Nálunk is gondot okoznak a borzok, de Hollandiában már vasútvonalakat állítottak le kotoréklakó állatok aknamunkája miatt.
A vasúti sínek alatt kotorékot ásó borzok jókora fennakadásokat okoztak a hollandiai vonatközlekedésben, egyes járatok legalább egy hétig nem közlekednek. Többek között az Eindhoven és Den Bosch (teljes nevén s-Hertogenbosch) közötti, rendkívül forgalmas útvonal is érintett, ahol óránként 16 személy-, illetve tehervonat halad át.
A magyar utazók számára kifejezetten fontos ez a hír, hiszen a Hollandiában dolgozó vagy tanuló hazánk fiai leginkább az eindhoveni repülőtéren érnek földet, ahonnan a holland nagyvárosok, Amsterdam, Rotterdam, Hága felé Den Bosch pályaudvarán át vezetnek a vasútvonalak.
Persze borzért nem kell Hollandiáig utazni, ugyanis az emlős magyarországi állományát körülbelül 37 ezresre becsülik – tette közzé a Vg.hu. A hazai vasúthálózaton is okoztak már kárt a vasúti pályában a különféle üreglakó állatok, leggyakrabban borz és róka választja lakóhelyéül a vasúti töltést – válaszolta a lap megkeresésére a MÁV. A vasúttársaság tájékoztatása szerint a közelmúltban a Dombóvár–Gyékényes, a Pusztaszabolcs–Dunaújváros, a Debrecen–Füzesabony és az Orosháza–Mezőhegyes–Mezőtúr vonalon túrtak vagy ástak lyukakat a pályatest altalajába, a vasúti rézsűbe. A felsorolt vasútvonalak nem tartoznak a legforgalmasabbak közé.
A MÁV válaszában kifejtette, hogy felkészültek az ilyen és ehhez hasonló esetekre. A vállalat a pályafelügyelet során rendszeresen ellenőrzi a vasúti töltés rézsűjét, ásásra, üregre utaló nyomok esetén pedig a helyszínt tüzetesebb vizsgálatnak vetik alá, ehhez felkérik a helyi vadásztársaságot, akik megfelelően intézkednek az állatok elszállításáról.
Ez utóbbi intézkedés nálunk jóval egyszerűbb, mint a Hollandiában, a tulipánok hazájával ellentétben Magyarországon az európai borz nem minősül védett állatfajnak.
A MÁV az üregek nagyságától függően, ha ezt szükségesnek ítélik meg a szakemberek, a javítás időtartamára sebességkorlátozást rendel el a vonatok részére a közlekedésbiztonság és az omlásveszély csökkentése érdekében. A helyreállítás ilyenkor úgy zajlik, hogy a borz vagy róka által ásott üregeket cementpéppel töltik ki, az anyag megszilárdulását követően pedig a pályán ismét teljes sebességgel közlekedhetnek a vonatok.
Az eddigi esetek miatt nem kellett leállítani a vonatközlekedést, nagyobb késéseket, forgalmi fennakadásokat sem okozott egy-egy ilyen eset – zárta válaszát a MÁV.
Borítókép: Andy Ballard képe a Pixabay-en