések és a vonatbefolyásolás olyan szakterület, ahol sokszor a vasút iránt egyébként érdeklődők sem tájékozódnak jól. A Prolannál dolgozó biztosítóberendezési főmérnök, Tóth Péter segítségével az alapok megértésében szeretnénk segíteni.

Sikeres és tartalmas meetup a digitalizációról

A HUNGRAIL és a Magyar Vasút első ízben tartotta meg új rendezvényformátumát. A Magyar Vasút Meetup egy-egy szakmai részterületen kíván fórumot biztosítani a vasúti cégeknek...

NTT DATA: a vállalati tanácsadás specialistája

Az NTT DATA Business Solutions SAP Platinum partnerként több mint három évtizede jelen van a vállalati informatikai piacon világszerte. Anyacégünk a technológiai óriás japán NTT...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Új CEO, Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. élén

Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. új CEO-ja. Verner Attila CFO-val közösen digitalizációs megoldások és innovatív technológiák megvalósításával dolgoznak a fenntartható hazai közlekedés átalakításáért,...

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...