Egy ACSEV-épület végre teljes felújítást kapott.
A délkelet-magyarországi Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak (ACSEV) azon kevés társaság közé tartozott, amely nem csak megépítette, hanem üzemeltette is a helyi érdekű vasútvonalait. Nem is akárhogyan: ennél a társaságnál jelentek meg először a motorvonatok, amelyek gazdaságosabb üzemet tettek lehetővé a gőzmozdonyos vontatáshoz képest. Épületek terén szintén meglehetősen innovatívak voltak az aradiak, az áruraktáraik például már kezdettől fogva vasbeton-szerkezetek voltak, melyeket a kor nagy tartószerkezet-tervezője, Zielinski Szilárd tervezett. A felvételi épületek is jócskán kilógtak a sorból, a határozott megjelenésű, egyszerű MÁV-típusházakkal szemben nagyobb alapterületű, de jellemzően földszintes házakat emeltek, amelyeken bőségesen alkalmaztak díszesebbnél díszesebb faszerkezeteket.
Aztán a társasággal elbánt a történelem, Trianon után a hálózat kettészakadt, és egy idő után a vonalaik a MÁV ill. a CFR kezelésébe kerültek. A díszes felvételi épületeik többnyire eredeti állapotukban maradtak meg, ám ez egyúttal azt is jelentette, hogy sok törődést sem kaptak az elmúlt 100 évben, így állapotuk leromlott. De a kivételeket sem tesszük ki az ablakba, gondoljunk csak Makó állomás borzalmasan sikerült „korszerűsítésére”.
Egészen 2023-ig kellett várni, hogy egy ACSEV-épület végre teljes felújítást kapjon. Medgyesegyházán egy közepes méretű, de eredetileg szintén igényes ház épült, amelyet a 60-as évek végén „korszerűsítettek” szocialista szellemben. A teljesen lepusztult, nyolcvan százalékban üres épület végül a magyar falu program keretében kezdhetett új életet. A munka jelentőségét fokozta, hogy Medgyesegyházán az állomás lényegében a városka főterén van, így nemcsak a vasúti szolgáltatás, hanem az egész településkép szempontjából meghatározó épületről van szó.
A korábbi erős átépítés miatt az eredeti architektúra teljes helyreállítása bonyolult és drága lett volna, ezért inkább modern külsőt kapott a ház, amely azonban sokat visszaidéz a kezdeti állapotból.
Az oldalszárnyak elfalazott markáns ikerablakait újra megnyitották, és modern formában ismét visszakerültek az épület négy oromzatára az egykori csúcsdíszek, melyek a település színeiben pompáznak.
Egyebekben viszont teljesen modern az épület, különösen említésre méltó a városoldal fotocellás tolóajtaja, amely finoman szólva sem tipikus szerkezet mellékvonali környezetben.
A belső térben újra megnyílt az évtizedek óta lezárt nagyváró, és a régi lakásmosdó utasvécéként éledt újjá az elhelyezkedése által egyúttal városi nyilvános mosdóként is működve.
A kedvező elhelyezkedés miatt lehet remélni azt is, hogy az egyelőre üres két oldalszárnynak is sikerül majd találni üzleti funkciót.
Az épület környezete új térkőburkolatot kapott, és a korábbi gaztenger, illetve rombadőlt pottyantós vécé helyett nagy kapacitású fedett kerékpártároló létesült. A ház nyugati oldalán lévő nagy fenyőfa ugyan áldozatul esett az építkezésnek, de helyette új fát ültettek egy tágas növénykazettában. Míg eddig a vasútállomás múlta alul a környezetét, mostanra fordított lett a helyzet: a ragyogó épület remekül felhívja a figyelmet, hogy a csatlakozó városi területeken és magántelkeken bőven lenne mit rendberakni.
A magyar falu program
A MÁV 2021 augusztusában kötött támogatási szerződés a Miniszterelnökséggel arról, hogy a magyar falu program keretében 2 milliárd forint vissza nem térítendő kormányzati támogatást használhat fel vasútállomások fejlesztésére.
A MÁV-ban felmérték, hogy a mellékvonali községi, kisvárosi vasúti megállókban, állomásokon milyen szolgáltatásokra van igény a 21. században ahhoz, hogy kulturált körülmények között lehessen várni a vonatot, otthagyni az autót, kerékpárt. Típustervek készültek, ugyanakkor a helyi sajátosságokat is messzemenően figyelembe veszik. Ez azt is jelenti, hogy az elképzelések szerint egyes helyszíneken nem kell megtartani vagy éppen fölépíteni felvételi épületet, a mai igényeknek megfelelő, időjárástól védett beállóra van igény. Ahol viszont felújítják az állomásépületet, például az építészetileg értékes, III. osztályú MÁV-HÉV szabványépületeket, ott igyekeznek funkciót is találni a vasútüzem számára már fölösleges területeknek.
Ezeken a helyszíneken újult meg eddig a vasútállomás:
- Mád
- Szany-Rábaszentandrás
- Zichyújfalu
- Okány
- Biharnagybajom
- Csömödér-Páka
- Vaja-Rohod
- Medgyesegyháza
Nyitóképünk Feld Márton felvétele.