A tengeri kikötőitől elzárt ukrán mezőgazdaság szárazföldi úton igyekszik piacra jutattni gabona-feleslegét. Ebben legfontosabb partnere az Ukrzaliznicja vasúttársaság, amely a tavalyi háborús sokk után magára talált. Az ukrán gabona behozatala Magyarországra szeptember 15-ig tilos, a tranzit természetesen nem.
Az Ukrzaliznicja vasúttársaság 2023 júniusában 32%-kal növelte a teherszállítás volumenét 2022 azonos időszakához képest 12,4 millió tonnára – közölte az Ukranews.com. Májushoz képest ez a szám 8%-kos növekedést jelent. A belföldi áruszállítás 2023 júniusában 40,6%-kal emelkedett 2022 azonos időszakához képest 7,9 millió tonnára. Az export 24,3%-kal 4 millió tonnára nőtt. A szállítás volumenében júniusban hagyományosan a gabona, az építőanyag, a szén, a vasérc és a mangánérc volt az élen.
A gabonaszállítás 2023 júniusában 48,4%-kal 2 millió tonnára, az építőanyagoké 87%-kal 3,1 millió tonnára, a széné 16,3%-kal 2,3 millió tonnára, a vas- és mangánérc szállítása 2,8%-kal 2 millió tonnára nőtt.
Mint emlékezetes, Oroszország inváziója Ukrajna ellen és a Fekete-tengeri kikötők blokádjával 2022 februárjában megakadályozta, hogy az ukrán gabonakészletek kijussanak a világpiacra. A súlyosbodó globális élelmiszerválság megelőzése érdekében az EU tavaly márciusban szárazföldi folyosókat jelölt ki Kelet-Európán keresztül. Ezeken a folyosókon azonban az ukrán gabona megjelent a szomszédos országok piacain és jórészt eladhatatlanná tette az ott termelt árut. A gazdálkodók először Lengyelországban és hazánkban fordultak az EU vezetőihez a piaci anomáliák megszüntetése érdekében. Brüsszel végül engedett: előbb áprilisban hozott határozatot, amit júniusban meghosszabbított.
A jelenlegi állás szerint
az Európai Unió szeptember közepéig fenntartja az Ukrajnából származó gabonafélék – a búza, kukorica, repcemag és napraforgómag – behozatalára vonatkozó korlátozást.
A bizottság engedett az öt uniós tagállam, Magyarország, Lengyelország, Szlovákia, Bulgária és Románia kérésének, miszerint a testületnek haladéktalanul intézkedéseket kell bevezetnie az Ukrajnából érkező, megnövekedett gabonaimport okozta tarthatatlan helyzet kezelésére. A bizottság április végén az érintett tagállamokkal megállapodást kötött, amely lehetővé teszi számukra, hogy június 5-ig blokkolják az ukrán gabonafélék forgalmazását országuk területén, feltéve, hogy nem akadályozzák meg a más országokba történő tranzitforgalmat. Ezt a megállapodást hétfőn a testület szeptember 15-ig meghosszabbította.
A világpiaci értékesítésre szánt ukrán gabona hazánkban Záhonynál jelent meg. A korszerűsítésre váró átrakó körzet számára jelentős nehézséget okozott az átállás a gabona kezelésre. Végül sikerült: az ÖBB Rail Cargo Group (ÖBB RCG) magyarországi leányvállalatával,
a Rail Cargo Hungariával (RCH) 2022-ben több mint egymillió tonna ukrán gabonát fuvarozott Ukrajnából a záhonyi régión keresztül,
19 ezer vasúti teherkocsinál is többet megmozgatva. A Rail Cargo Hungaria ezzel a magyarországi gabona szállítás 75 százalékát egymaga végezte el.
Borítókép: Unsplash.com