A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt az Ózdi Acélművek részére.
Az Ózdi Acélművek Ukrajnából vásárolt acélhuzalt is felhasznál a kötegelt dróttekercs gyártásához, melynek szállítását vasúti fuvarral biztosította a Rail Cargo Hungaria megbízásával. Az RCH arról tájékoztatott, hogy ennek megvalósíthatósága érdekében egyedi technológiát dolgozott ki a széles nyomtávon érkező szerelvényen fuvarozott tekercsek átrakására és biztonságos rögzítésére a hazai nyomtávú vasúti kocsikra.
A vasúti árufuvarozó társaság arról számolt be, hogy a Záhonyon át Fényeslitkére beérkező import alapanyagot korábban kamionokra rakták, és így fuvarozták tovább Ózdra. A távolság mintegy 180 km, ezalatt a teherautók három vármegye számos településének belterületén haladtak keresztül, jelentős környezetszennyezést okozva, nem beszélve arról, hogy ez jelentős zajjal is járt, nagy tengelyterhelés mellett.
Közút helyett most vasúton történik a szállítás
Az RCH egyeskocsi-fuvarozási megoldással vasúton bonyolítja a fuvart. A mozdony a megrakott vasúti kocsikat a legközelebbi vasúti csomópontra továbbítja, ahonnan gyorstehervonatba rendezve folytatják az útjukat a miskolci rendező pályaudvarig, ahonnan Ózd Center állomásra kiszolgáló tehervonat viszi a vagonokat. Az egy ukrán szerelvénnyel érkező 250-300 tonna acélhuzal vasúti továbbításával az RCH mintegy 20 kamion környezetszennyezését szünteti meg.
Kulcsszerepe van az egyeskocsi-fuvarozásnak
A környezettudatos egyeskocsi-fuvarozás fenntartását állami támogatás teszi lehetővé. A nemzetgazdasági szempontból is kulcsfontosságú szolgáltatást nagy mértékben igénylik a magyar iparvállalatok. Az RCH tájékoztatása szerint 2024-ben csaknem 16%-kal növekedett az ezzel a technológiával elszállított áruk volumene a megelőző évhez képest. Az öt évre szóló állami támogatási program 2025 végén lejár, meghosszabbítására a következő ötéves ciklusban is alapvető szükség van.
Kovács Imre, az RCH igazgatóságának elnöke és vezérigazgatója egy Világgazdaságnak adott interjújában kiemelte, hogy a támogatás meghosszabbítását sürgetni kell – melynek érdekében közösen dolgoznak a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülettel. A vállalatnak ugyanis előre kell tudnia, mekkora támogatásra számíthatnak, hogy be tudják tervezni az ajánlataikba, illetve hogy fenn tudják tartani a kapacitásaikat, a meglehetősen nehéz 2023-as és 2024-es évek után.
Fotó: RCH