fbpx
2025. február 16. vasárnap
spot_img

A lengyelek nem támogatják a DAC-ot

A lengyel Független Vasúti Vállalkozók Szövetsége (ZNPK) erőteljesen ellenzi az Európai Unió DAC bevezetési tervét. A fő kritika arra irányul, hogy nem megfelelő a tesztelés és egyáltalán nem átláthatók a pénzügyi kérdések.

A kritikáról a RailFreight.com szaklapban a ZNPK főigazgatójával, Michal Litwinnel történt beszélgetés után számoltak be. A 2030-ra tervezett átszerelés teljesen légből kapottnak tűnik egy ma még csak tervezés alatt álló műszaki megoldás esetében.

- Hirdetés -

Hiába nem lehet még elég sok műszaki, gazdasági tényezőt látni, már eldöntött tényként kezeli az EU, hogy át kellene állítani az összes európai vasúti teherkocsit. Pedig ahogy arra Litwinnel rámutatott,

Könnyű alábecsülni a költségeket és túlbecsülni az előnyöket

Ráadásul a DAC bevezetésére történő túlzott összpontosítás más fontos területekről fordítja el a figyelmet. Az EU-nak sokkal inkább nagyobb figyelmet kellene fordítania a pályahasználati díjak csökkentésére, illetve arra, hogy nagyon kiegyensúlyozatlan vasúti infrastruktúra használat és közúti útdíjrendszere.

A DAC bevezetését a ZNPK is tudná támogatni, de csak akkor kell ezt megtenni, ha már biztos, hogy az minden érintett fél számára előnyös. Ezt pedig csak úgy lehet elérni, ha a technológia kifejlesztése és tesztelése után erről érdemi vitát folytatnak az értinettek. Arra azonban nagyon vigyázni kell, hogy költségek növekedése bármikor tönkreteheti az optimista költség-haszon elemzéseket.

A ZNPK aggályainak egyik fő oka, hogy a technológiát nem tesztelték elég alaposan a környezeti hatások és az eltérő kocsitípusok, illetve a felhasználási módok szerint. A szélsőséges időjárási viszonyok és poros környezet mellett végzett be- és kirakodásra is kellene sokkal inkább gondolni.

A jelenlegi tervek szerint 30-40 ezer euróba kerülne egyetlen teherkocsi átépítése, és ez csak a hardverkomponens, a teljes digitális csomag és a vagonok korszerűsítési munkálatai még erre jönnek rá. Mivel félmillió vasúti teherkocsi van az EU-ban, az összes átépítése közel 20 milliárd eurót tenne ki. Ilyen terhek mellett pedig a kisebb, főként kelet-közép-európai vasútvállalatok kétséges, hogy életben tudnának maradni.

A címlapkép forrása: Deutsche Bahn

Ezek is érdekelhetik

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

Döntés született a E-csatlakozókról a DAC vonatkozásában

Az FP5-TRANS4M-R projekt irányítóbizottsága döntést hozott a projektben egységesen alkalmazandó E-csatlakozó kialakításáról.

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

A vasutakat helyzetbe kell hozni, mert nem fogják tudni kielégíteni az ipar szállítási igényét

Még magasabb szintre kell emelni a vasúti szektor szereplőinek és a minisztériumok közötti együttműködést.

Elzáródott ütőérrel tántorog a világkereskedelem

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával.

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

Legfrissebb híreink

Szolgálatba állt a MÁV harmadik bérelt Vectron mozdonya is

Az új járművekkel a Budapest-Miskolc vonali IC-k, a Miskolc környéki IC-k és személyvonatok, valamint a Budapest-Békéscsaba között közlekedő IC vonatok élén találkozhatnak az utasok.

Elindítja a Borostyán vasúti árufuvarozási folyosó fejlesztésének tervezését a GYSEV

A projektnek köszönhetően a Hegyeshalom–Csorna–Porpác–Szombathely–Zalaszentiván korridort a TEN-T előírások alapján korszerűsíthetik.

Kitüntetésben részesültek a januári tűzesetben helyt álló vasutasok

Kitüntetésben részesült azt a 11 vasutas munkavállaló, akik a Keleti pályaudvaron történt tűzeset során megakadályozták a még komolyabb károk kialakulását.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

Elindítja a Borostyán vasúti árufuvarozási folyosó fejlesztésének tervezését a GYSEV

A projektnek köszönhetően a Hegyeshalom–Csorna–Porpác–Szombathely–Zalaszentiván korridort a TEN-T előírások alapján korszerűsíthetik.

Kitüntetésben részesültek a januári tűzesetben helyt álló vasutasok

Kitüntetésben részesült azt a 11 vasutas munkavállaló, akik a Keleti pályaudvaron történt tűzeset során megakadályozták a még komolyabb károk kialakulását.

Egy globális sikertörténet: 120 éves évfordulóját ünnepli a Knorr-Bremse AG

A vállalat küldetése nem változott: biztonságos, hatékony, fenntartható és környezetbarát közúti és vasúti közlekedés megvalósítása a világon.