fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Medgyesegyháza vasútállomása újragondolva

Egy ACSEV-épület végre teljes felújítást kapott.

A délkelet-magyarországi Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak (ACSEV) azon kevés társaság közé tartozott, amely nem csak megépítette, hanem üzemeltette is a helyi érdekű vasútvonalait. Nem is akárhogyan: ennél a társaságnál jelentek meg először a motorvonatok, amelyek gazdaságosabb üzemet tettek lehetővé a gőzmozdonyos vontatáshoz képest. Épületek terén szintén meglehetősen innovatívak voltak az aradiak, az áruraktáraik például már kezdettől fogva vasbeton-szerkezetek voltak, melyeket a kor nagy tartószerkezet-tervezője, Zielinski Szilárd tervezett. A felvételi épületek is jócskán kilógtak a sorból, a határozott megjelenésű, egyszerű MÁV-típusházakkal szemben nagyobb alapterületű, de jellemzően földszintes házakat emeltek, amelyeken bőségesen alkalmaztak díszesebbnél díszesebb faszerkezeteket.

Aztán a társasággal elbánt a történelem, Trianon után a hálózat kettészakadt, és egy idő után a vonalaik a MÁV ill. a CFR kezelésébe kerültek. A díszes felvételi épületeik többnyire eredeti állapotukban maradtak meg, ám ez egyúttal azt is jelentette, hogy sok törődést sem kaptak az elmúlt 100 évben, így állapotuk leromlott. De a kivételeket sem tesszük ki az ablakba, gondoljunk csak Makó állomás borzalmasan sikerült „korszerűsítésére”.

- Hirdetés -

Egészen 2023-ig kellett várni, hogy egy ACSEV-épület végre teljes felújítást kapjon. Medgyesegyházán egy közepes méretű, de eredetileg szintén igényes ház épült, amelyet a 60-as évek végén „korszerűsítettek” szocialista szellemben. A teljesen lepusztult, nyolcvan százalékban üres épület végül a magyar falu program keretében kezdhetett új életet. A munka jelentőségét fokozta, hogy Medgyesegyházán az állomás lényegében a városka főterén van, így nemcsak a vasúti szolgáltatás, hanem az egész településkép szempontjából meghatározó épületről van szó.

A korábbi erős átépítés miatt az eredeti architektúra teljes helyreállítása bonyolult és drága lett volna, ezért inkább modern külsőt kapott a ház, amely azonban sokat visszaidéz a kezdeti állapotból.

Az oldalszárnyak elfalazott markáns ikerablakait újra megnyitották, és modern formában ismét visszakerültek az épület négy oromzatára az egykori csúcsdíszek, melyek a település színeiben pompáznak.

Egyebekben viszont teljesen modern az épület, különösen említésre méltó a városoldal fotocellás tolóajtaja, amely finoman szólva sem tipikus szerkezet mellékvonali környezetben.

A belső térben újra megnyílt az évtizedek óta lezárt nagyváró, és a régi lakásmosdó utasvécéként éledt újjá az elhelyezkedése által egyúttal városi nyilvános mosdóként is működve.

A kedvező elhelyezkedés miatt lehet remélni azt is, hogy az egyelőre üres két oldalszárnynak is sikerül majd találni üzleti funkciót.

Az épület környezete új térkőburkolatot kapott, és a korábbi gaztenger, illetve rombadőlt pottyantós vécé helyett nagy kapacitású fedett kerékpártároló létesült. A ház nyugati oldalán lévő nagy fenyőfa ugyan áldozatul esett az építkezésnek, de helyette új fát ültettek egy tágas növénykazettában. Míg eddig a vasútállomás múlta alul a környezetét, mostanra fordított lett a helyzet: a ragyogó épület remekül felhívja a figyelmet, hogy a csatlakozó városi területeken és magántelkeken bőven lenne mit rendberakni.

A magyar falu program

A MÁV 2021 augusztusában kötött támogatási szerződés a Miniszterelnökséggel arról, hogy a magyar falu program keretében 2 milliárd forint vissza nem térítendő kormányzati támogatást használhat fel vasútállomások fejlesztésére.

A MÁV-ban felmérték, hogy a mellékvonali községi, kisvárosi vasúti megállókban, állomásokon milyen szolgáltatásokra van igény a 21. században ahhoz, hogy kulturált körülmények között lehessen várni a vonatot, otthagyni az autót, kerékpárt. Típustervek készültek, ugyanakkor a helyi sajátosságokat is messzemenően figyelembe veszik. Ez azt is jelenti, hogy az elképzelések szerint egyes helyszíneken nem kell megtartani vagy éppen fölépíteni felvételi épületet, a mai igényeknek megfelelő, időjárástól védett beállóra van igény. Ahol viszont felújítják az állomásépületet, például az építészetileg értékes, III. osztályú MÁV-HÉV szabványépületeket, ott igyekeznek funkciót is találni a vasútüzem számára már fölösleges területeknek.

Ezeken a helyszíneken újult meg eddig a vasútállomás:

  • Mád
  • Szany-Rábaszentandrás
  • Zichyújfalu
  • Okány
  • Biharnagybajom
  • Csömödér-Páka
  • Vaja-Rohod
  • Medgyesegyháza

Nyitóképünk Feld Márton felvétele.

Ezek is érdekelhetik

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Országos állomásmegújítási program indul

Az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV közös állomásmegújítási programot indított, melyre a pályázati kiírások már elérhetők.

MÁV-integráció: a munkavállalók tovább foglalkoztatását garantálja az Integrált Kollektív Szerződés

megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről az új, integrált személyszállító vállalatban is

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Naponta másfél kilométernyi új vágány a miskolci vonalon

A beruházás célja, hogy a vonalszakaszon megszűnjenek a sebességkorlátozások és a késések, kiszámíthatóbbá váljon a menetrend, az utazási idő akár 5 perces rövidítésével.

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.