A lengyel Független Vasúti Vállalkozók Szövetsége (ZNPK) erőteljesen ellenzi az Európai Unió DAC bevezetési tervét. A fő kritika arra irányul, hogy nem megfelelő a tesztelés és egyáltalán nem átláthatók a pénzügyi kérdések.
A kritikáról a RailFreight.com szaklapban a ZNPK főigazgatójával, Michal Litwinnel történt beszélgetés után számoltak be. A 2030-ra tervezett átszerelés teljesen légből kapottnak tűnik egy ma még csak tervezés alatt álló műszaki megoldás esetében.
Hiába nem lehet még elég sok műszaki, gazdasági tényezőt látni, már eldöntött tényként kezeli az EU, hogy át kellene állítani az összes európai vasúti teherkocsit. Pedig ahogy arra Litwinnel rámutatott,
Könnyű alábecsülni a költségeket és túlbecsülni az előnyöket
Ráadásul a DAC bevezetésére történő túlzott összpontosítás más fontos területekről fordítja el a figyelmet. Az EU-nak sokkal inkább nagyobb figyelmet kellene fordítania a pályahasználati díjak csökkentésére, illetve arra, hogy nagyon kiegyensúlyozatlan vasúti infrastruktúra használat és közúti útdíjrendszere.
A DAC bevezetését a ZNPK is tudná támogatni, de csak akkor kell ezt megtenni, ha már biztos, hogy az minden érintett fél számára előnyös. Ezt pedig csak úgy lehet elérni, ha a technológia kifejlesztése és tesztelése után erről érdemi vitát folytatnak az értinettek. Arra azonban nagyon vigyázni kell, hogy költségek növekedése bármikor tönkreteheti az optimista költség-haszon elemzéseket.
A ZNPK aggályainak egyik fő oka, hogy a technológiát nem tesztelték elég alaposan a környezeti hatások és az eltérő kocsitípusok, illetve a felhasználási módok szerint. A szélsőséges időjárási viszonyok és poros környezet mellett végzett be- és kirakodásra is kellene sokkal inkább gondolni.
A jelenlegi tervek szerint 30-40 ezer euróba kerülne egyetlen teherkocsi átépítése, és ez csak a hardverkomponens, a teljes digitális csomag és a vagonok korszerűsítési munkálatai még erre jönnek rá. Mivel félmillió vasúti teherkocsi van az EU-ban, az összes átépítése közel 20 milliárd eurót tenne ki. Ilyen terhek mellett pedig a kisebb, főként kelet-közép-európai vasútvállalatok kétséges, hogy életben tudnának maradni.
A címlapkép forrása: Deutsche Bahn