fbpx
2024. október 7. hétfő
spot_img

Közlekedéslogisztikai Konferencia, tizenharmadszor

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége minden évben megszervezi a közlekedéslogisztikai szakma kiemelkedő eseményét, amelynek tematikája a szakmát érintő és érdeklő aktuális témák, újdonságok, innovatív és jövőbemutató megoldások, hazai és nemzetközi területről.

 

Ez a mai turbulens, háborús, energiaválságos világban még nagyobb jelentőséggel bírt, mert nem mindig sikerül az élet sokszínűségében tisztán látni, de akinek sikerül, az komoly versenyelőnyre tehet szert. Ez a március 9–10-én megtartott herceghalmi rendezvény a logisztikai tisztánlátásban segített, hogy a döntéseket minél kisebb kockázattal hozhassuk meg. Valamennyi előadás ismertetésére sajnos terjedelmi okokból nincs lehetőségünk, de néhány tartalmi összefoglalót megosztunk az olvasókkal.

- Hirdetés -

Fülöp Zsolt a Szövetség elnöke, a konferencia nyitóbeszédének keretében a gazdasági környezet turbulenciájára hívta fel a figyelmet, ugyanakkor már látszik a negatív folyamatok megtorpanása – a gáz és az áram ára az elmúlt két hónapban jelentősen esett, a tengeri konténeres fuvardíjak több mint 70 százalékkal csökkentek. Az intermodális fuvarozás 2022-ben is nagyot ment 6,9 százalékos növekedéssel. A fuvarozási alágazatok közül a nemzetközi közúti fuvarozás tudott csak nőni, az összes többi minden paraméterében csökkent, a legnagyobbat a vízi fuvarozás esett.

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium részéről Nagy Ádám helyettes államtitkár ismertette a 2022-es gazdasági történéseket – energia, forintárfolyam, infláció, orosz–ukrán háború, EU-s gazdasági krízis hatásain keresztül. Az eddig ismert gazdasági számok alapján az infláció tetőzésénél lehetünk, és innen egy csökkenő folyamat várható, aminek a végén teljesülhet a 2023 végére vizionált egy számjegyű infláció.

Bakai Kristóf Péter pénzügyőr dandártábornok, elnökhelyettes (Nemzeti Adó és Vámhivatal) részéről kaptunk egy nagyon jó összefoglalót a 2019–2022 közötti történésekről, például az 2022. évi importforgalmunk forintban 144, az exportforgalmunk pedig 140 százalékkal nőtt az előző évhez képest. 2019-től minden évben kisebb, nagyobb mértékben nőtt az import- és az exportforgalmunk. Az ukrajnai gabonaimportunk 2022-ben meghaladta a 2,3 millió tonnát (korábban ez 10 000 tonna nagyságrendű volt).

Kalmár Milla, a 108Agency ingatlanszakértője által adott 2022-es ingatlanpiaci kitekintés alapján nagyot fejlődött ez a terület – 482 ezer négyzetmétert adtak át (ebből Budapest hetven, a vidék harminc százalékkal részesedett). A tavalyi a rekordok éve volt. Egyre nagyobb a vidéki ingatlanok iránti érdeklődés, megnyúlt az előkészítési időszak 9–12 hónapra, erősödött az igény a magasabb műszaki sztenderdek iránt. Az év végére a bérleti díjak elérhetik a hat euró/négyzetmétert. Az idei, fejlesztés alatt levő, logisztikai célú ingatlanállomány Budapesten 380 ezer, vidéken 130 ezer négyzetméter.

Homolya Péter vezérigazgató a GoldenPack cégtől az EcoFoil zsugorfólián keresztül ismertette, hogyan lehet környezetvédelmet csinálni úgy, hogy kevesebb káros anyagot bocsátunk ki (az új fóliából ötven százalékkal kevesebbet használunk fel ugyanazon feladathoz, mint ha hagyományos fóliát használnánk), és jelentős pénzösszegeket is meg tudunk takarítani.

Munkaerő-gazdálkodási kerekasztal keretében, a HR szakma elismert szaktekintélyei, Bogdán Szilvia HR-szakértő, Korycki Adrienn fejvadász, Borbély László kiégésspecialista, Tóth Zsuzsanna munkavédelmi, foglalkozás-egészségügyi szakember beszélgettek Krizsó Szilvia moderálásával a munkaerő kiválasztásáról, megtartásáról, motiválásáról, az otthoni munkavégzésről, arról, hogy a vezetők mennyire tudnak együttműködni a beosztottakkal, vezetői kiégésről, munkamorálról és természetesen a megoldásokról is. Több nagy mondás is született: „Hiszen a munkaerő kincs, amit óvni kell. Ráadásul minden, a munkavédelemre fordított forint két és félszerese térül meg a cégeknél, ha a cégvezetők szemléletként kezelik ezt.” „Egy iroda berendezésekor a munkavállaló nappalijával kell versenyeznünk.” „A megtartás az új toborzás.”

Kővári Zoltán a BlackBelttől a digitalizációs megoldások keretében bemutatta, hogyan lehet gyorsan (akár néhány hét alatt is), jól és tényleg az ügyfelek igényeinek megfelelően informatikai fejlesztéseket megvalósítani. Nagyon tanulságos volt ez az előadás, mert esettanulmányokat mutatott be, és mindegyikkel kapcsolatban a korábbi problémákat is felvázolták.

Időkapus kerekasztal keretében a fuvarozók és az árufogadók közötti konfliktusos helyzetek, az ezekre adott megoldásokat beszélte ki Pásztor Tibor (Trans-Sped Container), Pamucsi Tamás (MASPED Logisztika), Pap Dávid (Decathlon), Szabó Endre (GLABS) Bíró Koppány Ajtony moderálásával. Legnagyobb probléma az árufogadó helyen a házon belüli megfelelő minőségű kommunikáció hiánya, és a megfelelő belső erőforrás rászervezése. A MASPED és a Decathlon részéről két jól működő rendszert sikerült bemutatni. Az is kiderült, hogy egy jól alkalmazott időkapus megoldás munkaerő-megtartó is lehet.

Zakariás Levente a BME frissen végzett logisztikai mérnöke egy érdekes elemzést mutatott be az önvezető kamionok jövőbeli szerepével kapcsolatban. Nagyon alaposan körbejárta a témát, és az a végeredmény, hogy a következő évtizedekben ez még nem életszerű elképzelés, mert biztonsági, együttműködési, környezeti problémák vannak a bevezethetőséggel kapcsolatban. Arra a kérdésre sincs válasz, hogy ki kezdi (van olyan autógyár, amelyik már visszalépett ezen technológiától), a közlekedéskultúrába hogyan lehet beilleszteni, miként lehet a vonatkozó törvényeket összehangolni.

Csukás Máté a FIER Sustainable Mobility-től izgalmas és tartalmas előadás keretében foglalta össze az alternatív üzemanyagokat használó járművek (gáz, elektromos, hidrogén) piaci helyzetét Európában – elterjedtségüket, töltőhálózati kiépítettségüket, nemzeti ösztönzőket.

Krajcsovits Sándor (Toyota Central Europe) a hidrogénhajtás jelenlegi gyakorlati helyzetéről osztott meg információkat. Azt tudni kell, hogy a Toyota hidrogénhajtás-fejlesztését tekintve a világ élvonalában van, több mint ötezer szabadalmat osztott meg ingyenesen, hogy gyorsabban elérjék az üzemeltetés gazdaságossági értékeit. A hallgatók egy Toyota Mirait is közelebbről megismerhettek a konferenciának otthont adó hotel előtti parkolóban – volt gyakorlati bemutató is.

E-kereskedelmi kerekasztal keretében az iparág hazai nagyágyúi, Czifrik Szabolcs (DPD), Táncsics András (Boxy), Várkonyi Balázs (eMag és Teleki József (NAV Reptér) Kossuth József (Budapest Airport) vezetésével beszélgettek az e-kereskedelem aktuális, érdekes kérdéseiről, jövőbeli lehetőségeiről. Egy biztos, most a belföldi e-kereskedelem növekedésében egyfajta lassulás tapasztalható, a nemzetközi része viszont nagyon dinamikusan nő. A jelenlévők abban is egyetértettek, hogy ebben az iparágban csak brutális mértékű digitalizálással és folyamatos fejlesztéssel lehet bírni az iramot, az aszimmetrikus igények kiszolgálását.

Szalma Botond a Fonasba/Plimsoll részéről nagyon jó körképet adott, hogy mi a helyzet most a tengeri fuvarozásban – a munkaerő-probléma nagyon komoly itt is, gigászi méretű konténerhajótér-rendelés van folyamatban, ez majd jól be fog zavarni az ellátási lánc folyamataiba. Egyik-másik nagy hajós cég 2022-es profitja Magyarország éves GDP-jét közelíti. Az EU-s szankciós politika eredményeként óriási méretűre duzzadt a „dark fleet”, amivel az embargós termékek fuvarozását végzik. A Dunáról a hajótér-kapacitás lement az Al-Dunára ukrán gabonát fuvarozni, így a felső szakaszon kapacitáshiány van, a szárazság elvitte az árualapot, ráadásul a munkaerő- és képzéshiány itt is folyamatosan nagy probléma.

Vészhelyzeti kerekasztal keretében Pogátsa Zoltán gazdasági elemző, Deák András György energetikai szakértő és Demkó Attila nemzetbiztonsági elemző beszélgetett Krizsó Szilviával. Áttekintették az orosz–ukrán háború lehetséges kimeneteli változatait, időbeli lefutását, ezek hatását az európai energiapiacra, illetve Magyarország gazdasági helyzetét ebben a nagy zűrzavarban. Igen jó és dinamikus beszélgetés volt, rengeteg információval. Elhúzódó háborúra kell készülni, ennek minden hatásával.

A LOGISZTIKAI ÉRDEMREND elismerés 2023. évi díjazottja: Földesi Péter tanszékvezető egyetemi tanár, Széchenyi István Egyetem Logisztikai és Szállítmányozási Tanszék
Az ÉV LOGISZTIKAI FEJLESZTÉSE elismerés 2023. évi díjazottja: a JYSK DISTRIBUTION CENTER logisztikai központ fejlesztése.

A szerző az MLSZKSZ főtitkára
Borítókép: Az időkapus kerekasztal-beszélgetés résztvevői

Ezek is érdekelhetik

Padlón vannak a közúti fuvarozók!

Továbbra is veszteségben fuldoklik az áruforgalom mintegy 80%-át lebonyolító közúti szektor, mert nincs elég megrendelés.

Hatalmas kerülőre kényszerülnek a konténerhajók

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával. Gyakorlatilag megbénítják a világkereskedelmet, Európa biztosan vesztésre áll. Igen nagyot szól a...

Olaszország logisztikai kutyaszorítóba került az esőzések miatt

Magyarországnak is tanulságos, hogyan lehet elkerülni az extrém időjárási helyzetek okozta logisztikai összeomlást.

Az RCG optimalizálja a logisztikai szolgáltatásait Olaszországban

A Desióban és San Stinóban található logisztikai központokat egyetlen leányvállalatban vonják össze.

Ma van a logisztika napja

A Hungrailnél 2023-ban kiemelt téma a kombinált fuvarozás fejlesztése. Németországban 2007-től ünneplik a logisztika napját. A Német Logisztikai Társaság (BVL) kezdeményezéséhez hazánk 2012-ben csatlakozott. A logisztika...

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.