fbpx
2024. december 4. szerda

Komoly zavartatással jár a szombathelyi rekonstrukció

Kövesdi Szilárdot, a GYSEV Zrt. vezérigazgatóját a személyszállítás járműhelyzetéről kérdeztük. Kiderült, azon dolgoznak, hogy lecseréljék a jelenlegi, használtan vásárolt IC-kocsikat új intercity-motorvonatokra. A társaság ezzel egy olyan – a távolsági közlekedésben Magyarországon még újdonságnak számító – technológiát kíván alkalmazni, amely hosszú távon a legrugalmasabban és leghatékonyabban tudja kiszolgálni a Sopron és Budapest, valamint a Szombathely és Budapest között közlekedő IC-k utasforgalmát. Ehhez áttekintették az utasszámokat, felmérték az utasigényeket, hogy optimális megoldást tudjanak biztosítani.

A feltételes közbeszerzési eljárás már a végéhez közelít. Az eredményhirdetés után a győztessel feltételes szerződést kötnek majd, hiszen a finanszírozás módja még nincs véglegesítve. A GYSEV erre több forgatókönyvet dolgozott ki, a legjobb megoldásnak az EIB-hitelt látják. A hitelről a keretszerződés el is készült, ezt az EIB már jóváhagyta, azonban a hitel lehívásához szükség van az állami garanciavállalásra, illetve a GYSEV idén lejáró közszolgáltatási szerződése után egy új kontraktus megkötésére.

Az új közszolgálati szerződéseket a MÁV-START-tal és a GYSEV-vel a jelenlegi gyakorlattól eltérően úgy kötné az állami megrendelő, hogy egy-egy járatot tisztán az egyik vasútvállalat üzemeltetne, akkor is, ha a MÁV és a GYSEV pályahálózatát egyaránt használja. Az IC motorvonatok beszerzését követően a GYSEV elképzelése és az erre kidolgozott technológiatervezet szerint a Budapest–Sopron/Szombathely IC-ket kizárólag a GYSEV adná. A Sopron és Szombathely felől érkező motorvonatokat összekapcsolnák Csornán, és együtt folytatnák útjukat a fővárosba. Az utasszámok eloszlása is indokolja a stokkozásos megoldást (amire korábban volt is példa), sőt Győrből még betétjáratot is célszerű Budapestre indítani, így alakulhat ki az órás ütem Győr és Budapest között.

- Hirdetés -

Az árufuvarozás területén is egyre intenzívebben kilép a GYSEV a saját infrastruktúrája területéről, erre pillanatnyilag a debreceni terminál építése a legfrissebb példa, amely kiszolgálja majd a BMW-gyár és a mellette készülő többi üzem forgalmát. Állami beruházásról van szó, így olyan vagyonkezelőt kellett hozzá találni, amely többségi állami tulajdonban van, vagyonkezelői jogosultsága is és logisztikai tapasztalata is van. Ezért esett a választás a GYSEV-re, amely az üzemeltetési feladatokkal leányvállalatát, a GYSEV Cargo Zrt.-t bízta meg. A Cargónál megvan az évtizedes tapasztalat a terminálüzemeltetésben, és az anyacégen keresztül többségi magyar állami tulajdonban van – mondta Kövesdi Szilárd.

Maga a terminál nemcsak a konténerek mozgatására lesz képes (a daruk beszerzése jelenleg folyamatban van), hanem átrakórészleg is létesül a BMW kiszolgálásához. A terminál az egyéb, környéken jelentkező fuvarozási feladatokban is részt tud vállalni, bár nem ez lesz a fő funkciója.

Többen érintették a Magyar Vasút 2023 konferencián a pályafelújítások miatt elrendelt vágányzárak kérdését. Kövesdi Szilárd ezzel kapcsolatban arra világított rá, hogy ha a pályahálózat üzemeltetője beavatkozást tervez, annak megvannak a törvényi keretei: mikor, hogyan kell tájékoztatni a pályát használó operátorokat, milyen szempontok alapján kell a lehető legkisebb zavartatásra törekedve kerülő útirányokat biztosítva leegyeztetni a használókkal és partnerekkel a vágányzári technológiát. Szombathely állomás nemrég kezdődött részleges átépítése például nagyon nagy horderejű beruházás, komoly zavartatásokat von maga után. A GYSEV a vágányzár kihirdetése során minden határidős kötelességének eleget tett, időben értesítette az árufuvarozó vállalkozásokat, folytatta le az érintettekkel az egyeztetéseket. A szombathelyi rekonstrukciós munkálatokat szeptemberben mindenképp meg kellett kezdeni: az alvállalkozókkal megkötött szerződések, lekötött kapacitások miatt nem lehetett már halasztani a beruházást. Így viszont az 1-es vonalat érintő vágányzárral együtt a személy- és áruszállításban sajnos komoly zavarok keletkeztek. A GYSEV ezzel együtt mindent megtett és meg is tesz, hogy a hátrányokat mérsékelje, hogy az 1-es vonalat érintő vonatait a meghirdetett vágányzári menetrend szerint leközlekedtesse – mondta Kövesdi Szilárd.

Fotó: Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Ingyenes kerékpárszállítás és Autómentes napijegy

Az Európai Mobilitási Hét keretében különböző kedvezményekkel és programokkal készül a MÁV-VOLÁN-csoport a hétvégén.

Ünnepel a vasút: 74. alkalommal tartják a Vasutasnapot

A 74. vasutasnap alkalmából az egész országban ünnepel a vasúti szektor, cikkünkben a MÁV, a GYSEV és a Rail Cargo Hungaria ünnepségeiről adunk összefoglalót.

Mesevonatokat indít a GYSEV

Július 6-án Sopronból Győrbe, július 20-án pedig Szombathelyről és Győrből Sopronba közlekednek majd.

Megújult a vasútállomás és annak környéke Szentgotthárdon

Átadták a teljesen megújult vasútállomás épületét Szentgotthárdon. A GYSEV Zrt. egy év alatt végezte el a nagyszabású munkálatokat: megújult és átalakult a váróterem, megtörtént...

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

Legfrissebb híreink

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A veszélyes áru szegmens növekedésére a vasútnak is fel kell készülnie

Minél nagyobb arányban vasúton és biztonságban kell történnie a veszélyes áruk szállításának.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.

A rovat további cikkei

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Országos Haváriaközpontot hoz létre a MÁV

Új gyakorlatot fog bevezetni a MÁV a rendkívüli forgalmi helyzetek kezelésére, legkésőbb 2025. január elsejétől éles lesz a rendszer.