Részben tőzsdén jegyzik, részben befektetők kezében van a spanyol vállalat.
Csütörtökön különböző információk jelentek meg arról, hogy egy magyar ipari csoport tulajdoni hányadot szerezne a spanyol Talgo vasútijármű-gyártóban. Hajnalban a madridi La Información írt arról, hogy a Talgo részvényeinek akár 25,2 százalékát kívánják megszerezni. A részvények 51,5 százaléka a közkézhányad, ennyi forog a tőzsdén, az első hír szerint azonban nem ezek, hanem a részvények 40 százalékát birtokló Pegaso Transportation International SCA egy részének megvételéről lett volna szó. Mégpedig a Pegaso 63 százalékáról, amely egy brit gyökerű magántőke-társaság, a Trilantic Capital Partners kezében van. Ez a csomag gyakorlatilag alkalmas a Talgo irányítására, noha csak 25,2 százalékot jelent.
A Trilantic, mint pénzügyi befektető már többször jelezte, hogy megválna a Talgótól, a cég üzleti eredményei most jók, a rendelésállomány rekordon, 4,2 milliárd eurón van, így a részvények viszonylag magas áron forognak a tőzsdén. A La Información szerint több mint 124 millió euró lehet (csaknem 50 milliárd forint) a részvénycsomag ára.
Délelőtt már arról írtak az újságok egy tőzsdei közlemény nyomán, hogy a magyar cég a tőzsdei papírokat is vinné, felvásárlási ajánlatot tett ezekre.
Délután a 444.hu megnevezte a magyar cégcsoportot is, szerintük a Magyar Vagon Zrt.-ről van szó, amely itthon már megszerezte a Dunakeszi Járműjavítót és a Szolnoki Járműjavító, azaz a MÁV Vagon Kft. körülbelül 75 százalékát.
A portál számításai szerint a teljes Talgo megvétele 238 milliárd forint körüli összegbe kerülne.
Az 1942-ben alapított Talgo különleges helyet foglal el az európai járműgyártók sorában. A vállalkozás története során végig a minél gyorsabb távolsági közlekedésre koncentrált, kimondva, kimondatlanul megosztva a piacot az inkább a regionális vonatokra, villamosokra koncentráló CAF-fal. Hazájában a vasúti pályák széles nyomtávval épültek ki, de a nagysebességű vasutak (NSV) már az európai, normál nyomközzel, Spanyolországban – Kína után – a világ második legnagyobb NSV-hálózata működik. A Talgo így nagyon erős NSV-motorvonatokban és a nyomtávot menet közben váltó járművekben, de olyan innovatív, a dombos-hegyes terepen jelentős sebességnövelést lehetővé tévő technológiákban is, mint az ívekben bedőlő kocsiszekrényű vonatok.
Nyitóképünk egy Talgo Avril (fotó: Talgo).