A magyar közlekedésipar valaha volt legnagyobb megrendelése nyomán széles körű magyar-egyiptomi vasúti járműgyártási együttműködés indulhat meg a jövőben az afrikai piaci lehetőségeket kihasználva – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
A tárcavezető az egyiptomi közlekedési miniszterrel, Kamel al-Vazírral közös sajtótájékoztatóján arról számolt be, hogy a kétoldalú gazdasági együttműködés egyik legmeghatározóbb területe a közlekedési ipar, ugyanis Dunakeszin nagy erőkkel zajlik az észak-afrikai országba szállítandó vasúti kocsik gyártása. A hazai közlekedési ipar valaha volt legnagyobb megrendelése eredetileg háromoldalú, orosz-magyar-egyiptomi projekt volt, ám az időközben bekövetkezett geopolitikai változások nyomán mára kizárólag a Ganz-MaVag International Kft. felelős a teljesítésért.
Magyarországról eddig 255 vasúti kocsit szállítottak ki, és a megrendelt további 314 kocsi gyártása is folyik. A projekt jelentősége önmagán túlmutat, mivel az az export jelentős bővüléséhez vezetett, márpedig ez alapvető fontosságú a magyar gazdaság teljesítménye szempontjából.
– Ma megkezdtük az egyeztetéseket arról, hogy hogyan folytassuk ezen együttműködés kiterjesztését, és megkezdtük a tárgyalásokat a további közös egyiptomi-magyar vasúti gördülőállomány-gyártásról – jelentette be a miniszter. – Mi készek vagyunk arra, hogy gyártási kapacitást, technológiát exportáljunk Egyiptomba, az egyiptomi gyártási lehetőségeken keresztül pedig az afrikai piacra történő belépés lehetőségét látjuk a magyar vasúti járműipar számára – tette hozzá.
A találkozón megegyeztek az egyiptomi vasúti mérnökök és technikusok magyarországi gyakorlati képzéséről a már most is működő ösztöndíjprogram keretében, hogy ezzel a műszaki lába is biztosított legyen az együttműködésnek. 2024-től évi 115-ről 200-ra emelik fel az egyiptomi hallgatóknak adható felsőoktatási ösztöndíjak számát, miután idén 890 jelentkezés érkezett, ami rekordnak számít.
Borítókép: Dunakeszi Járműjavító