fbpx
2025. február 6. csütörtök

Akkorát zuhant az első negyedévben a kombinált áruszállítás, mint a koronavírus alatt

A közúti áruszállítást kevésbé viselte meg az év első három hónapja. Az év második feléig várni kell az érdemi élénkülésre.

A kombinált áruszállítás Európában 14 százalékkal csökkent 2023 első negyedévében az Vasúti-Közúti Kombinált Árufuvarozó Társaságok Nemzetközi Szövetségének (UIRR) friss adatai szerint. Ez a csökkenés alig maradt el a 2020 második negyedévében, a koronavírus alatti legszigorúbb lezárások idején mért 14,7 százalékos csökkenéstől. Ráadásul a mostani visszaesés a 2022 utolsó negyedévi 6,5 százalékos csökkenést követi, így második negyedév egymás után negatív számokkal.

Kevesen várnak javulást: az üzleti hangulatot mérő UIRR Sentiment Index továbbra is negatív a következő 12 hónapra vonatkozóan.

A kombinált árufuvarozás többszörös válságot él át: egyszerre kell megküzdeni a pontossági problémákkal, a menetvonal-kapacitás hiánnyal, a tartósan magas vontatási energiaköltséggel, illetve a Franciaországban és Németországban zajló  sztrájkok sorozata okozta kihívásokkal, a lassuló gazdasági növekedés miatt gyengülő kereslettel.

- Hirdetés -

Eközben a közúti áruszállításban csökkent a gázolaj költsége, ami a közúti fuvarozók versenyképességét javítja. A közúti fuvarozók szövetége (IRU) eközben arról számolt be, hogy az év első negyedévében a közúti fuvarozási teljesítmények enyhén csökkentek, az év további részében viszont a volumenek növekedését várják. A fuvarozási árak pedig csökkenek, mivel a sofőr- és alkatrészhiány is enyhül – a vasút számára mindez azt jelenti, hogy még erősebb lehet a közúti árufuvarozás elszívó hatása.

A német autópálya forgalmi adatai is azt támasztják alá, hogy a közúti közlekedést kevésbé érintheti a visszaesés, mint a vasútit. Az áprilisi útdíj adatok azt mutatják, hogy az egy évvel ezelőttihez képest 3,1 százalékos volt a csökkenés a tehergépjárművek által a fizetős autópályákon megtett km-ekben.

A gazdasági környezet azonban továbbra sem kedvező az árufuvarozás számára: 2023. első negyedévében az EU országaiban alig 0,3 százalék volt a növekedés a megelőző év hasonló időszakához viszonyítva, az eurozóna országaiban pedig alig 0,1 százalék.

A kombinált áruszállítás számára fontos hajózási adatok sem bíztatóak. A legnagyobb európai kikötő, a rotterdami a napokban ismertette első negyedéves adatait: 11,6 százalékos volt a csökkenés – főként az ázsiai import gyengülése miatt. A vezető német kikötő, a hamburgi ennél is nagyobb visszaesést szenvedett el, 17 százalékos volt a csökkenés.

A vasútvállalatok első negyedéves adatai sem kecsegtetnek jó hírekkel: a PKP Cargo az első negyedévben 10 százalékkal kevesebb árumennyiséget szállított, mint a megelőző évben – pedig Lengyelországban az ukrán áruk importja és exportja jelentős többlet igényként is megjelenik. Az első negyedéves hazai adatokat május végén publikálja a KSH.

A globális konténerszállítási piac 2023 áprilisában megállt az árak csökkenés, ami a kereslet élénkülését jelzi az Ázsia-Európa és Ázsia-Egyesült Államok közötti forgalomban az Upply elemzése szerint.

Fontos az ellátási láncok szempontjából az is, hogy stabilizáltak a korábban hektikusan alakuló, számos késéssel nehezített eljutási idők. Ez lehetővé teszi a készletszintek csökkentését. A kereslet érdemi élénkülését azonban csak a 2023-as év második felére várják a konténerhajózásban, és ez kis késsel meg fog jelenni az európai kombináltszállítási igényekben is.

Címlapkép: Deutsche Bahn

Ezek is érdekelhetik

Európa a közúti áruszállítás felé mozdult el, nem működik a brüsszeli közlekedéspolitika

Nem tud megállnia  a kontinensen a vasúti áruszállítás részarányának csökkenése.

A vasút nyáron is veszélyes üzem: életveszélyes helyzetbe kerültek gyermekcsoportok

Rövid időn belül második alkalommal fordult elő, hogy felnőtt kísérettel került életveszélyes helyzetbe gyermekcsoport.

UIRR: csökkent a szállítmányozás 2023-ban

A szervezet májusi közgyűlésén zárták a tavalyi üzleti évek és bemutatták az új testületi felállást.

Duplázott a Kaszpi-tengeren a vasúti forgalom

Azonban fejlesztésekre van szükség, ami Magyarország számára is fontos lehetőség.

A vasutakat helyzetbe kell hozni, mert nem fogják tudni kielégíteni az ipar szállítási igényét

Még magasabb szintre kell emelni a vasúti szektor szereplőinek és a minisztériumok közötti együttműködést.

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.