Megjelent a kormányhatározat a hálózat-hozzáférési díj felár részének elengedéséről.
Jelentős támogatást jelenthet a vasúti áruszállítás versenyképességének javítására, az összes fuvart érintve a hálózat-hozzáférési díj (HHD) úgynevezett felár részének elengedése, visszatérítése bizonyos speciális tételek kivételével. A HUNGRAIL által is szorgalmazott megoldás összességében mintegy 9 milliárd forintnyi megtakarítást jelenthet a vállalkozó vasutaknak (zömmel a teherfuvarozó vállalatoknak) ebben az évben. A kedvezmény visszamenőleg, 2023. január 1-jétől lesz érvényes.
A július 17-i Magyar Közlönyben jelent meg 1280-as számon a Kormány határozata a vasúti teherszállítás versenyképességének javításáról. A dokumentum vissza nem térítendő támogatás bevezetését írja elő a HHD-rendszer módosításával, valamint az új szisztéma benyújtását az Európai Bizottsághoz. A kedvezmény átlagosan a HHD 40 százalékára tehető.
A vállalkozó vasutak támogatására a forrás az Energiaügyi Minisztérium energia- és klímapolitikai modernizációs rendszer elnevezésű jogcímcsoportból származik. A támogatással már tavaly ősszel foglalkozott a kormány, Lantos Csaba energiaügyi miniszter is mellé állt, így ismerhető a kidolgozott mechanizmusa, sőt előzetesen az Európai Bizottság is jelezte, hogy ez a konstrukció megfelel az uniós szabályoknak.
A vasúti pályát használó minden vonat – az útdíjhoz hasonló, de annál a vasútvállalat költségstruktúrájában nagyobb (mintegy 20 százalékos) költségszeletet jelentő HHD-t köteles fizetni, amelynek alapdíja az uniós szabályozás szerint legfeljebb a vonat közlekedtetése miatt közvetlenül felmerült költség lehet. Ha azonban a pályaüzemeltető finanszírozása máshogy nem biztosítható, a HHD-alapdíjon felül felár is alkalmazható. Magyarországon a pályavasút alulfinanszírozottsága miatt a felár sok díjtétel esetén akár kétszeresen is meghaladja a HHD-alapdíjat, összességében pedig a vasútvállalatok HHD-tömegének nagyjából 40 százalékát adja. Így nálunk európai összehasonlításban is költséges a vasúti infrastruktúrát igénybe venni.
Ezen a problémán segít a felár elengedése. Természetesen a pályákat működtető MÁV és GYSEV részére a kieső bevételeket pótolni kell, ez történne az Energia- és klímapolitikai modernizációs rendszer fejezeti kezelésű előirányzat terhére. Az unió több országában született hasonló intézkedés a pályadíjak mérséklésére, azonban azok ideiglenesek, a Covid-okozta károk enyhítésére szolgálnak. A magyar megoldás annyival jobb ezeknél, hogy befejezésére nincs határidő, korlátlanul folytatható az uniós szabályok betartásával.
A MÁV-START is fizet felárat, ennek összege lényegesen nagyobb is, mint a vállalkozói szektor tétele, de ennek „elengedése” csupán formális változás: a költségvetés támogatása ebben az esetben a MÁV-START helyett a MÁV-hoz kerül át. A kormányhatározat erről a 48,3 milliárd forintos tételről is rendelkezik.
Ma Magyarországon a magánvasutak szerepvállalása a személyszállításban kivételnek számít. Ha azonban a jövőben lenne ilyesmire vállalkozó vasút, a HHD-csökkentés az ő piacralépését is érdemben segítené.
Nyitóképünk a szerző felvétele.