fbpx
2025. november 13. csütörtök

Megkapták az üzembehelyezési és típusengedélyüket az RCH új villany-hibrid tolatómozdonyai

A két tolatómozdony kifejlesztését és gyártását a Rail Cargo Hungaria (RCH) rendelte meg a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. (CRRC ZELC) vasúti járműgyártó vállalattól, melyek Székesfehérvár és Soroksár rendezőpályaudvarain végeznek kiszolgálást.

Az RCH még 2019-ben adott megbízást a villany-hibrid mozdonyok kifejlesztésére a vállalat versenyképességének javítása érdekében. Az új technológiával működő járművekkel az üzemeltetési költségek csökkenthetők, és az RCH ott is tud szolgáltatást biztosítani, ahol nincs, vagy átmenetileg nem áll rendelkezésre felsővezeték. Elsősorban a vasúti egyes kocsi fuvarozás tolatási szükségleteit biztosítja velük a vasúttársaság. Mindemellett környezetbarát is, hiszen többek között a kevésbé környezetkímélő dízelmozdonyok kiváltására is alkalmasak, például a nem villamosított iparvágányokon.

A fejlesztés során a CRRC az RCH igényeinek figyelembevételével alakította ki a mozdonyok műszaki és funkcionális tulajdonságait, az ergonómiai szempontok figyelembevételével. Az elkészült járművek a tesztek során összesen 40 ezer kilométert tettek meg a magyar és külföldi vasúti infrastruktúrán, a tesztidőszak során a tapasztalatok pozitívak voltak. A járművek vezetését könnyűnek, biztonságosnak és kényelmesnek ítélték meg a szakemberek.

Technikai információk

  • A mozdony tömege 72 tonna, technológiája egyedi elektromos-elektromos hibrid.
  • A jármű lítium-titanát akkumulátorral segíti a tolatási műveletek teljesítését.
  • Nagy kapacitású energiatárolási technológiájának köszönhetően a felsővezetékkel rendelkező szakaszokon feltölti a mozdonyba szerelt akkumulátort.
  • A tolatómozdony felsővezeték nélküli pályán egy 800 tonnás szerelvényt 85 percig képes vontatni 20 km/h sebességgel.
Az RCH, a CRRC és az Acemil menedzsmentjének tagjai a tolatómozdonyok bemutatóján.

Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke és vezérigazgatója kiemelte, hogy

„2019-ben a projekt indulásakor azt a célt tűztük ki, hogy nem csak Magyarországon, hanem az egész cégcsoportban a környezetvédelmi szempontok miatt a dízelvontatást megszüntessük 2030-ra”.

Hangsúlyozta, hogy a társaság az élenjáró technológia alkalmazásával tovább javítja versenyképességét. A CRRC kifejezetten a magyar piacvezető vasúti árufuvarozó számára fejlesztette ki a villany-hibrid tolatómozdonyokat, amelyek költséghatékonyan és környezetbarát módon működnek.

A vezérigazgató kitért arra is, hogy nem csak a bemutatott két tolatómozdonyról szól a CRRC-vel való együttműködés, hanem két vonali villany-hibrid mozdony kifejlesztésén és leszállításán is dolgoznak. Ezeknek a gépeknek az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerrel (ETCS) történő ellátására vonatkozó engedélyezési folyamata már elkezdődött annak érdekében, hogy a mozdonyok Délkelet-Európa (Szerbia, Bulgária, Észak-Macedónia) országaiban is végezhessenek vontatási tevékenységet.

Li Sheng Chen, a CRRC ZELC ügyvezető igazgatója kiemelte:

„Hálásak vagyunk az ügyfél bizalmáért és elismeréséért. A CRRC küldetése, hogy összekapcsolja a világot a jobb mobilitás révén. Biztosak vagyunk abban, hogy az RCH részére kifejlesztett és legyártott két tolatómozdony átadása hozzájárul ahhoz, hogy Kína és Magyarország között folytatódjon a sikeres együttműködés a vasúti fuvareszközök területén.”

A Rail Cargo Hungaria megkezdte a további tolatómozdonyok megrendelésére vonatkozó tárgyalásokat, amelyre a CRRC-vel kötött szerződés lehetőséget ad. Ezek részleteiről jelenleg egyeztetnek a felek.

Ezek is érdekelhetik

Logisztikai együttműködés a Rail Cargo Hungaria és a MOL között

A MOL tiszapalkonyai és tiszaújvárosi iparvágányain keletkezett többlet vontatási feladatok ellátására a Rail Cargo Hungaria-t bízta meg.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

A fafuvarozás vasúti megoldásának fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fuvarozás lehetővé teszi a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkentését és hozzájárul a logisztikai folyamatok biztonságához és hatékonyságához.

Ez történt a II. Vasúti Járműipari Szimpóziumon – összefoglaló

A II. Vasúti Járműipari Szimpóziumon elhangzott előadások, panelbeszélgetések legfontosabb momentumait foglaltuk össze egy helyen.

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.

A rovat további cikkei

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.