fbpx
2024. március 1. péntek

Kortárs módon vissza a gyökerekhez

A magyar falu programban néhány HÉV-épület is újjászületett a MÁV hálózatán.

A HÉV-épületeket majdnem mindenki ismeri Magyarországon, legfeljebb nem tudja, hogy így hívják őket. Hiszen magának a HÉV szónak a jelentése is több irányba fejlődött, ma leginkább a Budapest környékén működő elővárosi gyorsvasutakat hívjuk így, de ebben a cikkben visszanyúlunk a gyökerekhez, amikor a francia mintára megalkotott „helyi érdekű vasút” kifejezés gyakorlatilag a mellékvonalakat jelentette. A regionális vonalak ikonikus épülettípusa az 1890-es évek elején jelent meg, amikor a fővonali hálózatot kiegészítő HÉV-ek gombamód szaporodni kezdtek a Kárpát-medencében.

Azért volt szükség egységes épülettípusra, mert bár az új vonalak építését a helyi erők finanszírozták, az üzemvitelt általában a MÁV látta el, így fontos volt, hogy az állami társaság mindenhol ugyanazokkal a feltételekkel tudjon dolgozni. Az eleinte 8,5 x 11 méteres alapmodulú, emelettel és oldalszárnyakkal bővíthető épületekből egészen elképesztő darabszám készült: 1890 és 1920 között közel 1500 (!) különféle osztályú HÉV-épületet emeltek.

- Hirdetés -

Bár ez a nagy építészeti projekt európai szinten megsüvegelendő teljesítmény volt a magyar vasút részéről, a történelem mégsem bánt kegyesen ezekkel a házakkal – és akkor finoman fogalmaztunk. Trianon miatt eleve egy csomó szinte azonnal más ország jogara alá került, plusz később a háborúban sok közülük el is pusztult. De az igazi rombolást az 1970-es évek – amúgy alapvetően jó szándékú – épületfelújítás-dömpingje hozta el: a kortársak 19. század-ellenessége, illetve a szocialista ipar minőségi és mennyiségi korlátai általában értelmezhetetlen, bénán modernkedő szörnyszülötteket faragtak az alapból szép és arányos épületekből. A hozzáállás az 1980-as években kezdett változni, ekkortól már nagyobb érzékkel nyúltak e házakhoz. (Lásd Sellye, Acsa-Erdőkürt, Szügy stb.!)

Okány magyar falu program
Okány (fotó: MÁV)

A MÁV az utóbbi 10 évben mutatott újra komolyabb érdeklődést a HÉV-épületek korhű helyreállítása iránt. Az esztergomi vasútvonal 2018-ban véget ért korszerűsítése során újult meg Solymár, Piliscsaba, Pilisvörösvár és Dorog HÉV felvételi épülete.

A külső-belső megújulás részeként ezeken a helyszíneken a komplett biztosítóberendezés is a házakba került, továbbá pénztár, vendéglátótér, váróterem is készült, az épületek környezetében pedig bőséges közúti fejlesztések is megvalósultak.

2021. óta pedig a magyar falu program keretében már kifejezetten mellékvonali HÉV-épületekre is sor került. Szany-Rábaszentandrás, Zichyújfalu, Okány, Biharnagybajom, Mernye, Nagykereki és Pocsaj-Esztár esetében szintén fontos cél volt az eredeti megjelenés helyreállítása, valamint a belső megújulás, de azért itt a pénzügyi mozgástér egészen más volt, mint egy elővárosi EU-s projektnél.

Ezért a felújítás nem volt műemlékvédelmi jellegű, a régi forma megidézése mellett nagy hangsúlyt kaptak az egyszerűen beszerezhető, járatos kortárs anyagok, szerkezetek.

Így a tetőt pl. cserepeslemezzel fedték, az ablakok fahatású műanyagszerkezetek lettek, illetve a környezetrendezés is az épület körüli járófelületek újraburkolására, valamint fedett kerékpártárolók létesítésére korlátozódott – persze nem, mintha ez a legtöbb mellékvonali állomáson ne lenne bőven elegendő. Érdemes kiemelni továbbá az egységes beltereket: mindenhol ugyanazok a burkolatok, bútorozás, utastájékoztatás készült.

Lehet, hogy az elkészült fejlesztések az elhanyagolt mellékvonali környezetben egészen furcsán hatnak, csakhogy bizony ez lenne 2023-ban a normális színvonal: nem a felújított állomások túlzók, hanem az őket összekötő vasútvonalak vannak nagyon elmaradva a kortól.

Nyitóképünket a mernyei felvételi épületről Feld Márton készítette.

Ezek is érdekelhetik

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Megkezdődtek az új állomási liftek építési munkálatai Tatabányán

A MÁV akadálymentesítést célzó projektjének keretében a tatabányai állomáson három új lift épül, mintegy 1 milliárd forintból.

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

Digitális, okos, kényelmes

Az okosjegy, a prémiumszolgáltatás és az online jegyváltás népszerűsége is nőtt a MÁV-START-nál. A MÁV-START belföldi és nemzetközi vonatait tavaly rekordszámú, mintegy 181 millió utazáshoz...

Letörte a sorompót, majd megállt a vonat útjában

Szaporodnak az útátjáróban a balesetek, és általában nem a vasút a hibás. A MÁV ismételten felhívja a közúton közlekedők figyelmét arra, hogy a vasúti átjárókban...

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });