Az EU elvárása, hogy 2024-ig Magyarországon kétszeresére kell növelni a keletkező hulladék újrafeldolgozási arányát, illetve ötödére csökkenteni a lerakás mértékét. Ennek tükrében a hulladékgazdálkodási és -logisztikai szempontból a szemét és a feleslegessé vált ipari anyagok környezetkímélő fuvarozása egy kiemelt feladat hazánkban. Erre pedig a vasúti egyes kocsi fuvarozási technológia is kiválóan alkalmas.
Ausztriában a hulladékgazdálkodási törvénynek megfelelően a 200 kilométernél nagyobb távolságoknál a hulladékot vasúton kell fuvarozni. A Rail Cargo Group, Európa második legnagyobb vasútlogisztikai vállalata jelentős beruházásokat valósít meg annak érdekében, hogy megfeleljenek a környezeti szempontoknak – olvasható a G7.hu cikkében. Az RCG és a himbergi központú FCC Austria Abfall Service AG hulladékgazdálkodási vállalat évtizedek óta sikeresen együttműködik a környezettudatosság jegyében. Évente több tízezer tonna hulladékot fuvaroz az ipari, valamint nagy- és kiskereskedelmi vállalatoknak a megbízása alapján.
Annak érdekében, hogy az igényeknek megfeleljen, az RCG 2026-ig 75 millió eurót (több mint 28 milliárd forintot) fektet be új eszközökbe, többek között konténerszállító vagonokba és speciális Mobiler konténerekbe. Ennek köszönhetően minden típusú hulladék elszállítása az osztrák hulladékgazdálkodási előírásoknak megfelelően történik.
Magyarországon a vasúti egyes kocsi fuvarozás az egyik legjobb megoldás
A G7 megjegyzi, hogy hazánkban az uniós előírásoknak megfelelően 2040-ig az újrafeldolgozási arányt a jelenlegi 32%-ról 65%-ra kell növelni, miközben a lerakási arányt a jelenlegi 50%-ról 10%-ra kell csökkenteni.
Hazánkban a hulladék fuvarozást hagyományosan teherautókkal végzik, de ennek a megoldásnak a kizárólagossága a körforgásos gazdaság követelményeinek már nem felel meg. A hulladék fuvarozására a közúti mellett a vasúti egyes kocsi fuvarozási technológia is kiválóan alkalmas, mivel már néhány vasúti kocsi vagy kocsicsoport nagy mennyiségű hulladékot képes az ország legtöbb pontjáról eljuttatni a feldolgozási központokba.
A vasúti egyes kocsi fuvarozás lényege, hogy az állomásokon feladott egyedi kocsirakományú küldeményeket továbbító teherkocsikat egy csomóponti kiszolgáló tehervonat gyűjti össze és juttatja el a legközelebbi csomópontra, ahonnan belföldi vagy nemzetközi gyorstehervonatba rendezve folytatják az útjukat a következő csomópontig, majd a célállomásra rendszerint egy másik csomóponti kiszolgáló tehervonattal jutnak el.
Magyarországon a Rail Cargo Hungaria teljes területi lefedettséggel nyújtja ezt a környezetkímélő logisztikai megoldást, amelyet nagyságrendileg 700 magyarországi vállalat vesz igénybe.
Fotó: RCG, Thomas Flatscher.