A MÁV tömeges kerékpártároló-telepítésbe kezdett a mellékvonalakon.
Az utóbbi évtizedben folyamatos téma volt az intermodalitás a személyszállításban (is), a közlekedési ágak összehangolása, közös állomások kialakítása. A szavakat sajnos nem igazán követték tettek: bár számtalan tervezési projekt indult Győrtől Pécsig, a nagy EU-s projektek közül csak a kaposvári munkát sikerült végigvinni, és azt is folyamatos kritikák érik a mai napig.
Idén azonban jóval kisebb felhajtás közepette, sőt szinte teljesen csendben egy igen fontos projekt indult el, amelynek nem kevés jelentősége van a valódi intermodalitás szempontjából. A MÁV a magyar falu program keretében elnyert projektpénzből tömeges kerékpártároló-létesítésbe kezdett az országban. Méghozzá a leginkább elhanyagolt, sokak által már leírt mellékvonali hálózaton. A munkában mintegy 120 állomás/megállóhely érintett, ahol összesen több mint 170, egyenként tíz férőhelyes modult raknak ki.
A közbeszerzést a MÁV-nak sok munkában dolgozó NEO Property Services, valamint az Alma-Rend Kft. nyerték meg. Utóbbi cég Hódmezővásárhelyen található, nagy tapasztalattal bíró bútorgyártó, amelynek a termékeivel már eddig is nagy számban lehetett találkozni a vasúthálózaton. Ebben a munkában a Vásárhely Light nevű fedett biciklitároló-összeállításuk lett a befutó, amely az 5 U-támaszt (mindegyikhez két biciklit lehet kötni) egy 5,5 x 3 méteres polikarbonát tetővel fedi le. A támaszok és a fedés a helyszínen öntött betonalapra kerül rá.
A helyszínek között van nem egy olyan állomás, ahol már jócskán kritikus volt a helyzet a minden létező tereptárgyhoz hozzákötött kerékpárok miatt: Pocsaj-Esztáron vagy Magyarbánhegyesen 8, illetve 4 modul készült, és a tapasztalatok szerint még ez sem biztos, hogy elég lesz. De sok helyre kifejezetten a forgalom ösztönzése végett kerültek ki kerékpártárolók, és van is, ahol az utasok már vették az adást. Egészen meglepő példa Donát megállóhely a Kiskunfélegyháza-Orosháza vonalról, ahol eddig felszálló is alig volt, az utóbbi időben viszont már ketten is rendszeresen kikötik a bringájukat az új tárolóban.
Nyitóképünkön Medgyesegyháza kerékpártárolója (fotó: Feld Márton).
Itt olvashat még a magyar falu programról:
Megújult Vaja-Rohod és Medgyesegyháza vasútállomás