fbpx
2024. október 7. hétfő
spot_img

A lengyelek nem támogatják a DAC-ot

A lengyel Független Vasúti Vállalkozók Szövetsége (ZNPK) erőteljesen ellenzi az Európai Unió DAC bevezetési tervét. A fő kritika arra irányul, hogy nem megfelelő a tesztelés és egyáltalán nem átláthatók a pénzügyi kérdések.

A kritikáról a RailFreight.com szaklapban a ZNPK főigazgatójával, Michal Litwinnel történt beszélgetés után számoltak be. A 2030-ra tervezett átszerelés teljesen légből kapottnak tűnik egy ma még csak tervezés alatt álló műszaki megoldás esetében.

- Hirdetés -

Hiába nem lehet még elég sok műszaki, gazdasági tényezőt látni, már eldöntött tényként kezeli az EU, hogy át kellene állítani az összes európai vasúti teherkocsit. Pedig ahogy arra Litwinnel rámutatott,

Könnyű alábecsülni a költségeket és túlbecsülni az előnyöket

Ráadásul a DAC bevezetésére történő túlzott összpontosítás más fontos területekről fordítja el a figyelmet. Az EU-nak sokkal inkább nagyobb figyelmet kellene fordítania a pályahasználati díjak csökkentésére, illetve arra, hogy nagyon kiegyensúlyozatlan vasúti infrastruktúra használat és közúti útdíjrendszere.

A DAC bevezetését a ZNPK is tudná támogatni, de csak akkor kell ezt megtenni, ha már biztos, hogy az minden érintett fél számára előnyös. Ezt pedig csak úgy lehet elérni, ha a technológia kifejlesztése és tesztelése után erről érdemi vitát folytatnak az értinettek. Arra azonban nagyon vigyázni kell, hogy költségek növekedése bármikor tönkreteheti az optimista költség-haszon elemzéseket.

A ZNPK aggályainak egyik fő oka, hogy a technológiát nem tesztelték elég alaposan a környezeti hatások és az eltérő kocsitípusok, illetve a felhasználási módok szerint. A szélsőséges időjárási viszonyok és poros környezet mellett végzett be- és kirakodásra is kellene sokkal inkább gondolni.

A jelenlegi tervek szerint 30-40 ezer euróba kerülne egyetlen teherkocsi átépítése, és ez csak a hardverkomponens, a teljes digitális csomag és a vagonok korszerűsítési munkálatai még erre jönnek rá. Mivel félmillió vasúti teherkocsi van az EU-ban, az összes átépítése közel 20 milliárd eurót tenne ki. Ilyen terhek mellett pedig a kisebb, főként kelet-közép-európai vasútvállalatok kétséges, hogy életben tudnának maradni.

A címlapkép forrása: Deutsche Bahn

Ezek is érdekelhetik

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

A vasutakat helyzetbe kell hozni, mert nem fogják tudni kielégíteni az ipar szállítási igényét

Még magasabb szintre kell emelni a vasúti szektor szereplőinek és a minisztériumok közötti együttműködést.

Elzáródott ütőérrel tántorog a világkereskedelem

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával.

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

Az RCH készül az akkumulátoripar adta lehetőségekre

Az RCH dolgozik az ukrán fuvarok visszaszerzésén és újabb kínai mozdonyokat is vásárol.

A távoli kapcsoláson kívül milyen szerepe lehet a DAC-nak a digitalizációban?

Bizonyos digitális funkciók már megjelentek a teherszállításban, a rakománymonitoringban és -követésben, de nem dőlt még el, hogy pontosan mire fogjuk használni a digitális automatikus kapcsolót.

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.