A Rail Cargo Group nemrégiben útnak indította az első rönkfa szállító szerelvényeket Bolzanóból a Brenner-hágón keresztül Észak-Tirolba. Az osztrák vasút hazai leányvállalata, az RCH ugyancsak jelentős aktivitást fejtett ki az elmúlt hónapokban a tüzifa szállítás területén.
Az elmúlt években Dél-Tirol erdőit a kéregbogarak kártétele miatt hatalmas pusztítás sújtotta.
Hogy ne terjedjen tovább a betegség, jelenleg rekordsebességgel folyik az erdőirtás.
A dél-tiroli fűrésztelepek azonban nem győzik a munkát – csak tavaly ötmillió köbmétert dolgoztak fel. A rönkfát ezért Dél-Tirolból más, a régión kívüli fűrészüzemekbe kell szállítani a további feldolgozás érdekében. Ennek pedig a legjobb módja a vasút, de a bolzanói pályaudvar évek óta le van zárva, ezért de facto nem tudott vasúti szállítást végezni ezen a területen – ismertette a Verkehr-co-at.
A Rail Traction Company (RTC), a Rete Ferroviaria Italiana (RFI) és a Rail Cargo Group (RCG), valamint Dél-Tirol Autonóm Tartomány és Bolzano város együttműködése révén az állomást újjáélesztették, és a pályák életre kelnek. Az első szerelvény most kelt útra, és útja Dél-Tirolból a Brenner-hágón keresztül Észak-Tirolba vezetett. A járat ezentúl hetente többször, vonatonként 17 vagonnal közlekedik majd. A jövőben a tervek szerint más határátkelőhelyeken, például Tarvisio-n keresztül is bonyolíthatják a szállítást Ausztriába.
Ez a logisztikai megoldás hetente több mint 100 kamionos utazást takarít meg – olyan szállításokat, amelyeket korábban a Brenner-hágón keresztül bonyolítottak le.
A Rail Cargo Group hazai leányvállalata, az RCH ugyancsak nagy aktivitást mutatott a fűtési szezonban, sőt azután is Magyarországon. A cég a hatósági áras tűzifa program lezárását követően is folytatta a már leadott fűtőanyag-megrendelések kiszállítását. Nemcsak folytatta, de megduplázta fuvarozáshoz szükséges kapacitást, és
a korábbi heti 50-60 vasúti teherkocsi helyett 100-110 vagont biztosított a feladathoz. A kormányprogram kezdete, 2022 októbere és 2023 április 15. között a társaság 1347 tűzifával rakott teherkocsit juttatott el rendeltetési helyére – tette közzé a társaság.
A tűzifával rendelkező dunántúli erdőgazdaságok területén kitermelt volument a faállományban szegényebb alföldi régió és Budapest vonzáskörzetébe kellett eljuttatni. Az elszórtan elhelyezkedő 29 berakási helyről 16 kelet-magyarországi rendeltetési állomásra a kormányprogram vasútlogisztikai feladatait kizárólagosan végző Rail Cargo Hungaria országos lefedettségű vasúti egyes kocsi fuvarozási technológiájával továbbította a fűtőanyagot. Az értékesítési pontok az erdőktől akár 300-400 kilométerre helyezkednek el, így az eddigi több mint 80 ezer köbméter fa fuvarozása során a RCH vonatainak futásteljesítménye több százezer kilométert tett ki.
A tűzifa fuvarozása sok erőforrást igénylő vasútüzemi teljesítmény:
az erdőgazdaságok a kitermeléstől függően alkalmanként két-három vagon mennyiségű fához rendelnek vasúti teherkocsit a berakóhelyekre, ahonnan az RCH mozdonyai rendezőpályaudvarra vontatják a küldeményt. Itt a vagonokat vonatba sorozzák és irányvonatként fuvarozzák el a célállomásra.
Egy-egy ilyen fuvarfeladat teljesítéséhez 4-5 tolatási műveletet kell elvégezni minden egyes rendezési ponton külön tolatómozdonnyal.
A költséges vasúti műveletekből álló tevékenység fenntartását a vasúti egyes kocsi teherforgalom állami támogatási rendszere teszi lehetővé. A szubvenció részben kompenzálja a mellékvonali tolatómozdonyok, a tolatószemélyzet, a műszaki, kereskedelmi és üzemeltetési szakemberek költségeit, valamint a rendező pályaudvarok működtetésével összefüggő kiadásokat.
Borítókép: A szerelvény a bolzanói állomáson (Fotó: ÖBB-RCG)