A részben magyar gyártású vonat kocsiszekrényei Szolnokon készültek.
A Stadler által gyártott FLIRT H2 járműve bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe a hidrogénüzemű személyszállító vonat által megtett leghosszabb, üzemanyag-utántöltés és újratöltés nélküli távolsággal – adta hírül közleményében a vállalat.
A világrekord út 2024. március 20-án este kezdődött el a coloradói Pueblo városában, amikor a vonat elindult az első köreire a tesztpályán. A Stadler és az ENSCO mérnökeiből álló csapat egész éjszaka és a következő napon váltásban vezette a járművet. A vonat összesen 2.803 kilométert tett meg több mint 46 órán keresztül egyetlen tankolással.
Ezzel a Stadler FLIRT H2 tartja hivatalosan is a világrekordot a hidrogénhajtású személyvonat által megtett leghosszabb távolságban, tankolás vagy újratöltés nélkül megtett távolság tekintetében.
A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült. A Stadler tájékoztatása szerint a hazai üzeme jelentős szerepet játszik a cégcsoport zöld technológiájú járműveinek gyártásában, hiszen az akkumulátoros és hidrogénüzemű járművek karosszériáinak nagy része Szolnokon készül kiváló magyar szakemberek munkájával.
A FLIRT H2 az SBCTA számára a Stadler második Guinness-világrekordot nyert alternatív meghajtású vonata. A FLIRT Akku, az akkumulátoros FLIRT modell 2021 decemberében állította fel a leghosszabb, tisztán akkumulátoros üzemmódban, akkumulátoros motorvonattal megtett út világrekordját, 224 kilométert megtéve Németországban.
A FLIRT H2 vonatról
A Stadler kiemelten törekszik rá, hogy alternatív meghajtási megoldásaival környezetbarátabbá tegye a vasúti közlekedést, a vállalat folyamatosan dolgozik a hidrogénüzemű vasúti járművek fejlesztésén, hogy lehetővé tegye a felsővezeték nélküli útvonalakon való emissziómentes közlekedést.
Az első Stadler FLIRT H2-t a San Bernardino Megyei Közlekedési Hatóság számára tervezték és építették, ami két elektromos meghajtású motorkocsiból, valamint egy középen elhelyezett, úgynevezett powerpack energiamodulból áll. Ez az egység tartalmazza az üzemanyagcellákat és a hidrogéntartályokat. Az üzemanyagcellák a hidrogént elektromos árammá alakítják. Ezt az áramot egy vontatási átalakítóba küldik. Ezután az akkumulátor látja el a jármű meghajtását az adott pillanatban szükséges energiával. Ez a konfiguráció lehetővé teszi a fékenergia visszatáplálását az akkumulátorba. Az akkumulátor tehát mind a fékezési energiát, mind a hidrogéncellákból származó energiát tárolja. A Stadler innovatív meghajtási megoldásának köszönhetően a FLIRT H2 egész nap üzemképes újratankolás nélkül. A vonat 108 utasnak kínál ülőhelyet és további bőséges állóhelyet. A maximális sebesség 130 km/h (79 mph). A vonatot továbbá úgy tervezték, hogy akár 120 Fahrenheit (49 Celsius-fok) magas környezeti hőmérsékletben is képes legyen üzemelni.
2023-ban a Caltrans, Kalifornia állam közlekedési hatósága négy FLIRT H2-t rendelt, és 2024 elején további hat FLIRT H2-re vonatkozó szerződést kötött. Ezek a szerelvények nagyobb utaskapacitással rendelkeznek majd, mint az SBCTA számára készültek, és négy kocsiból, valamint a középső kocsiban lévő áramfejlesztő egységből állnak.
Nyitókép: Stadler