fbpx
2025. február 6. csütörtök

Nagy kérdőjel a hazai vasúti árufuvarozás idei helyzete

A márciusi Magyar Vasút Meetup rendezvényen Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria CEO-ja és igazgatóságának elnöke adott helyzetképet arról, hogy mi a jelenlegi tendencia az európai iparban és ennek milyen hatása lehet a hazai vasúti árufuvarozásra.

A közép-európai országok többségében fejlődő tendenciát mutat a gazdaság, pozitívan alakul a GDP. De pont hazánk, illetve a magyar vasúti árufuvarozási szempontból jelentő térségnek tekinthető Ausztria és Németország gyengébb gazdasági aktivitást mutat. Kovács Imre rávilágított, hogy ez pont nem jó irány, hiszen amíg a szomszédos országokban megfelelő gazdasági háttér mutatkozik, addig a magyar szempontból hajtóerőnek számító országokban gyengébb a teljesítmény. Ez pedig különösen az ipari termelésről mondató el, ami ahhoz vezet, hogy

a vasút számára nem látszik a kereslet: amit az ipar nem termel meg, azt nem lehet elfuvarozni.

– tette az RCH vezérigazgatója. 2024-re a GDP növekedési ráták várhatóan ismét pozitívak lesznek elsősorban a lakossági fogyasztás élénkülésének köszönhetően, amelyet az infláció további csökkenése idéz elő. Az iparra vonatkozó előrejelzések azonban egyelőre óvatosak.

- Hirdetés -

A vasúti áruszállítás volumene egész Európában csökkenő trendet mutat. A teljesítmény gyakorlatilag az elmúlt 20 évben nem emelkedett, sőt, a Covid-járvány óta egy folyamatosan csökkenő tendencia figyelhető meg. Kovács Imre elmondása szerint ez egyrészt megnyilvánul abban, hogy a nemzeti vasútvállalatok gyengülnek, piaci részesedésük csökken, és markánsan megfigyelhető az egyes kocsi fuvarozás csökkenése is. Utóbbi azért is jelentős gond, hiszen ez a szegmens lenne a közúti áruszállítás egy nagy versenytársa.

Magyar helyzet: nagy kérdőjel 2024-ben

A hazai vasúti áruszállítás teljesítményében 2022-ben volt egy kisebb felfutás. Ebben legfőképp az ukrán-orosz háborúnak volt nagy szerepe, mert megnőtt az országból a szárazföldi közlekedés iránti igény. Akkora mennyiség érkezett be Záhonyon keresztül, hogy ez szemmel láthatóan fellendítette a magyar vasúti árufuvarozást. Ellenben 2023-ban már újra visszaesés tapasztalható, meglehetősen jelentős, 10% körül alakult a csökkenés. Ebben szerepet játszott egyrészt az vasúti áruszállításban magasabb az energiaköltség, mint a közúti fuvarozásban. Éreztette hatását a dunaújvárosi vasgyártás csökkenése is. De meghatározónak bizonyul az egyes kocsi forgalom visszaesése is.

Mi várható?

„Viszonylag kiszámíthatatlan a helyzetünk, a 2024-es év elég komoly kérdőjel.”

– fogalmazott Kovács Imre. Várhatóan a német, osztrák és magyar ipar teljesítményére a következő hónapokban nem lehet alapozni, illetve az EU-s szankciós csomagok is negatívan befolyásolhatják a forgalmakat.

Az RCH vezérigazgatója kiemelte, hogy Magyarországon fontos kérdés a jövőre nézve, hogy folytatódjon a vasúti egyeskocsi támogatás, a vasút versenyképességének fennmaradása érdekében. A HHD felár eltörlése egy másik fontos lépés, ami korábbi évek magas energiaárait is tudja kompenzálni. Kitért arra is, hogy az akkumulátorgyárak indulása, amellett, hogy lehetőséget is jelent, nagyon jelentős kihívás is a magyarországi vasúti áruszállításnak: a vasútvállalatoknak a forgalmak szervezése, a szükséges eszközök, járművek biztosítása mellett ugyanilyen problémás lehet a vasúti infrastruktúra felkészültsége is. Komoly kitörési pontot jelenthet az ukrán határátmenet is, hiszen az utóbbi időben Ukrajna felé minden határon napokba tart a kamionok átjutása. Azonban nem az ömlesztett áruk iránt van kereslet, nehezebb feladat az átcsábítás ezért, inkább a félpótkocsis és konténeres forgalmakra kell építeni.

Kovács Imre zárásként arra hívta fel a figyelmet, hogy a hazai árufuvarozásban érdekelt szereplőknek mind össze kell fogni a kihívások megfelelő kezelése és a lehetőségek kiaknázása érdekében.

Fotó: Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Az RCH az egyik legenergiahatékonyabb vasúttársaság hazánkban

A Rail Cargo Hungaria a működéséhez felhasznált energia hatékonyságának folyamatos növelésével fokozza versenyképességét.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Megkapták az üzembehelyezési és típusengedélyüket az RCH új villany-hibrid tolatómozdonyai

A járművekkel az üzemeltetési költségek csökkenthetők, és az RCH ott is tud szolgáltatást biztosítani, ahol nincs, vagy átmenetileg nem áll rendelkezésre felsővezeték.

RCH: 450 ezer tonna cukorrépa szállítása várható

A Rail Cargo Hungaria a szükséges vasúti kocsi és vontatási kapacitás biztosításával felkészült a fuvarozási feladatokra.

Speciális kalodarendszerrel szállít vasúti kerékpárokat a TS Hungária

A kétsoros kalodarendszerrel teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható, ez versenyképes alternatíva a közúti fuvarozással szemben.

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.

Magánberuházásokkal újulhatnak meg a vasútállomások

Az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozások fantáziáját is megmozgatta a nemrég meghirdetett országos állomásmegújítási program.

Az RCH az egyik legenergiahatékonyabb vasúttársaság hazánkban

A Rail Cargo Hungaria a működéséhez felhasznált energia hatékonyságának folyamatos növelésével fokozza versenyképességét.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.