fbpx
2025. november 18. kedd

A MÁV-START digitalizációja az értékesítésben: EGY JEGY rendszer és automata bővítés

A technológiai fejlődés eredményeképpen a közösségi közlekedési szolgáltatók értékesítésében az informatikai rendszerek szerepe megnőtt. A közösségi közlekedésben az értékesítési rendszerek fejlesztése és fejlődése az egységesítés irányába mozdult az EGY JEGY rendszer bevezetésével.

A jegykiadó automaták alkalmazása a közösségi közlekedés értékesítési infrastruktúrájához kapcsolódó szolgáltatási színvonal emelésével és a fizetési csatornák diverzifikálásával a közösségi közlekedés versenyképességét javította, ami hozzájárult az egyéni közlekedéssel szemben a közösségi közlekedést választó utasok és az agglomerációból ingázók számának növeléséhez és a közösségi közlekedési szolgáltatók bevételének növekedéséhez. A közösségi közlekedés részarányának javítása segíti a környezeti terhelés csökkentését, illetve a hivatásforgalmi utasok jobb kiszolgálása közvetetten javítja az ország versenyképességét.

A közösségi közlekedés értékesítési infrastruktúrájának és színvonalának emelése révén a nagyvárosi agglomerációs településekről/településekre ingázók a jelenleginél kényelmesebben tudják igénybe venni a közösségi közlekedési szolgáltatásokat, amely növelheti a mobilitásukat, ezáltal munkaerő-piaci aktivitásukat és helyzetüket. A jegykiadóautomata-hálózatnak a bővítése így végső soron a közösségi közlekedés jegyértékesítésének megújításában is fajsúlyos szerepet jelentett, amely a szolgáltatási színvonal jelentős emelkedését az egységes közlekedési tarifarendszer és az EGY JEGY rendszer hatékony működtetését biztosítja.

A közösségi közlekedés színvonalát emelő jegyértékesítés-korszerűsítés keretén belül a jegykiadóautomata-beszerzés projektben befejeztük a nagyszámú jegykiadó automaták beszerzését és telepítését. Műszakilag és technológiailag homogén jegykiadóautomata-flottánk révén a közösségi közlekedési szolgáltatók üzemeltetési, alkatrészellátási szempontból jelentősen előnyösebb működési hatékonyságot tudtak elérni.

Kétezerhuszonnégyben további 110 jegykiadó automata kerül leszállításra a MÁV−Volán-csoport részére. Az opciós mennyiség lehívásával és használatbavételével a VOLÁNBUSZ megszüntetheti jelenlegi heterogén és műszakilag elavult automataflottájának üzemeltetését.

Jelenleg a közösségi közlekedés utazóközönségét országos szinten több mint ötszáz jegykiadó automatával tudjuk kiszolgálni, amelyek egységes értékesítési rendszert futtatva egyaránt kiszolgálják a kötöttpályás és részben már az autóbusszal közlekedő utasokat, illetve bizonyos esetekben a helyi közlekedés díjtermékeit (beleértve a BKK termékeit) is képesek értékesíteni.

Már öt éve velünk a MÁV App

A XXI. században egyre több ember online felületen van jelen és onnan intézi a mindennapi teendői nagy részét. Az okostelefonok megjelenésével, a számítógépekről egyre inkább ezekre az eszközökre terelődik az online ügyintézés is. A MÁV-applikáció ezt az igényt hivatott kiszolgálni. Az alkalmazást a vasúttársaság saját belső erőforrásaira alapozva, a MÁV Szolgáltató Központ fejleszti. A vasúttársaság menetrendi tájékoztatást biztosító applikációja 2018-ban bővült a jegyértékesítés lehetőségével. A MÁV-alkalmazás folyamatos fejlődése mellett, 2020 év végén az ELVIRA is megújult, és nemcsak új köntöst kapott, hanem közös platformra is kerültek. Így nem kell külön felhasználói fiókot fenntartaniuk akkor sem, ha nem mindig ugyanazt a csatornát használják a jegyvásárláshoz, sőt, a webes felület esetén már egyáltalán nincs szükség a regisztrációra sem, hiszen 2021. márciusa óta elérhető a vendégvásárlás funkció is.

Idén április végén először a MÁV-applikáción vált elérhetővé az év slágerterméke, az országbérlet és vármegyebérlet. A bérletvásárlási kedv jelentősen megnőtt ezen kombinált, olcsó lehetőség megteremtésével, melyből a szolgáltatók november közepéig összesen több mint 3,2 milliót értékesítettek. Az értékesített ország- és vármegyebérletek közül 695 ezret, vagyis 21,2 százalékot a MÁV-appon vásároltak meg az utasok.

Szintén jelentős felhasználói kör csatlakozott a MÁV-applikáció letöltőihez azáltal, hogy a MÁV−Volán Csoport vállalati országbérletét, mely a munkavállalók utazási jogosultságát biztosítja, a munkavállalók csak az applikáción keresztül, online, vállalati promókód felhasználásával tudják kiváltani. Jelenleg több mint 19 ezer ilyen bérletet aktiváltak a vállalatcsoport munkavállalói.

Ebben az évben már valós idejű vágánykiosztás is segíti az utasokat a tájékozódásban, így az állomásra tartva nemcsak a jegyüket vásárolhatják meg, hanem azt is láthatják, hogy melyik vágányra fog érkezni a járatuk.

Magunk választhatjuk ki az ülőhelyünket

Nyáron került bevezetésre a grafikus helyfoglalás az Elvira felületén. A grafikus helyfoglalással intézhető jegyváltás esetében az értékesítési felületen a felhasználó számára a grafikus helyfoglalás gomb elérhető, bekapcsolható az adott vonatra mindaddig, amíg a vonaton még van annyi szabad hely, hogy választani tudjon közülük. Az ülés kiválasztási folyamata során szabad, kijelölt, foglalt, illetve nem foglalható ülést jelző ikonok adnak támpontot az utasoknak. A MÁV-app is elindult a grafikus foglalás irányába, hiszen ott már egy újabb fejlesztés révén immár paraméterezetten, helytulajdonság-választással is lehet a vásárláskor helyet foglaltatni minden helyjegyes vonatra, többek között InterCitykre, helyjegyes balatoni vonatokra és belföldi forgalomban helyjeggyel igénybe vehető nemzetközi vonatokra, továbbá azon nemzetközi vonatokra is, amelyek a MÁV-appban elérhetők.

Zsebünkben az állomási utastájékoztatás

QR kódok segítségével érhető el a felület, továbbá az új, mikorindul.hu webcímen keresztül is használható a szolgáltatás, ehhez a cím mögé szükséges beírni a választott állomás nevét, például: mikorindul.hu/nyugati. Az átirányítás segítségével könnyebben tájékozódhatunk az állomási menetrendről, az aktuális indulási és érkezési vágányszámokról, továbbá a rendkívüli helyzetek okozta forgalmi változások, várható késések, járattörlések esetén figyelmeztető szövegek jelennek meg.

Az online felületen zöld színnel jelennek meg a vágányszámok abban az esetben, ha biztosan tervezett vágányról indul a vonat, piros színnel pedig akkor, ha a megszokottól eltérő vágányról. Amennyiben fekete színnel jelenik meg a vágányszám, akkor az utasok a megszokott módon, az állomási tájékoztatófelületek alapján informálódhatnak a vonat indulási vagy érkezési helyéről.

Ezek is érdekelhetik

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

Újabb lassújeleket számol fel a MÁV – folyamatban az őszi pályakarbantartások

A vonatok menetrendszerű és biztonságos közlekedése érdekében folytatódnak a pályakarbantartási és felújítási munkák a MÁV-nál.

Új nyomvonalat kap a 106-os vasútvonal a debreceni Déli Gazdasági Övezet fejlesztése miatt

A 106-os vasútvonal teljesen új nyomvonalon épülhet újjá, hogy jobban illeszkedjen a térség fejlesztéseihez és a nemzetközi vasúti kapcsolatokhoz.

Már Kelenföldön is segíti az utasokat a MÁV új peronszektor-rendszere

Kelenföld állomáson is színes ábrák és betűjelzések mutatják a peronokon, melyik kocsi pontosan hol áll meg.

Jelentős hálózatfejlesztési és menetrendi változások lépnek életbe a magyar-ukrán határátmenetben

A MÁV, az Ukrán Vasutak és az Osztrák Szövetségi Vasutak együttműködésének eredményeként közvetlen vasúti összeköttetés indul Budapestről és Bécsből Ungvárra.

Folytatódik az egyeskocsi-teherfuvarozás támogatási programja 2025-ben

A magyar kormány 2025-ben is biztosítja az egyeskocsi-teherfuvarozás működésének fenntartásához szükséges állami hozzájárulást.

Legfrissebb híreink

Újra gépi vasútkocsi-tisztítás Szegeden

A MÁV közel 800 millió forintos fejlesztésének köszönthetően Szeged-Rendező állomáson egy új kocsimosó létesült.

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Digitalizáció és innovatív megoldások a hazai közlekedés fejlődéséért

Vezető technológiai vállalatként a Siemens Mobilitynél a vasúti ágazatban egyedülálló módon kapcsolják össze a valós és a digitális világot.

Mesterséges Intelligencián alapuló megoldások a Hitachi Rail-nél

HMAX-ot a vonatok, a jelzőrendszerek és a teljes infrastruktúra optimalizálása érdekében fejlesztette a Hitachi Rail.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

A rovat további cikkei

Kulcsmenedzsment- és monitoring rendszer a hazai vasúthálózaton

Magyarország az Európai Unió felé tett vállalásainak megfelelően elkezdte az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer (ERTMS) rendszer kiépítését.

A hidrogén nem a távoli jövő, az iparág készen áll a technológia alkalmazására (x)

A vasút is keresi a lehetőségeit, hogy elmozoghasson a környezetbarát megoldások felé: a Deutsche Bahn például 2040-re el akarja érni a klímasemlegességet – e célból szövetkezett a Siemensszel.