Tízezer tonna gázt közút helyett vasúton, az RCH-val szállíttat a Linde.
A Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. 2023-ban a tavalyinál 10 ezer tonnával több élelmiszeripari és egészségügyi szén-dioxid-gázt juttat el egyeskocsi-fuvarozás vasúttechnológiai szolgáltatással belföldi rendeltetési állomásokra és exportra a Linde Gáz Magyarország Zrt. megbízásából. Az ország egyik vezető gázipari vállalata az éves fuvarozási volumen 30 százalékának közútról vasútra terelésével jelentősen csökkenti a logisztikai tevékenységéből származó üvegházhatású emissziót, és nagyobb kontrolt kap a szállítási költségek felett. Ennek érdekében a Linde további 30 vasúti tartálykocsit szerzett be – áll az RCH közleményében .
A szén-dioxid a gyógyszeripar, a kórházi sürgősségi ellátás, valamint az üdítőital-gyártás és a kertészetek fontos alapanyaga, szállítása pedig csak szigorú biztonsági előírások teljesítése mellett lehetséges. A gáz természetes forrása a Linde répcelaki telephelye, ahonnan a Rail Cargo Hungaria (RCH) szerelvényei juttatják el azt a budapesti, az északkelet-magyarországi és a külföldi üzemekhez, felhasználókhoz.
A vasúti szállítás költséghatékonysága, a kibocsátás csökkentése és a vevői ellátás fejlesztése volt a három legfontosabb tényező a döntés mellett
– nyilatkozta Hegedüs Ákos vezérigazgató.
A piacvezető RCH a feladatot a vasúti egyeskocsi-fuvarozás technológiájával teljesíti. Ez nagyfokú szervezettséget, kiterjedt eszközrendszert és tapasztalt szakemberek közreműködését igényli. Az RCH a tartálykocsik például Répcelakról Sajószentpéterre történő eljuttatásához három különböző rendezőpályaudvaron többszöri tolatási és különböző gyorstehervonatokba rendezési műveleteket hajt végre. Ez munka-, idő-, energia- és tolató-, valamint mozdonyigényes tevékenység. A három napig tartó több mint 350 kilométeres utat késedelem nélkül, ütemesen kell teljesíteni a termék technológiai követelményei miatt. Az összetett szállítási megoldás alkalmazása azért is szükséges, mert a fogadóállomásokon a nagyobb mennyiségű gáz lefejtésének technológiai feltételei nem állnak rendelkezésre. A szén-dioxid vasúti fuvarozása biztonsági szempontból is előnyös, hiszen a kötött pálya eleve kizár számos közlekedési kockázatot. Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását állami szubvenció teszi lehetővé, a feladathoz a magyar kormány öt éven át évi 6,4 milliárd forint támogatást biztosít.
Nyitóképünk archív illusztráció gáztartálykocsikat ábrázol Répcelakon (a 112press szívességéből).