fbpx
2025. február 6. csütörtök

Holland vasúti liberalizáció: elveszítheti a pályáját az állami vasút?

A közszolgáltatási szerződés tíz éves odaítélése jogi útvesztőbe került. A piaci vállalatok nyílt versenyre akarják kényszeríteni az államvasutat a fővonali személyszállításban is.

Hollandiában már messze nem az állami vasútvállalat az egyeduralkodó: a mellékvonalak java részét magánvállalatok működtetik. Nem csak a szerelvényeket adják magántársaságok, de az infrastuktúrát is koncsesszióba katpák és üzemeltetik. Az állami vasútvállat, a Nederlandse Spoorwegen (NS) áruszállítási részlegét, az NS Cargo és a DB Cargo már 2000-ben egyesültek.

A vasúti fővonalak, hollandul Hoofdrailnet (HRN) hálózatát most egy zártkörű koncesszió keretében kívánja az Infrastrukturális és Vízgazdálkodási Minisztérium az NS-nek adni legalább 2025-ig. A hálózat részeit az alábbi térkép mutatja meg:

- Hirdetés -
Forrás: Wikipédia

Számos versenytársnak azonban nem tetszik, hogy elmarad a verseny, mások is szívesen beszállnának a vasúti személyszállítási üzletbe. Már csak azért is érezhetik, hogy lenne esélyük, mert a mellékvonalak versenyein közel sem mindig az NS a befutót, üzemeltet járatokat az Arriva, a Connexxion, a Keolis/Syntus, a Qbuzz vagy az Eurobahn is.

Nem csak hogy nem tetszik nekik az eljárás, pereskednek is. A Holland Mobilitási Vállalkozások Szövetsége (FMN) 2020 óta pereskednek a tervezett újbóli odaítélés ellen. Emellett 2022-ben az Európai Bizottság az infrastruktúráért megkérdőjelezte az újbóli odaítélés jogszerűségét.

Összetett jogi hadakozás indult, hogy az infrastruktúra és a vonatok közlekedtetésének joga az NS-nek adása minek is minősül – a kereskedelmi bíróság Hollandiában azonban már 2017-ben megállapította, hogy a vonalak odaadása akkor is közszolgáltatási szerződésnek minősül, ha egyébként az utasok jegyárbevételét nem egészítik ki.

A Lexology jogi platform beszámolója szerint a közszolgáltatási szerződéseket az uniós jog szerint nyilvánosan kell kiírni, de 2023. december 24-ig közvetlenül is odaítélhették a vasúti közszolgáltatási szerződéseket a tagállamok, legfeljebb tíz éves időtartamra – ahogy történt az Magyarországon is. A 2015-2025-ös koncessziós időszakra érvényes szerződést tehát érvényesen kötötték meg Hollandiában is a HRN vonalakra.

A 4. vasúti csomag célja a vasúti személyszállítás liberalizálása, és ezért kiterjeszti a nyílt hozzáférés elvét. A nyílt hozzáférés elve alól 2025. január 1-jétől egyetlen kivétel lesz csak: a hozzáférési jog csak akkor korlátozható, ha ellenkező esetben a közszolgáltatási szerződés gazdasági egyensúlya sérülne.

A koncesszió eltér a magánjogi megállapodásoktól, amiket már nem lehetne használni. Az új szabályozás ellenére a holland minisztérium továbbra is azt tervezi, hogy a HRN koncessziót 2023. december 24. előtt újra magánúton adja át az NS-nek.

A jogvita középpontjában a közszolgáltatási (PSO) rendelet 5. cikkének (6) bekezdésében foglalt átmeneti rendelkezés értelmezése áll. Az állam és a magánvasutak jogvitáját a holland bíróság nem tudta eldönteni, szerintük az Európai Bíróság tud csak választ adni arra, hogy lehetőség van-e az átmeneti szabályok alapján újabb időszakra az állami NS-nek adni a koncessziót, tender nélkül.

Az Európai Bizottság 2022. július 18-án is kifogást emelt az ellen a holland államtitkári javaslat ellen, hogy ítéljék oda zárt körben az NS-nek a koncessziót. Szerintük a szabályok kijátszása, hogy az új, 2025-2035-ig érévényes koncessziót a 2024 év végi határidő lejárata előtt, egy évvel korábban akarják odaadni.

Az európai szabályok szerint a minisztériumnak piacelemzést kellett volna végeznie, hogy megvizsgálja, vannak-e olyan, a javasolt koncessziós csomagban szereplő vasúti szolgáltatások, amelyeket más fuvarozók is nyújthatnának, állami költségtérítés nélkül, piaci alapon is. Ezeket pedig a hatályos szabályozás szerint ki kellene venni a koncessziós csomagból.

Márpedig a nagyforgalmú holland vasútvonalakon, különösen az IC-vonalakon jó eséllyel piaci alapon is szervezhető lenne, közszolgáltatás nélkül a forgalom.

A holland helyzet annyiban más mint a magyar, hogy ott a személyszállítás nyereséges. Ezért a vita a körül zajlik, hogy a nyereséges és veszteséges vonalakat lehet-e egy csomagba venni. Bár a közszolgáltatási kötelezettségekről szóló rendelet lehetővé teszi a nyereséges és veszteséges vonalak egy koncesszióban történő összevonását, ezt csak szigorú feltételek mellett és arányossági vizsgálatot követően lehetne megtenni.

A holland bíróság az Európai Bizottság érveit figyelembe véve sem tudott dönteni, jó eséllyel csak a koncesszió odaítélése után hoz majd végleges döntést.

Magyar szempontból is tanulságos az eset követése, mivel rávilágít, hogy igen összetett kérdés annak megítélése, hogyan és milyen körülmények között a vasúti személyszállítási közszolgáltatást, és milyen időre odaítélni.

Nyitókép: Amszterdam főpályaudcara / Unsplash

Ezek is érdekelhetik

A Csallóközben magánvasúttal

Szlovákiában teszteltük a Budapesthez legközelebbi, magánszolgáltató által üzemeltetett közszolgáltatási járatot. A Leo Express magánvasúti szolgáltató a december 10-i menetrendváltástól vette át a Pozsony (Bratislava) –...

Közszolgáltatási versenyzés után vihet utasokat a CFR

Az ügyletben a vonatokat is az állami hatóság adja Romániában. A román országos vasúti közlekedésszervező, a Vasúti Reformhatóság (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – ARF) a...

Tíz évre kötik meg a közszolgáltatási szerződéseket

A MÁV-START-on és a GYSEV-en kívül 2033-ig nem várható új szereplő a magyar piacon. Idén decemberben lejár a MÁV-START és a GYSEV közszolgáltatási szerződése. Az...

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.