fbpx
2024. december 4. szerda

Rönkfát visz az RCG Bolzanóból Ausztriába

A Rail Cargo Group nemrégiben útnak indította az első rönkfa szállító szerelvényeket Bolzanóból a Brenner-hágón keresztül Észak-Tirolba. Az osztrák vasút hazai leányvállalata, az RCH ugyancsak jelentős aktivitást fejtett ki az elmúlt hónapokban a tüzifa szállítás területén.

Az elmúlt években Dél-Tirol erdőit a kéregbogarak kártétele miatt hatalmas pusztítás sújtotta.

Hogy ne terjedjen tovább a betegség, jelenleg rekordsebességgel folyik az erdőirtás.

A dél-tiroli fűrésztelepek azonban nem győzik a munkát – csak tavaly ötmillió köbmétert dolgoztak fel. A rönkfát ezért Dél-Tirolból más, a régión kívüli fűrészüzemekbe kell szállítani a további feldolgozás érdekében. Ennek pedig a legjobb módja a vasút, de a bolzanói pályaudvar évek óta le van zárva, ezért de facto nem tudott vasúti szállítást végezni ezen a területen – ismertette a Verkehr-co-at.

- Hirdetés -

A Rail Traction Company (RTC), a Rete Ferroviaria Italiana (RFI) és a Rail Cargo Group (RCG), valamint Dél-Tirol Autonóm Tartomány és Bolzano város együttműködése révén az állomást újjáélesztették, és a pályák életre kelnek. Az első szerelvény most kelt útra, és útja Dél-Tirolból a Brenner-hágón keresztül Észak-Tirolba vezetett. A járat ezentúl  hetente többször, vonatonként 17 vagonnal közlekedik majd. A jövőben a tervek szerint más határátkelőhelyeken, például Tarvisio-n keresztül is bonyolíthatják a szállítást Ausztriába.

Ez a logisztikai megoldás hetente több mint 100 kamionos utazást takarít meg – olyan szállításokat, amelyeket korábban a Brenner-hágón keresztül bonyolítottak le. 

A Rail Cargo Group hazai leányvállalata, az RCH ugyancsak nagy aktivitást mutatott a fűtési szezonban, sőt azután is Magyarországon. A cég a hatósági áras tűzifa program lezárását követően is folytatta a már leadott fűtőanyag-megrendelések kiszállítását. Nemcsak folytatta, de megduplázta fuvarozáshoz szükséges kapacitást, és

a korábbi heti 50-60 vasúti teherkocsi helyett 100-110 vagont biztosított a feladathoz. A kormányprogram kezdete, 2022 októbere és 2023 április 15. között a társaság 1347 tűzifával rakott teherkocsit juttatott el rendeltetési helyére – tette közzé a társaság.

A tűzifával rendelkező dunántúli erdőgazdaságok területén kitermelt volument a faállományban szegényebb alföldi régió és Budapest vonzáskörzetébe kellett eljuttatni. Az elszórtan elhelyezkedő 29 berakási helyről 16 kelet-magyarországi rendeltetési állomásra a kormányprogram vasútlogisztikai feladatait kizárólagosan végző Rail Cargo Hungaria országos lefedettségű vasúti egyes kocsi fuvarozási technológiájával továbbította a fűtőanyagot. Az értékesítési pontok az erdőktől akár 300-400 kilométerre helyezkednek el, így az eddigi több mint 80 ezer köbméter fa fuvarozása során a RCH vonatainak futásteljesítménye több százezer kilométert tett ki.

A tűzifa fuvarozása sok erőforrást igénylő vasútüzemi teljesítmény:

az erdőgazdaságok a kitermeléstől függően alkalmanként két-három vagon mennyiségű fához rendelnek vasúti teherkocsit a berakóhelyekre, ahonnan az RCH mozdonyai rendezőpályaudvarra vontatják a küldeményt. Itt a vagonokat vonatba sorozzák és irányvonatként fuvarozzák el a célállomásra.

Egy-egy ilyen fuvarfeladat teljesítéséhez 4-5 tolatási műveletet kell elvégezni minden egyes rendezési ponton külön tolatómozdonnyal.

A költséges vasúti műveletekből álló tevékenység fenntartását a vasúti egyes kocsi teherforgalom állami támogatási rendszere teszi lehetővé. A szubvenció részben kompenzálja a mellékvonali tolatómozdonyok, a tolatószemélyzet, a műszaki, kereskedelmi és üzemeltetési szakemberek költségeit, valamint a rendező pályaudvarok működtetésével összefüggő kiadásokat.

Borítókép: A szerelvény a bolzanói állomáson (Fotó: ÖBB-RCG)

Ezek is érdekelhetik

TransFLEX: új megoldás a rugalmas vasúti teherszállításban

A Rail Cargo Group 2023-ban mintegy 2,45 millió tonna fuvart bonyolított TransFLEX összeköttetés keretében.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

COSCO SHIPPING és ÖBB Rail Cargo Group: magas szintű találkozó Budapesten

A Rail Cargo Terminal - BILK-en az ÖBB Rail Cargo Group és a COSCO SHIPPING magasrangú vezetői találkoztak, az esemény fókuszában a közös stratégiai...

Az LX Pantos bérbe vette a Rail Cargo Group Logisztár Terminálját

A vállalatok közösen kívánják feltérképezni a kelet-európai autóiparban és az akkumulátor-fuvarozásban rejlő üzleti lehetőségeket.

Újra Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója

Raisz Csaba az RCH új pénzügyi vezérigazgató-helyettese. Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnöke a Rail Cargo Group (RCG) igazgatóságában betöltött ötéves...

Húszéves a Rail Cargo Terminal – BILK

A cégnél 24 órás munkarendben dolgoznak a vasúti és a közúti oldalon is. Fennállásának 20. évfordulóját ünnepli idén a Rail Cargo Terminal - BILK, a...

Legfrissebb híreink

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Országos állomásmegújítási program indul

Az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV közös állomásmegújítási programot indított, melyre a pályázati kiírások már elérhetők.