fbpx
2024. október 4. péntek
spot_img

Medgyesegyháza vasútállomása újragondolva

Egy ACSEV-épület végre teljes felújítást kapott.

A délkelet-magyarországi Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak (ACSEV) azon kevés társaság közé tartozott, amely nem csak megépítette, hanem üzemeltette is a helyi érdekű vasútvonalait. Nem is akárhogyan: ennél a társaságnál jelentek meg először a motorvonatok, amelyek gazdaságosabb üzemet tettek lehetővé a gőzmozdonyos vontatáshoz képest. Épületek terén szintén meglehetősen innovatívak voltak az aradiak, az áruraktáraik például már kezdettől fogva vasbeton-szerkezetek voltak, melyeket a kor nagy tartószerkezet-tervezője, Zielinski Szilárd tervezett. A felvételi épületek is jócskán kilógtak a sorból, a határozott megjelenésű, egyszerű MÁV-típusházakkal szemben nagyobb alapterületű, de jellemzően földszintes házakat emeltek, amelyeken bőségesen alkalmaztak díszesebbnél díszesebb faszerkezeteket.

Aztán a társasággal elbánt a történelem, Trianon után a hálózat kettészakadt, és egy idő után a vonalaik a MÁV ill. a CFR kezelésébe kerültek. A díszes felvételi épületeik többnyire eredeti állapotukban maradtak meg, ám ez egyúttal azt is jelentette, hogy sok törődést sem kaptak az elmúlt 100 évben, így állapotuk leromlott. De a kivételeket sem tesszük ki az ablakba, gondoljunk csak Makó állomás borzalmasan sikerült „korszerűsítésére”.

- Hirdetés -

Egészen 2023-ig kellett várni, hogy egy ACSEV-épület végre teljes felújítást kapjon. Medgyesegyházán egy közepes méretű, de eredetileg szintén igényes ház épült, amelyet a 60-as évek végén „korszerűsítettek” szocialista szellemben. A teljesen lepusztult, nyolcvan százalékban üres épület végül a magyar falu program keretében kezdhetett új életet. A munka jelentőségét fokozta, hogy Medgyesegyházán az állomás lényegében a városka főterén van, így nemcsak a vasúti szolgáltatás, hanem az egész településkép szempontjából meghatározó épületről van szó.

A korábbi erős átépítés miatt az eredeti architektúra teljes helyreállítása bonyolult és drága lett volna, ezért inkább modern külsőt kapott a ház, amely azonban sokat visszaidéz a kezdeti állapotból.

Az oldalszárnyak elfalazott markáns ikerablakait újra megnyitották, és modern formában ismét visszakerültek az épület négy oromzatára az egykori csúcsdíszek, melyek a település színeiben pompáznak.

Egyebekben viszont teljesen modern az épület, különösen említésre méltó a városoldal fotocellás tolóajtaja, amely finoman szólva sem tipikus szerkezet mellékvonali környezetben.

A belső térben újra megnyílt az évtizedek óta lezárt nagyváró, és a régi lakásmosdó utasvécéként éledt újjá az elhelyezkedése által egyúttal városi nyilvános mosdóként is működve.

A kedvező elhelyezkedés miatt lehet remélni azt is, hogy az egyelőre üres két oldalszárnynak is sikerül majd találni üzleti funkciót.

Az épület környezete új térkőburkolatot kapott, és a korábbi gaztenger, illetve rombadőlt pottyantós vécé helyett nagy kapacitású fedett kerékpártároló létesült. A ház nyugati oldalán lévő nagy fenyőfa ugyan áldozatul esett az építkezésnek, de helyette új fát ültettek egy tágas növénykazettában. Míg eddig a vasútállomás múlta alul a környezetét, mostanra fordított lett a helyzet: a ragyogó épület remekül felhívja a figyelmet, hogy a csatlakozó városi területeken és magántelkeken bőven lenne mit rendberakni.

A magyar falu program

A MÁV 2021 augusztusában kötött támogatási szerződés a Miniszterelnökséggel arról, hogy a magyar falu program keretében 2 milliárd forint vissza nem térítendő kormányzati támogatást használhat fel vasútállomások fejlesztésére.

A MÁV-ban felmérték, hogy a mellékvonali községi, kisvárosi vasúti megállókban, állomásokon milyen szolgáltatásokra van igény a 21. században ahhoz, hogy kulturált körülmények között lehessen várni a vonatot, otthagyni az autót, kerékpárt. Típustervek készültek, ugyanakkor a helyi sajátosságokat is messzemenően figyelembe veszik. Ez azt is jelenti, hogy az elképzelések szerint egyes helyszíneken nem kell megtartani vagy éppen fölépíteni felvételi épületet, a mai igényeknek megfelelő, időjárástól védett beállóra van igény. Ahol viszont felújítják az állomásépületet, például az építészetileg értékes, III. osztályú MÁV-HÉV szabványépületeket, ott igyekeznek funkciót is találni a vasútüzem számára már fölösleges területeknek.

Ezeken a helyszíneken újult meg eddig a vasútállomás:

  • Mád
  • Szany-Rábaszentandrás
  • Zichyújfalu
  • Okány
  • Biharnagybajom
  • Csömödér-Páka
  • Vaja-Rohod
  • Medgyesegyháza

Nyitóképünk Feld Márton felvétele.

Ezek is érdekelhetik

Még szorosabb együttműködés a MÁV-VOLÁN-csoport és az ÖBB között

A megállapodás fókuszában a közlekedési kapcsolatos javítása áll, amely a személy- és áruszállítási szolgáltatások színvonalának emelésére is kiterjed.

Nemzetközi elismerés a MÁV új vezérigazgatójának

Két fontos nemzetközi szervezet vezető bizottsága is tagjának választotta a MÁV új vezérigazgatóját, Hegyi Zsoltot.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Személyi változás a MÁV FKG élén

Dr. Kormányos Lászlót nevezték ki a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító (FKG) Kft. új ügyvezető igazgatójának.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

Fejlesztés a MÁV app-ban: már itt is elérhető EMMA

A mai naptól elérhető a MÁV applikációban EMMA, a MÁV-VOLÁN-csoport egységes menetrendi és térképes útvonaltervezője.

Legfrissebb híreink

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Modern, környezetbarát, BZ utód motorkocsit mutatott be a Stadler

A Stadler bemutatott járművei közül három olyan is volt, amelyek kocsiszekrényei a vállalat szolnoki üzemében készültek.

Nagy sebességű vasút: Egyiptom és Európa a középpontban

Egyiptomban is megjelennek majd nagysebességű vonatok a Siemens által, míg a Hitachi Rail járművei Európa-szerte fognak közlekedni.

A rovat további cikkei

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.