fbpx
2024. június 12. szerda

Kortárs módon vissza a gyökerekhez

A magyar falu programban néhány HÉV-épület is újjászületett a MÁV hálózatán.

A HÉV-épületeket majdnem mindenki ismeri Magyarországon, legfeljebb nem tudja, hogy így hívják őket. Hiszen magának a HÉV szónak a jelentése is több irányba fejlődött, ma leginkább a Budapest környékén működő elővárosi gyorsvasutakat hívjuk így, de ebben a cikkben visszanyúlunk a gyökerekhez, amikor a francia mintára megalkotott „helyi érdekű vasút” kifejezés gyakorlatilag a mellékvonalakat jelentette. A regionális vonalak ikonikus épülettípusa az 1890-es évek elején jelent meg, amikor a fővonali hálózatot kiegészítő HÉV-ek gombamód szaporodni kezdtek a Kárpát-medencében.

Azért volt szükség egységes épülettípusra, mert bár az új vonalak építését a helyi erők finanszírozták, az üzemvitelt általában a MÁV látta el, így fontos volt, hogy az állami társaság mindenhol ugyanazokkal a feltételekkel tudjon dolgozni. Az eleinte 8,5 x 11 méteres alapmodulú, emelettel és oldalszárnyakkal bővíthető épületekből egészen elképesztő darabszám készült: 1890 és 1920 között közel 1500 (!) különféle osztályú HÉV-épületet emeltek.

- Hirdetés -

Bár ez a nagy építészeti projekt európai szinten megsüvegelendő teljesítmény volt a magyar vasút részéről, a történelem mégsem bánt kegyesen ezekkel a házakkal – és akkor finoman fogalmaztunk. Trianon miatt eleve egy csomó szinte azonnal más ország jogara alá került, plusz később a háborúban sok közülük el is pusztult. De az igazi rombolást az 1970-es évek – amúgy alapvetően jó szándékú – épületfelújítás-dömpingje hozta el: a kortársak 19. század-ellenessége, illetve a szocialista ipar minőségi és mennyiségi korlátai általában értelmezhetetlen, bénán modernkedő szörnyszülötteket faragtak az alapból szép és arányos épületekből. A hozzáállás az 1980-as években kezdett változni, ekkortól már nagyobb érzékkel nyúltak e házakhoz. (Lásd Sellye, Acsa-Erdőkürt, Szügy stb.!)

Okány magyar falu program
Okány (fotó: MÁV)

A MÁV az utóbbi 10 évben mutatott újra komolyabb érdeklődést a HÉV-épületek korhű helyreállítása iránt. Az esztergomi vasútvonal 2018-ban véget ért korszerűsítése során újult meg Solymár, Piliscsaba, Pilisvörösvár és Dorog HÉV felvételi épülete.

A külső-belső megújulás részeként ezeken a helyszíneken a komplett biztosítóberendezés is a házakba került, továbbá pénztár, vendéglátótér, váróterem is készült, az épületek környezetében pedig bőséges közúti fejlesztések is megvalósultak.

2021. óta pedig a magyar falu program keretében már kifejezetten mellékvonali HÉV-épületekre is sor került. Szany-Rábaszentandrás, Zichyújfalu, Okány, Biharnagybajom, Mernye, Nagykereki és Pocsaj-Esztár esetében szintén fontos cél volt az eredeti megjelenés helyreállítása, valamint a belső megújulás, de azért itt a pénzügyi mozgástér egészen más volt, mint egy elővárosi EU-s projektnél.

Ezért a felújítás nem volt műemlékvédelmi jellegű, a régi forma megidézése mellett nagy hangsúlyt kaptak az egyszerűen beszerezhető, járatos kortárs anyagok, szerkezetek.

Így a tetőt pl. cserepeslemezzel fedték, az ablakok fahatású műanyagszerkezetek lettek, illetve a környezetrendezés is az épület körüli járófelületek újraburkolására, valamint fedett kerékpártárolók létesítésére korlátozódott – persze nem, mintha ez a legtöbb mellékvonali állomáson ne lenne bőven elegendő. Érdemes kiemelni továbbá az egységes beltereket: mindenhol ugyanazok a burkolatok, bútorozás, utastájékoztatás készült.

Lehet, hogy az elkészült fejlesztések az elhanyagolt mellékvonali környezetben egészen furcsán hatnak, csakhogy bizony ez lenne 2023-ban a normális színvonal: nem a felújított állomások túlzók, hanem az őket összekötő vasútvonalak vannak nagyon elmaradva a kortól.

Nyitóképünket a mernyei felvételi épületről Feld Márton készítette.

Ezek is érdekelhetik

“All-In” az új hajtástechnológiákra – vagy az adottságokhoz igazodó, fokozatos fejlődés

A dekarbonizációs célok melletti feltétlen elköteleződés nem, az ahhoz vezető út azonban már megosztotta a HUNGRAIL I. Vasúti Járműipari Szimpóziumának felszólalóit a vasúti járműipar...

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Kamionnal ütközött a tehervonat

Baleset miatt késtek a vonatok a Budapest-Miskolc-Sátoraljaújhely, illetve a Hidasnémeti és a Budapest-Eger vonalon - közölte a Mávinform kedd délelőtt. A balesetben tehervonat kamionnal ütközött...

Összeolvad a MÁV és a VOLÁN telefonos ügyfélszolgálata

2024. május 1-től két területen is szintet lép a MÁV-START és a Volánbusz integrációja: a telefonos utas-tájékoztatás egységesítésének, a jegyváltási lehetőségek bővítésének előnyeit is...

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Legfrissebb híreink

Új társ a közlekedés tervezéséhez: EMMA

Bemutatta legújabb digitális fejlesztését a MÁV-VOLÁN-csoport, a tesztüzemben elstartolt egységes utazástervezőt.

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új társ a közlekedés tervezéséhez: EMMA

Bemutatta legújabb digitális fejlesztését a MÁV-VOLÁN-csoport, a tesztüzemben elstartolt egységes utazástervezőt.

Gyermekvasutasokat avattak hétvégén

Szombaton tartották a Gyermekvasúton a 2023/2024. tanévben tanfolyamot elvégző, több mint 150 gyerek avatási ünnepségét.

Rónai: elképesztő, ami at RNE elért 20 év alatt

A RailNetEurope nemzetközi ernyőszervezet 20. születésnapja alkalmából készített a szervezet interjút Rónai Péter alelnökkel.

A rovat további cikkei

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Gyermekvasutasokat avattak hétvégén

Szombaton tartották a Gyermekvasúton a 2023/2024. tanévben tanfolyamot elvégző, több mint 150 gyerek avatási ünnepségét.