fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Kilencmilliárdos támogatás a magyar árufuvarozási szektornak

Megjelent a kormányhatározat a hálózat-hozzáférési díj felár részének elengedéséről.

Jelentős támogatást jelenthet a vasúti áruszállítás versenyképességének javítására, az összes fuvart érintve a hálózat-hozzáférési díj (HHD) úgynevezett felár részének elengedése, visszatérítése bizonyos speciális tételek kivételével. A HUNGRAIL által is szorgalmazott megoldás összességében mintegy 9 milliárd forintnyi megtakarítást jelenthet a vállalkozó vasutaknak (zömmel a teherfuvarozó vállalatoknak) ebben az évben. A kedvezmény visszamenőleg, 2023. január 1-jétől lesz érvényes.

A július 17-i Magyar Közlönyben jelent meg 1280-as számon a Kormány határozata a vasúti teherszállítás versenyképességének javításáról. A dokumentum vissza nem térítendő támogatás bevezetését írja elő a HHD-rendszer módosításával, valamint az új szisztéma benyújtását az Európai Bizottsághoz. A kedvezmény átlagosan a HHD 40 százalékára tehető.

- Hirdetés -

A vállalkozó vasutak támogatására a forrás az Energiaügyi Minisztérium energia- és klímapolitikai modernizációs rendszer elnevezésű jogcímcsoportból származik. A támogatással már tavaly ősszel foglalkozott a kormány, Lantos Csaba energiaügyi miniszter is mellé állt, így ismerhető a kidolgozott mechanizmusa, sőt előzetesen az Európai Bizottság is jelezte, hogy ez a konstrukció megfelel az uniós szabályoknak.

A vasúti pályát használó minden vonat – az útdíjhoz hasonló, de annál a vasútvállalat költségstruktúrájában nagyobb (mintegy 20 százalékos) költségszeletet jelentő HHD-t köteles fizetni, amelynek alapdíja az uniós szabályozás szerint legfeljebb a vonat közlekedtetése miatt közvetlenül felmerült költség lehet. Ha azonban a pályaüzemeltető finanszírozása máshogy nem biztosítható, a HHD-alapdíjon felül felár is alkalmazható. Magyarországon a pályavasút alulfinanszírozottsága miatt a felár sok díjtétel esetén akár kétszeresen is meghaladja a HHD-alapdíjat, összességében pedig a vasútvállalatok HHD-tömegének nagyjából 40 százalékát adja. Így nálunk európai összehasonlításban is költséges a vasúti infrastruktúrát igénybe venni.

Ezen a problémán segít a felár elengedése. Természetesen a pályákat működtető MÁV és GYSEV részére a kieső bevételeket pótolni kell, ez történne az Energia- és klímapolitikai modernizációs rendszer fejezeti kezelésű előirányzat terhére. Az unió több országában született hasonló intézkedés a pályadíjak mérséklésére, azonban azok ideiglenesek, a Covid-okozta károk enyhítésére szolgálnak. A magyar megoldás annyival jobb ezeknél, hogy befejezésére nincs határidő, korlátlanul folytatható az uniós szabályok betartásával.

A MÁV-START is fizet felárat, ennek összege lényegesen nagyobb is, mint a vállalkozói szektor tétele, de ennek „elengedése” csupán formális változás: a költségvetés támogatása ebben az esetben a MÁV-START helyett a MÁV-hoz kerül át. A kormányhatározat erről a 48,3 milliárd forintos tételről is rendelkezik.

Ma Magyarországon a magánvasutak szerepvállalása a személyszállításban kivételnek számít. Ha azonban a jövőben lenne ilyesmire vállalkozó vasút, a HHD-csökkentés az ő piacralépését is érdemben segítené.

Nyitóképünk a szerző felvétele.

Ezek is érdekelhetik

Új szabályok tárnak fel új lehetőségeket ősztől az európai járműgyártásban

Az átjárhatósági műszaki előírások (ÁME-k, TSI-k) 2024-es frissítése nem csak egyszerűsíti a személykocsik engedélyezését, de forradalmasíthatja azok piacát is – mit jelent ez a...

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Lesújt az Európai Bizottság az államvasutak áruszállító cégeire?

Tiltott állami támogatások miatt át kell alakítani az SNCF áruszállító részlegének működését. A döntés után egyre többen várják, hogy az állami eurómilliárdokkal támogatott DB...

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához. Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak...

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.