fbpx
2025. január 13. hétfő

Kortárs módon vissza a gyökerekhez

A magyar falu programban néhány HÉV-épület is újjászületett a MÁV hálózatán.

A HÉV-épületeket majdnem mindenki ismeri Magyarországon, legfeljebb nem tudja, hogy így hívják őket. Hiszen magának a HÉV szónak a jelentése is több irányba fejlődött, ma leginkább a Budapest környékén működő elővárosi gyorsvasutakat hívjuk így, de ebben a cikkben visszanyúlunk a gyökerekhez, amikor a francia mintára megalkotott „helyi érdekű vasút” kifejezés gyakorlatilag a mellékvonalakat jelentette. A regionális vonalak ikonikus épülettípusa az 1890-es évek elején jelent meg, amikor a fővonali hálózatot kiegészítő HÉV-ek gombamód szaporodni kezdtek a Kárpát-medencében.

Azért volt szükség egységes épülettípusra, mert bár az új vonalak építését a helyi erők finanszírozták, az üzemvitelt általában a MÁV látta el, így fontos volt, hogy az állami társaság mindenhol ugyanazokkal a feltételekkel tudjon dolgozni. Az eleinte 8,5 x 11 méteres alapmodulú, emelettel és oldalszárnyakkal bővíthető épületekből egészen elképesztő darabszám készült: 1890 és 1920 között közel 1500 (!) különféle osztályú HÉV-épületet emeltek.

- Hirdetés -

Bár ez a nagy építészeti projekt európai szinten megsüvegelendő teljesítmény volt a magyar vasút részéről, a történelem mégsem bánt kegyesen ezekkel a házakkal – és akkor finoman fogalmaztunk. Trianon miatt eleve egy csomó szinte azonnal más ország jogara alá került, plusz később a háborúban sok közülük el is pusztult. De az igazi rombolást az 1970-es évek – amúgy alapvetően jó szándékú – épületfelújítás-dömpingje hozta el: a kortársak 19. század-ellenessége, illetve a szocialista ipar minőségi és mennyiségi korlátai általában értelmezhetetlen, bénán modernkedő szörnyszülötteket faragtak az alapból szép és arányos épületekből. A hozzáállás az 1980-as években kezdett változni, ekkortól már nagyobb érzékkel nyúltak e házakhoz. (Lásd Sellye, Acsa-Erdőkürt, Szügy stb.!)

Okány magyar falu program
Okány (fotó: MÁV)

A MÁV az utóbbi 10 évben mutatott újra komolyabb érdeklődést a HÉV-épületek korhű helyreállítása iránt. Az esztergomi vasútvonal 2018-ban véget ért korszerűsítése során újult meg Solymár, Piliscsaba, Pilisvörösvár és Dorog HÉV felvételi épülete.

A külső-belső megújulás részeként ezeken a helyszíneken a komplett biztosítóberendezés is a házakba került, továbbá pénztár, vendéglátótér, váróterem is készült, az épületek környezetében pedig bőséges közúti fejlesztések is megvalósultak.

2021. óta pedig a magyar falu program keretében már kifejezetten mellékvonali HÉV-épületekre is sor került. Szany-Rábaszentandrás, Zichyújfalu, Okány, Biharnagybajom, Mernye, Nagykereki és Pocsaj-Esztár esetében szintén fontos cél volt az eredeti megjelenés helyreállítása, valamint a belső megújulás, de azért itt a pénzügyi mozgástér egészen más volt, mint egy elővárosi EU-s projektnél.

Ezért a felújítás nem volt műemlékvédelmi jellegű, a régi forma megidézése mellett nagy hangsúlyt kaptak az egyszerűen beszerezhető, járatos kortárs anyagok, szerkezetek.

Így a tetőt pl. cserepeslemezzel fedték, az ablakok fahatású műanyagszerkezetek lettek, illetve a környezetrendezés is az épület körüli járófelületek újraburkolására, valamint fedett kerékpártárolók létesítésére korlátozódott – persze nem, mintha ez a legtöbb mellékvonali állomáson ne lenne bőven elegendő. Érdemes kiemelni továbbá az egységes beltereket: mindenhol ugyanazok a burkolatok, bútorozás, utastájékoztatás készült.

Lehet, hogy az elkészült fejlesztések az elhanyagolt mellékvonali környezetben egészen furcsán hatnak, csakhogy bizony ez lenne 2023-ban a normális színvonal: nem a felújított állomások túlzók, hanem az őket összekötő vasútvonalak vannak nagyon elmaradva a kortól.

Nyitóképünket a mernyei felvételi épületről Feld Márton készítette.

Ezek is érdekelhetik

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

125 éves a kaposvári vasútállomás

125 évvel ezelőtt, 1899-ben maga a legendás MÁV-főépítész, Pfaff Ferenc álmodta és tervezte meg az épületet, amelyet azután 1900-ban nyitottak meg.

Megújul a MÁV-csoport vezetése

A MÁV-csoport bejelentette, hogy 2025. január 1-jétől hogyan fog változni a vállalatcsoport vezetése.

Hegyi Zsolt: szoros együttműködésben az utasokért

Azonnali intézkedésekről, értékesítési eredményekről, az aktuális és jövőbeni járműhelyzetről is beszélgettünk a MÁV-csoport vezetőjével.

Balesetmegelőzés: figyelmeztető táblákat helyez ki a MÁV

A MÁV először a budapesti és Pest vármegyei vasúti és HÉV átjárókban kezdi meg a táblák kihelyezését megelőzési célból.

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Legfrissebb híreink

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Orientálható-e a pályaválasztás?

Tibenszky Moni Lisával, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk a pályaválasztás kérdésköréről, a vasúti szektor vonzerejéről.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Orientálható-e a pályaválasztás?

Tibenszky Moni Lisával, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk a pályaválasztás kérdésköréről, a vasúti szektor vonzerejéről.

Megújul a MÁV-csoport vezetése

A MÁV-csoport bejelentette, hogy 2025. január 1-jétől hogyan fog változni a vállalatcsoport vezetése.

A rovat további cikkei

Orientálható-e a pályaválasztás?

Tibenszky Moni Lisával, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk a pályaválasztás kérdésköréről, a vasúti szektor vonzerejéről.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iparvágányokról első kézből

A vasúti szektor résztvevőitől sokkal nagyobb együttműködésre lesz szükség, amelyhez a HUNGRAIL és társszervezetei kiváló kereteket tudnak biztosítani.