A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon, amely az európai piacot látná el járművekkel.
A két vállalat egy vasúti oktatással és képzéssel, kutatással és fejlesztéssel foglalkozó létesítményt is szeretne kialakítani. A gyártóüzemek várhatóan a jövő évtől lesznek üzemképesek – adta hírül a Railway Gazette International.
A CRRC ZELC az uniós piac számára fővonali és tolatómozdonyokat, elektromos motorvonatokat és kétszintes szerelvényeket tervez gyártani, a partnercégek elképzelései szerint pedig mind a négy termékcsaládot Magyarországon.
Kovács Dávid, az Acemil Zrt. igazgatósági tagja nyilatkozatában kiemelte, hogy szeretnék Magyarországot visszahozni az európai vasúti járműgyártás térképére. Elmondása szerint a vállalat hosszú távú stratégiája az, hogy legalább 51%-os uniós hozzáadott értékű termékeket kínáljanak a piaci igényeknek alapján. Hozzátette, hogy a CRRC az első olyan vállalat Európában, sőt talán a világon is, amely közös központokat hoz létre a vasúti ágazat számára kulcsfontosságú szolgáltatások széles körének helyi ellátására.
Teljes körű szolgáltatási paletta
A fentieken túl egy karbantartó bázis létrehozása is cél a jövőbeni európai piacra gyártott összes meglévő és jövőbeli termékportfólió szervizeléséhez. Nem csak vasúti járműveket szeretnének értékesíteni ügyfeleiknek, hanem egy teljes körű szolgáltatási csomagot kínálnának, mobil karbantartó személyzettel. Úgy tapasztalják, hogy az ügyfelek jelenlegi igénye az, hogy teljes körű szolgáltatási csomagokat kapjanak.
Kovács Dávid azt is elmondta, hogy biztosak abban, hogy több okból is óriási igény lesz új mozdonyokra. Jelenleg mintegy 55 000 mozdony van Európában. Ezek átlagéletkora Nyugat-Európában 20-23 év, Kelet-Európában 35 év, Magyarországon 40-50 év. Európában pedig zöld átmenet zajlik, miközben az EU intézményei további előrelépést várnak a hálózatok villamosítása és az általános szén-dioxid-mentesítés terén. A meglévő szolgáltatók egyszerűen nem lesznek képesek lépést tartani ezzel a kereslettel – tette hozzá.
CRRC Shandong-gal kötött megállapodás
Az Acemil a CRRC egy másik leányvállalatával, a CRRC Shandong Co-val is megállapodást kötött tehervagonok közös gyártásáról és összeszereléséről, amelyhez egy külön gyár is épülne Magyarországon. A CRRC Shandonggal már van egy meglévő együttműködése a vállalatnak és a tervek szerint 2025 első negyedévében megkezdődhet a vagonok gyártása.
A koncepció hasonló. Olyan kocsikat szeretnének gyártani, amelyek több mint 51%-os európai uniós hozzáadott értéket képviselnek. A CRRC Shandong az egyetlen olyan Kínái gyártó, amely rendelkezik ÁME tanúsítvánnyal a kocsik vonatkozásában, és már több európai árufuvarozónak is szállított kocsikat.
A mozdonypiachoz hasonlóan komoly keresletet mutatkozik Európában az új vagonok iránt, mivel azok átlagéletkora meghaladja a 40 évet. Arra számítanak, hogy a digitális automata ütközők (DAC) közelgő bevezetése miatt a csere üteme jelentősen fel fog gyorsulni, mivel sok üzemeltető olcsóbbnak és racionálisabbnak találhatja, hogy az ütköző cseréje helyett inkább lecserélje a régebbi teherkocsi állományát.
Arra számítanak, hogy az elkövetkező 10 évben az Európában közlekedő mintegy 500 000 kocsiból több mint 100 000-et kell majd lecserélni. A jelenlegi európai gyártókapacitás pedig körülbelül évi 6-8 000 kocsi. Még ha ezt növelni is tudják, a kapacitás nem lesz elegendő a kereslet kielégítésére.
Fotó: RCH
A képen CRRC Zhuzhou Locomotive által az RCH-nak gyártott hibrid mozdony látható