A két tolatómozdony kifejlesztését és gyártását a Rail Cargo Hungaria (RCH) rendelte meg a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. (CRRC ZELC) vasúti járműgyártó vállalattól, melyek Székesfehérvár és Soroksár rendezőpályaudvarain végeznek kiszolgálást.
Az RCH még 2019-ben adott megbízást a villany-hibrid mozdonyok kifejlesztésére a vállalat versenyképességének javítása érdekében. Az új technológiával működő járművekkel az üzemeltetési költségek csökkenthetők, és az RCH ott is tud szolgáltatást biztosítani, ahol nincs, vagy átmenetileg nem áll rendelkezésre felsővezeték. Elsősorban a vasúti egyes kocsi fuvarozás tolatási szükségleteit biztosítja velük a vasúttársaság. Mindemellett környezetbarát is, hiszen többek között a kevésbé környezetkímélő dízelmozdonyok kiváltására is alkalmasak, például a nem villamosított iparvágányokon.
A fejlesztés során a CRRC az RCH igényeinek figyelembevételével alakította ki a mozdonyok műszaki és funkcionális tulajdonságait, az ergonómiai szempontok figyelembevételével. Az elkészült járművek a tesztek során összesen 40 ezer kilométert tettek meg a magyar és külföldi vasúti infrastruktúrán, a tesztidőszak során a tapasztalatok pozitívak voltak. A járművek vezetését könnyűnek, biztonságosnak és kényelmesnek ítélték meg a szakemberek.
Technikai információk
- A mozdony tömege 72 tonna, technológiája egyedi elektromos-elektromos hibrid.
- A jármű lítium-titanát akkumulátorral segíti a tolatási műveletek teljesítését.
- Nagy kapacitású energiatárolási technológiájának köszönhetően a felsővezetékkel rendelkező szakaszokon feltölti a mozdonyba szerelt akkumulátort.
- A tolatómozdony felsővezeték nélküli pályán egy 800 tonnás szerelvényt 85 percig képes vontatni 20 km/h sebességgel.

Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke és vezérigazgatója kiemelte, hogy
„2019-ben a projekt indulásakor azt a célt tűztük ki, hogy nem csak Magyarországon, hanem az egész cégcsoportban a környezetvédelmi szempontok miatt a dízelvontatást megszüntessük 2030-ra”.
Hangsúlyozta, hogy a társaság az élenjáró technológia alkalmazásával tovább javítja versenyképességét. A CRRC kifejezetten a magyar piacvezető vasúti árufuvarozó számára fejlesztette ki a villany-hibrid tolatómozdonyokat, amelyek költséghatékonyan és környezetbarát módon működnek.
A vezérigazgató kitért arra is, hogy nem csak a bemutatott két tolatómozdonyról szól a CRRC-vel való együttműködés, hanem két vonali villany-hibrid mozdony kifejlesztésén és leszállításán is dolgoznak. Ezeknek a gépeknek az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerrel (ETCS) történő ellátására vonatkozó engedélyezési folyamata már elkezdődött annak érdekében, hogy a mozdonyok Délkelet-Európa (Szerbia, Bulgária, Észak-Macedónia) országaiban is végezhessenek vontatási tevékenységet.
Li Sheng Chen, a CRRC ZELC ügyvezető igazgatója kiemelte:
„Hálásak vagyunk az ügyfél bizalmáért és elismeréséért. A CRRC küldetése, hogy összekapcsolja a világot a jobb mobilitás révén. Biztosak vagyunk abban, hogy az RCH részére kifejlesztett és legyártott két tolatómozdony átadása hozzájárul ahhoz, hogy Kína és Magyarország között folytatódjon a sikeres együttműködés a vasúti fuvareszközök területén.”
A Rail Cargo Hungaria megkezdte a további tolatómozdonyok megrendelésére vonatkozó tárgyalásokat, amelyre a CRRC-vel kötött szerződés lehetőséget ad. Ezek részleteiről jelenleg egyeztetnek a felek.