Éves jelentése alapján nyereségessé vált tavaly a legnagyobb hazai vasúti árufuvarozó, a Rail Cargo Hungária Zrt. Pénzügyi vezetője, Kotiers Román lapinterjúban jelezte: a kereslet idén általánosságban alacsony, ami negatívan hat a szállítási volumenekre.
Javult tavaly a legnagyobb hazai árufuvarozó vasúttársaság, a Rail Cargo Hungária Zrt. (RCH) gazdálkodása – tette közzé a Vg.hu. Tőkeellátottsági mutatója például 4,51 százalékkal, eladósodási foka pedig 2,61 százalékkal volt kedvezőbb, mint 2021-ben. Likviditási mutatói 87,91 és 98,95 százalék között alakulnak – olvasható a működését hitelből finanszírozó társaság éves jelentésében. Pozitívvá vált a társaság üzemi és adózott eredménye is, 0,6 milliárd nyereséget realizáltak.Fontos fejlemény, hogy mindez annak ellenére történt, hogy közben lényegében minden költségelem nőtt.
Az RCH hosszabb távon a teljesítményei növekedésével számol, így „a hitelek visszafizetésre fognak kerülni”. A Rail Cargo Hungaria minden hitele mögött anyavállalati garancia áll. Anyavállalata az osztrák állami tulajdonú Rail Cargo Austria AG.
A pénzügyi mutatók javulása ellenére az idén még nincs sínen a vasúti árufuvarozó – szűrhető le a társaság igazgatósági tagjától és pénzügyi vezetőjétől kapott válaszból. Kotiers Román a Világgazdaságnak kifejtette, hogy 2023-ban továbbra is sok a bizonytalansági tényező a hazai és nemzetközi vasúti árufuvarozás területén. A kereslet általánosságban alacsony, ami negatívan hat a szállítási volumenekre. Az árucsoportok közül egyelőre kizárólag a cukorrépa-forgalmak prognózisa kedvező, valamint nagyon jónak mutatkozik a búzatermés, ami pozitívan hathat a szállítás mennyiségére.
Ezzel ellentétben azonban az ukrán gabonával összefüggő importtilalom következtében visszaesett a termény vasúti tranzitforgalma. De kedvezően hathatnak az idei fuvarvolumenekre Kotiers Román szerint a mérséklődő energiaárak, valamint a Rail Cargo Hungaria stabil működése szempontjából az idén is alapvető fontosságú a vasúti egyeskocsi-fuvarozás állami támogatása.