A miniszter a MÁV vezető testületeinek alakulóülésén a költségcsökkentésről is beszélt.
Magam nem vagyok gazdasági szakember, és a MÁV Zrt. igazgatóságának és felügyelőbizottságának (fb) nem is fogok politikai előírásokat tenni, de ha én kapnám feladatul a MÁV–Volán-csoport gazdálkodásának rendbetételét, a költségek oldalán kezdeném
– mondta az igazgatóság és az fb együttes hétfői alakuló ülésén az építési és közlekedési miniszter. – Egy ekkora szervezetnél mindig van lehetőség a racionalizálásra, de mi most egy félig kész fúzióval állunk szemben, még nem alakult ki, hogy a MÁV és a Volánbusz hogy fog véglegesen egy cégként működni, itt vannak még tartalékok a szinergiákban – folytatta.
A feladat az, hogy állami nagyvállalatból profi, piaci módon működő vállalkozáshoz közelítsen a cégcsoport. Lázár is úgy véli, ez óriási feladat, hiszen 56 ezer dolgozó működteti a magyar közösségi közlekedést, amely az egyik legnagyobb közszolgáltatási rendszer. Összesen 43 szakszervezet létezik ezeknél a cégeknél, közülük kilenc reprezentatív. A miniszter szerint a dolgozóknak is be kell látniuk, hogy a cégcsoport zsákutcában van, nehezen működik, nem tud megfelelő minőségű szolgáltatást nyújtani. Azt tapasztalja, vannak is olyan szakszervezetek, amelyekkel együtt lehet működni, ezeket partnernek fogják tekinteni.
A MÁV–Volán-csoport működése stratégiai ügy, hiszen négy és fél millió dolgozó napi ingázását látja el. A közösségi közlekedés gazdasági, környezeti kérdés, de társadalompolitikai is, hiszen aki túl kényelmetlenül, hosszú idő alatt tudja csak megközelíteni a munkahelyét, naponta több mint egy órát kényszerül utazni, az előbb-utóbb beköltözik a járásszékhelyre, a városba, és ez a tendencia ellentétes a kormány szándékaival.
Az ország elhelyezkedése miatt, a háború nyomán is átrendeződő kereskedelmi útvonalak mentén lehet pénzt keresni a logisztikából. A közúton és a vasúton is – mondta Lázár János.
A jó közlekedés kialakítása tehát egyaránt életminőségi és gazdasági kérdés. A miniszter szándéka, hogy egy tízéves fejlesztési program kezdődjön.
Ma sok problémát látunk a MÁV–Volán-csoportban, de ez egyben lehetőség is a javításra. Ehhez kell a külső tudás, amelyet a MÁV Zrt. új igazgatóságának és fb-jének tagjai testesítenek meg
– mondta Lázár János, aki ügydöntő igazgatóságot képzel el. – Ki kell dolgozni a továbbra is Pafféri Zoltán vezérigazgató vezetésével működő operatív menedzsment, a MÁV és leányvállalatainál felálló új testületek közötti együttműködés és felelősségviselés kereteit. Az együttműködésben a harmadik szereplő pedig a tulajdonos képviselője, azaz a miniszter – tette hozzá.
Nyitóképünket a szerző készítette az együttes ülésről.