fbpx
2024. március 1. péntek

Akkorát zuhant az első negyedévben a kombinált áruszállítás, mint a koronavírus alatt

A közúti áruszállítást kevésbé viselte meg az év első három hónapja. Az év második feléig várni kell az érdemi élénkülésre.

A kombinált áruszállítás Európában 14 százalékkal csökkent 2023 első negyedévében az Vasúti-Közúti Kombinált Árufuvarozó Társaságok Nemzetközi Szövetségének (UIRR) friss adatai szerint. Ez a csökkenés alig maradt el a 2020 második negyedévében, a koronavírus alatti legszigorúbb lezárások idején mért 14,7 százalékos csökkenéstől. Ráadásul a mostani visszaesés a 2022 utolsó negyedévi 6,5 százalékos csökkenést követi, így második negyedév egymás után negatív számokkal.

Kevesen várnak javulást: az üzleti hangulatot mérő UIRR Sentiment Index továbbra is negatív a következő 12 hónapra vonatkozóan.

A kombinált árufuvarozás többszörös válságot él át: egyszerre kell megküzdeni a pontossági problémákkal, a menetvonal-kapacitás hiánnyal, a tartósan magas vontatási energiaköltséggel, illetve a Franciaországban és Németországban zajló  sztrájkok sorozata okozta kihívásokkal, a lassuló gazdasági növekedés miatt gyengülő kereslettel.

- Hirdetés -

Eközben a közúti áruszállításban csökkent a gázolaj költsége, ami a közúti fuvarozók versenyképességét javítja. A közúti fuvarozók szövetége (IRU) eközben arról számolt be, hogy az év első negyedévében a közúti fuvarozási teljesítmények enyhén csökkentek, az év további részében viszont a volumenek növekedését várják. A fuvarozási árak pedig csökkenek, mivel a sofőr- és alkatrészhiány is enyhül – a vasút számára mindez azt jelenti, hogy még erősebb lehet a közúti árufuvarozás elszívó hatása.

A német autópálya forgalmi adatai is azt támasztják alá, hogy a közúti közlekedést kevésbé érintheti a visszaesés, mint a vasútit. Az áprilisi útdíj adatok azt mutatják, hogy az egy évvel ezelőttihez képest 3,1 százalékos volt a csökkenés a tehergépjárművek által a fizetős autópályákon megtett km-ekben.

A gazdasági környezet azonban továbbra sem kedvező az árufuvarozás számára: 2023. első negyedévében az EU országaiban alig 0,3 százalék volt a növekedés a megelőző év hasonló időszakához viszonyítva, az eurozóna országaiban pedig alig 0,1 százalék.

A kombinált áruszállítás számára fontos hajózási adatok sem bíztatóak. A legnagyobb európai kikötő, a rotterdami a napokban ismertette első negyedéves adatait: 11,6 százalékos volt a csökkenés – főként az ázsiai import gyengülése miatt. A vezető német kikötő, a hamburgi ennél is nagyobb visszaesést szenvedett el, 17 százalékos volt a csökkenés.

A vasútvállalatok első negyedéves adatai sem kecsegtetnek jó hírekkel: a PKP Cargo az első negyedévben 10 százalékkal kevesebb árumennyiséget szállított, mint a megelőző évben – pedig Lengyelországban az ukrán áruk importja és exportja jelentős többlet igényként is megjelenik. Az első negyedéves hazai adatokat május végén publikálja a KSH.

A globális konténerszállítási piac 2023 áprilisában megállt az árak csökkenés, ami a kereslet élénkülését jelzi az Ázsia-Európa és Ázsia-Egyesült Államok közötti forgalomban az Upply elemzése szerint.

Fontos az ellátási láncok szempontjából az is, hogy stabilizáltak a korábban hektikusan alakuló, számos késéssel nehezített eljutási idők. Ez lehetővé teszi a készletszintek csökkentését. A kereslet érdemi élénkülését azonban csak a 2023-as év második felére várják a konténerhajózásban, és ez kis késsel meg fog jelenni az európai kombináltszállítási igényekben is.

Címlapkép: Deutsche Bahn

Ezek is érdekelhetik

Hatalmas kerülőre kényszerülnek a konténerhajók

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával. Gyakorlatilag megbénítják a világkereskedelmet, Európa biztosan vesztésre áll. Igen nagyot szól a...

Óriási konténerszállító-flottával bővít az ÖBB RCG

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

Szabadabbá vált a pálya a korábbinál az európai kombinált áruszállítás előtt

Az átalakított európai szabályozás segíthet még gyorsabb pályára állítani a folyamatosan bővülő európai kombinált áruszállítási piacot. A változások részleteit azonban 2030-ig a tagországoknak kell kidolgozniuk.

Katasztrófa lenne a vasútnak a megakamionok megjelenése a hazai közutakon

Tanulmány bizonyítja, hogy a nagyobb közúti szerelvények európai engedélyezése nem zöldítés, sőt! A részletszabályok még nem dőltek el, az EU-s irányelv alakításában most kell hallatniuk...

Olcsóbbá kell tenni a kombinált fuvarozást

A szlovák és a magyar vasúti közszolgáltatás és a pályahálózat finanszírozásának összehasonlítása azt mutatja, hogy a karbantartásra és üzemeltetésre többet fordítva olcsóbban és jobb minőségben üzemeltetik északi szomszédunk vasúti hálózatát.

Menetvonal-elosztással növelnék a vasúti áruszállítás kapacitásait az EU-ban

Több kapacitást, jobb tervezhetőséget így pontosabb tehervonatokat hozhat az Európai Bizottság kapacitásszabályozási javaslata. Az Európai Bizottság idén nyáron publikálta javaslatát arról, hogyan lehetne több kapacitást...

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });