fbpx
2024. március 1. péntek

A lengyelek nem támogatják a DAC-ot

A lengyel Független Vasúti Vállalkozók Szövetsége (ZNPK) erőteljesen ellenzi az Európai Unió DAC bevezetési tervét. A fő kritika arra irányul, hogy nem megfelelő a tesztelés és egyáltalán nem átláthatók a pénzügyi kérdések.

A kritikáról a RailFreight.com szaklapban a ZNPK főigazgatójával, Michal Litwinnel történt beszélgetés után számoltak be. A 2030-ra tervezett átszerelés teljesen légből kapottnak tűnik egy ma még csak tervezés alatt álló műszaki megoldás esetében.

- Hirdetés -

Hiába nem lehet még elég sok műszaki, gazdasági tényezőt látni, már eldöntött tényként kezeli az EU, hogy át kellene állítani az összes európai vasúti teherkocsit. Pedig ahogy arra Litwinnel rámutatott,

Könnyű alábecsülni a költségeket és túlbecsülni az előnyöket

Ráadásul a DAC bevezetésére történő túlzott összpontosítás más fontos területekről fordítja el a figyelmet. Az EU-nak sokkal inkább nagyobb figyelmet kellene fordítania a pályahasználati díjak csökkentésére, illetve arra, hogy nagyon kiegyensúlyozatlan vasúti infrastruktúra használat és közúti útdíjrendszere.

A DAC bevezetését a ZNPK is tudná támogatni, de csak akkor kell ezt megtenni, ha már biztos, hogy az minden érintett fél számára előnyös. Ezt pedig csak úgy lehet elérni, ha a technológia kifejlesztése és tesztelése után erről érdemi vitát folytatnak az értinettek. Arra azonban nagyon vigyázni kell, hogy költségek növekedése bármikor tönkreteheti az optimista költség-haszon elemzéseket.

A ZNPK aggályainak egyik fő oka, hogy a technológiát nem tesztelték elég alaposan a környezeti hatások és az eltérő kocsitípusok, illetve a felhasználási módok szerint. A szélsőséges időjárási viszonyok és poros környezet mellett végzett be- és kirakodásra is kellene sokkal inkább gondolni.

A jelenlegi tervek szerint 30-40 ezer euróba kerülne egyetlen teherkocsi átépítése, és ez csak a hardverkomponens, a teljes digitális csomag és a vagonok korszerűsítési munkálatai még erre jönnek rá. Mivel félmillió vasúti teherkocsi van az EU-ban, az összes átépítése közel 20 milliárd eurót tenne ki. Ilyen terhek mellett pedig a kisebb, főként kelet-közép-európai vasútvállalatok kétséges, hogy életben tudnának maradni.

A címlapkép forrása: Deutsche Bahn

Ezek is érdekelhetik

A távoli kapcsoláson kívül milyen szerepe lehet a DAC-nak a digitalizációban?

Bizonyos digitális funkciók már megjelentek a teherszállításban, a rakománymonitoringban és -követésben, de nem dőlt még el, hogy pontosan mire fogjuk használni a digitális automatikus kapcsolót.

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Az RCH-nak jó éve lesz minden nehézség ellenére

Kovács Imre elnök szerint 2024 második negyedévében jöhet a gazdasági fellendülés. Az elmúlt években jelentős hatékonysági átalakításon ment keresztül a Rail Cargo Hungaria (RCH), másrészt...

A DAC bevezetésével ne kövessük el azt a hibát, mint a csendes kocsikkal!

Ha a csendes féktuskók kitalálásakor előre látták volna a ma jelentkező problémákat, nem születik ilyen gyorsan, ilyen kevés teszt után döntés a kötelező bevezetéséről a tehervonatoknál – állítja Turi Gábor, a Magyar Vasúti Magánkocsi Szövetség elnöke.

A DAC-bevezetésre is lesz támogatás Csehországban

A DAC-bevezetésre is lesz támogatás Csehországban. Az Európai Bizottság újraindítja a cseh vasúthálózat átjárhatóságát támogató programot.

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });