fbpx
2024. április 14. vasárnap

Nagy kérdőjel a hazai vasúti árufuvarozás idei helyzete

A márciusi Magyar Vasút Meetup rendezvényen Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria CEO-ja és igazgatóságának elnöke adott helyzetképet arról, hogy mi a jelenlegi tendencia az európai iparban és ennek milyen hatása lehet a hazai vasúti árufuvarozásra.

A közép-európai országok többségében fejlődő tendenciát mutat a gazdaság, pozitívan alakul a GDP. De pont hazánk, illetve a magyar vasúti árufuvarozási szempontból jelentő térségnek tekinthető Ausztria és Németország gyengébb gazdasági aktivitást mutat. Kovács Imre rávilágított, hogy ez pont nem jó irány, hiszen amíg a szomszédos országokban megfelelő gazdasági háttér mutatkozik, addig a magyar szempontból hajtóerőnek számító országokban gyengébb a teljesítmény. Ez pedig különösen az ipari termelésről mondató el, ami ahhoz vezet, hogy

a vasút számára nem látszik a kereslet: amit az ipar nem termel meg, azt nem lehet elfuvarozni.

– tette az RCH vezérigazgatója. 2024-re a GDP növekedési ráták várhatóan ismét pozitívak lesznek elsősorban a lakossági fogyasztás élénkülésének köszönhetően, amelyet az infláció további csökkenése idéz elő. Az iparra vonatkozó előrejelzések azonban egyelőre óvatosak.

- Hirdetés -

A vasúti áruszállítás volumene egész Európában csökkenő trendet mutat. A teljesítmény gyakorlatilag az elmúlt 20 évben nem emelkedett, sőt, a Covid-járvány óta egy folyamatosan csökkenő tendencia figyelhető meg. Kovács Imre elmondása szerint ez egyrészt megnyilvánul abban, hogy a nemzeti vasútvállalatok gyengülnek, piaci részesedésük csökken, és markánsan megfigyelhető az egyes kocsi fuvarozás csökkenése is. Utóbbi azért is jelentős gond, hiszen ez a szegmens lenne a közúti áruszállítás egy nagy versenytársa.

Magyar helyzet: nagy kérdőjel 2024-ben

A hazai vasúti áruszállítás teljesítményében 2022-ben volt egy kisebb felfutás. Ebben legfőképp az ukrán-orosz háborúnak volt nagy szerepe, mert megnőtt az országból a szárazföldi közlekedés iránti igény. Akkora mennyiség érkezett be Záhonyon keresztül, hogy ez szemmel láthatóan fellendítette a magyar vasúti árufuvarozást. Ellenben 2023-ban már újra visszaesés tapasztalható, meglehetősen jelentős, 10% körül alakult a csökkenés. Ebben szerepet játszott egyrészt az vasúti áruszállításban magasabb az energiaköltség, mint a közúti fuvarozásban. Éreztette hatását a dunaújvárosi vasgyártás csökkenése is. De meghatározónak bizonyul az egyes kocsi forgalom visszaesése is.

Mi várható?

„Viszonylag kiszámíthatatlan a helyzetünk, a 2024-es év elég komoly kérdőjel.”

– fogalmazott Kovács Imre. Várhatóan a német, osztrák és magyar ipar teljesítményére a következő hónapokban nem lehet alapozni, illetve az EU-s szankciós csomagok is negatívan befolyásolhatják a forgalmakat.

Az RCH vezérigazgatója kiemelte, hogy Magyarországon fontos kérdés a jövőre nézve, hogy folytatódjon a vasúti egyeskocsi támogatás, a vasút versenyképességének fennmaradása érdekében. A HHD felár eltörlése egy másik fontos lépés, ami korábbi évek magas energiaárait is tudja kompenzálni. Kitért arra is, hogy az akkumulátorgyárak indulása, amellett, hogy lehetőséget is jelent, nagyon jelentős kihívás is a magyarországi vasúti áruszállításnak: a vasútvállalatoknak a forgalmak szervezése, a szükséges eszközök, járművek biztosítása mellett ugyanilyen problémás lehet a vasúti infrastruktúra felkészültsége is. Komoly kitörési pontot jelenthet az ukrán határátmenet is, hiszen az utóbbi időben Ukrajna felé minden határon napokba tart a kamionok átjutása. Azonban nem az ömlesztett áruk iránt van kereslet, nehezebb feladat az átcsábítás ezért, inkább a félpótkocsis és konténeres forgalmakra kell építeni.

Kovács Imre zárásként arra hívta fel a figyelmet, hogy a hazai árufuvarozásban érdekelt szereplőknek mind össze kell fogni a kihívások megfelelő kezelése és a lehetőségek kiaknázása érdekében.

Fotó: Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Szénszállító vagonokat alakítanak át gabonaszállításra a spanyolok

Az intézkedésre azért van szükség, hogy a kikötőkbe érkező gabonát vasúton tudják elszállítani a félsziget belsejébe.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Kínából ismét felpörgött a vasúti forgalom Európába a hútik támadásai miatt

Az ukrán-orosz háború miatt szinte eltűnt távol-keleti és európai piacok közötti vasúti áruszállítás idén ismét emelkedő pályára állt.

Az RCH készül az akkumulátoripar adta lehetőségekre

Az RCH dolgozik az ukrán fuvarok visszaszerzésén és újabb kínai mozdonyokat is vásárol.

Afrikába viszi az RCH a magyar gabonát

Fiumén keresztül Egyiptomba és Tunéziába jut el a kalászos termés. Új piacokra juttatja el a kiváló minőségű magyar gabonát a Rail Cargo Hungaria (RCH). A...

Az RCH-nak jó éve lesz minden nehézség ellenére

Kovács Imre elnök szerint 2024 második negyedévében jöhet a gazdasági fellendülés. Az elmúlt években jelentős hatékonysági átalakításon ment keresztül a Rail Cargo Hungaria (RCH), másrészt...

Legfrissebb híreink

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.

A rovat további cikkei

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.