fbpx
2024. március 1. péntek

Komoly zavartatással jár a szombathelyi rekonstrukció

Kövesdi Szilárdot, a GYSEV Zrt. vezérigazgatóját a személyszállítás járműhelyzetéről kérdeztük. Kiderült, azon dolgoznak, hogy lecseréljék a jelenlegi, használtan vásárolt IC-kocsikat új intercity-motorvonatokra. A társaság ezzel egy olyan – a távolsági közlekedésben Magyarországon még újdonságnak számító – technológiát kíván alkalmazni, amely hosszú távon a legrugalmasabban és leghatékonyabban tudja kiszolgálni a Sopron és Budapest, valamint a Szombathely és Budapest között közlekedő IC-k utasforgalmát. Ehhez áttekintették az utasszámokat, felmérték az utasigényeket, hogy optimális megoldást tudjanak biztosítani.

A feltételes közbeszerzési eljárás már a végéhez közelít. Az eredményhirdetés után a győztessel feltételes szerződést kötnek majd, hiszen a finanszírozás módja még nincs véglegesítve. A GYSEV erre több forgatókönyvet dolgozott ki, a legjobb megoldásnak az EIB-hitelt látják. A hitelről a keretszerződés el is készült, ezt az EIB már jóváhagyta, azonban a hitel lehívásához szükség van az állami garanciavállalásra, illetve a GYSEV idén lejáró közszolgáltatási szerződése után egy új kontraktus megkötésére.

Az új közszolgálati szerződéseket a MÁV-START-tal és a GYSEV-vel a jelenlegi gyakorlattól eltérően úgy kötné az állami megrendelő, hogy egy-egy járatot tisztán az egyik vasútvállalat üzemeltetne, akkor is, ha a MÁV és a GYSEV pályahálózatát egyaránt használja. Az IC motorvonatok beszerzését követően a GYSEV elképzelése és az erre kidolgozott technológiatervezet szerint a Budapest–Sopron/Szombathely IC-ket kizárólag a GYSEV adná. A Sopron és Szombathely felől érkező motorvonatokat összekapcsolnák Csornán, és együtt folytatnák útjukat a fővárosba. Az utasszámok eloszlása is indokolja a stokkozásos megoldást (amire korábban volt is példa), sőt Győrből még betétjáratot is célszerű Budapestre indítani, így alakulhat ki az órás ütem Győr és Budapest között.

- Hirdetés -

Az árufuvarozás területén is egyre intenzívebben kilép a GYSEV a saját infrastruktúrája területéről, erre pillanatnyilag a debreceni terminál építése a legfrissebb példa, amely kiszolgálja majd a BMW-gyár és a mellette készülő többi üzem forgalmát. Állami beruházásról van szó, így olyan vagyonkezelőt kellett hozzá találni, amely többségi állami tulajdonban van, vagyonkezelői jogosultsága is és logisztikai tapasztalata is van. Ezért esett a választás a GYSEV-re, amely az üzemeltetési feladatokkal leányvállalatát, a GYSEV Cargo Zrt.-t bízta meg. A Cargónál megvan az évtizedes tapasztalat a terminálüzemeltetésben, és az anyacégen keresztül többségi magyar állami tulajdonban van – mondta Kövesdi Szilárd.

Maga a terminál nemcsak a konténerek mozgatására lesz képes (a daruk beszerzése jelenleg folyamatban van), hanem átrakórészleg is létesül a BMW kiszolgálásához. A terminál az egyéb, környéken jelentkező fuvarozási feladatokban is részt tud vállalni, bár nem ez lesz a fő funkciója.

Többen érintették a Magyar Vasút 2023 konferencián a pályafelújítások miatt elrendelt vágányzárak kérdését. Kövesdi Szilárd ezzel kapcsolatban arra világított rá, hogy ha a pályahálózat üzemeltetője beavatkozást tervez, annak megvannak a törvényi keretei: mikor, hogyan kell tájékoztatni a pályát használó operátorokat, milyen szempontok alapján kell a lehető legkisebb zavartatásra törekedve kerülő útirányokat biztosítva leegyeztetni a használókkal és partnerekkel a vágányzári technológiát. Szombathely állomás nemrég kezdődött részleges átépítése például nagyon nagy horderejű beruházás, komoly zavartatásokat von maga után. A GYSEV a vágányzár kihirdetése során minden határidős kötelességének eleget tett, időben értesítette az árufuvarozó vállalkozásokat, folytatta le az érintettekkel az egyeztetéseket. A szombathelyi rekonstrukciós munkálatokat szeptemberben mindenképp meg kellett kezdeni: az alvállalkozókkal megkötött szerződések, lekötött kapacitások miatt nem lehetett már halasztani a beruházást. Így viszont az 1-es vonalat érintő vágányzárral együtt a személy- és áruszállításban sajnos komoly zavarok keletkeztek. A GYSEV ezzel együtt mindent megtett és meg is tesz, hogy a hátrányokat mérsékelje, hogy az 1-es vonalat érintő vonatait a meghirdetett vágányzári menetrend szerint leközlekedtesse – mondta Kövesdi Szilárd.

Fotó: Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

Hatékony működést tesznek lehetővé a GYSEV digitális beruházásai

A Magyar Vasút Meetup konferenciáján a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. forgalomirányítási és digitalizációs beruházásairól Ikker Tibor, a vállalat pályavasúti igazgatója tartott előadást.

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Fokozatosan vonják össze a MÁV-START-ot és a Volánbuszt

A Magyar Vasút Clubban arról is szó esett, hogy az alkatrészellátás miatt nagyon nehéz helyzetben van a járműgazdálkodás. Február elsejétől hasonló belső felépítéssel működik a...

Összesen 13 évet késtek a START vonatai tavaly

A 2022/2023-as menetrendi év folyamatait foglalta össze a VPE. A nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat 7 799,8 km, ennek 93,7%-a a MÁV Zrt., 6,3%-a a GYSEV...

Épül a déli körvasút

A projekt harmadszor is megszerezte a környezetvédelmi engedélyt. Hétfőn elkezdődött a Déli Körvasút fejlesztésének következő üteme, amely a vasúti pálya átépítését – kettőről három, néhol...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Vasút portfólió: podcast csatornát indítottunk.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Vasút portfólió: podcast csatornát indítottunk.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

A rovat további cikkei

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Megkezdődtek az új állomási liftek építési munkálatai Tatabányán

A MÁV akadálymentesítést célzó projektjének keretében a tatabányai állomáson három új lift épül, mintegy 1 milliárd forintból.

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });