fbpx
2025. március 20. csütörtök

Megkapták az üzembehelyezési és típusengedélyüket az RCH új villany-hibrid tolatómozdonyai

A két tolatómozdony kifejlesztését és gyártását a Rail Cargo Hungaria (RCH) rendelte meg a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. (CRRC ZELC) vasúti járműgyártó vállalattól, melyek Székesfehérvár és Soroksár rendezőpályaudvarain végeznek kiszolgálást.

Az RCH még 2019-ben adott megbízást a villany-hibrid mozdonyok kifejlesztésére a vállalat versenyképességének javítása érdekében. Az új technológiával működő járművekkel az üzemeltetési költségek csökkenthetők, és az RCH ott is tud szolgáltatást biztosítani, ahol nincs, vagy átmenetileg nem áll rendelkezésre felsővezeték. Elsősorban a vasúti egyes kocsi fuvarozás tolatási szükségleteit biztosítja velük a vasúttársaság. Mindemellett környezetbarát is, hiszen többek között a kevésbé környezetkímélő dízelmozdonyok kiváltására is alkalmasak, például a nem villamosított iparvágányokon.

A fejlesztés során a CRRC az RCH igényeinek figyelembevételével alakította ki a mozdonyok műszaki és funkcionális tulajdonságait, az ergonómiai szempontok figyelembevételével. Az elkészült járművek a tesztek során összesen 40 ezer kilométert tettek meg a magyar és külföldi vasúti infrastruktúrán, a tesztidőszak során a tapasztalatok pozitívak voltak. A járművek vezetését könnyűnek, biztonságosnak és kényelmesnek ítélték meg a szakemberek.

Technikai információk

  • A mozdony tömege 72 tonna, technológiája egyedi elektromos-elektromos hibrid.
  • A jármű lítium-titanát akkumulátorral segíti a tolatási műveletek teljesítését.
  • Nagy kapacitású energiatárolási technológiájának köszönhetően a felsővezetékkel rendelkező szakaszokon feltölti a mozdonyba szerelt akkumulátort.
  • A tolatómozdony felsővezeték nélküli pályán egy 800 tonnás szerelvényt 85 percig képes vontatni 20 km/h sebességgel.
Az RCH, a CRRC és az Acemil menedzsmentjének tagjai a tolatómozdonyok bemutatóján.

Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke és vezérigazgatója kiemelte, hogy

„2019-ben a projekt indulásakor azt a célt tűztük ki, hogy nem csak Magyarországon, hanem az egész cégcsoportban a környezetvédelmi szempontok miatt a dízelvontatást megszüntessük 2030-ra”.

Hangsúlyozta, hogy a társaság az élenjáró technológia alkalmazásával tovább javítja versenyképességét. A CRRC kifejezetten a magyar piacvezető vasúti árufuvarozó számára fejlesztette ki a villany-hibrid tolatómozdonyokat, amelyek költséghatékonyan és környezetbarát módon működnek.

A vezérigazgató kitért arra is, hogy nem csak a bemutatott két tolatómozdonyról szól a CRRC-vel való együttműködés, hanem két vonali villany-hibrid mozdony kifejlesztésén és leszállításán is dolgoznak. Ezeknek a gépeknek az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerrel (ETCS) történő ellátására vonatkozó engedélyezési folyamata már elkezdődött annak érdekében, hogy a mozdonyok Délkelet-Európa (Szerbia, Bulgária, Észak-Macedónia) országaiban is végezhessenek vontatási tevékenységet.

Li Sheng Chen, a CRRC ZELC ügyvezető igazgatója kiemelte:

„Hálásak vagyunk az ügyfél bizalmáért és elismeréséért. A CRRC küldetése, hogy összekapcsolja a világot a jobb mobilitás révén. Biztosak vagyunk abban, hogy az RCH részére kifejlesztett és legyártott két tolatómozdony átadása hozzájárul ahhoz, hogy Kína és Magyarország között folytatódjon a sikeres együttműködés a vasúti fuvareszközök területén.”

A Rail Cargo Hungaria megkezdte a további tolatómozdonyok megrendelésére vonatkozó tárgyalásokat, amelyre a CRRC-vel kötött szerződés lehetőséget ad. Ezek részleteiről jelenleg egyeztetnek a felek.

Ezek is érdekelhetik

Az RCH az egyik legenergiahatékonyabb vasúttársaság hazánkban

A Rail Cargo Hungaria a működéséhez felhasznált energia hatékonyságának folyamatos növelésével fokozza versenyképességét.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

RCH: 450 ezer tonna cukorrépa szállítása várható

A Rail Cargo Hungaria a szükséges vasúti kocsi és vontatási kapacitás biztosításával felkészült a fuvarozási feladatokra.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Speciális kalodarendszerrel szállít vasúti kerékpárokat a TS Hungária

A kétsoros kalodarendszerrel teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható, ez versenyképes alternatíva a közúti fuvarozással szemben.

Környezettudatos hulladékfuvarozás vasúton

A hulladék fuvarozására a közúti mellett a vasúti egyes kocsi fuvarozási technológia is kiválóan alkalmas.

Legfrissebb híreink

Áprilisban érkezik a MÁV+ applikáció – a felhasználói tesztüzem már elkezdődött

Jövő hónapban debütál a MÁV-csoport megújuló alkalmazása, a MÁV+ applikáció, ami első körben 1500 tesztelő számára már elérhetővé vált.

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Áprilisban érkezik a MÁV+ applikáció – a felhasználói tesztüzem már elkezdődött

Jövő hónapban debütál a MÁV-csoport megújuló alkalmazása, a MÁV+ applikáció, ami első körben 1500 tesztelő számára már elérhetővé vált.

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

A rovat további cikkei

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.