A közúti áruszállítást kevésbé viselte meg az év első három hónapja. Az év második feléig várni kell az érdemi élénkülésre.
A kombinált áruszállítás Európában 14 százalékkal csökkent 2023 első negyedévében az Vasúti-Közúti Kombinált Árufuvarozó Társaságok Nemzetközi Szövetségének (UIRR) friss adatai szerint. Ez a csökkenés alig maradt el a 2020 második negyedévében, a koronavírus alatti legszigorúbb lezárások idején mért 14,7 százalékos csökkenéstől. Ráadásul a mostani visszaesés a 2022 utolsó negyedévi 6,5 százalékos csökkenést követi, így második negyedév egymás után negatív számokkal.
Kevesen várnak javulást: az üzleti hangulatot mérő UIRR Sentiment Index továbbra is negatív a következő 12 hónapra vonatkozóan.
A kombinált árufuvarozás többszörös válságot él át: egyszerre kell megküzdeni a pontossági problémákkal, a menetvonal-kapacitás hiánnyal, a tartósan magas vontatási energiaköltséggel, illetve a Franciaországban és Németországban zajló sztrájkok sorozata okozta kihívásokkal, a lassuló gazdasági növekedés miatt gyengülő kereslettel.
Eközben a közúti áruszállításban csökkent a gázolaj költsége, ami a közúti fuvarozók versenyképességét javítja. A közúti fuvarozók szövetége (IRU) eközben arról számolt be, hogy az év első negyedévében a közúti fuvarozási teljesítmények enyhén csökkentek, az év további részében viszont a volumenek növekedését várják. A fuvarozási árak pedig csökkenek, mivel a sofőr- és alkatrészhiány is enyhül – a vasút számára mindez azt jelenti, hogy még erősebb lehet a közúti árufuvarozás elszívó hatása.
A német autópálya forgalmi adatai is azt támasztják alá, hogy a közúti közlekedést kevésbé érintheti a visszaesés, mint a vasútit. Az áprilisi útdíj adatok azt mutatják, hogy az egy évvel ezelőttihez képest 3,1 százalékos volt a csökkenés a tehergépjárművek által a fizetős autópályákon megtett km-ekben.
A gazdasági környezet azonban továbbra sem kedvező az árufuvarozás számára: 2023. első negyedévében az EU országaiban alig 0,3 százalék volt a növekedés a megelőző év hasonló időszakához viszonyítva, az eurozóna országaiban pedig alig 0,1 százalék.
A kombinált áruszállítás számára fontos hajózási adatok sem bíztatóak. A legnagyobb európai kikötő, a rotterdami a napokban ismertette első negyedéves adatait: 11,6 százalékos volt a csökkenés – főként az ázsiai import gyengülése miatt. A vezető német kikötő, a hamburgi ennél is nagyobb visszaesést szenvedett el, 17 százalékos volt a csökkenés.
A vasútvállalatok első negyedéves adatai sem kecsegtetnek jó hírekkel: a PKP Cargo az első negyedévben 10 százalékkal kevesebb árumennyiséget szállított, mint a megelőző évben – pedig Lengyelországban az ukrán áruk importja és exportja jelentős többlet igényként is megjelenik. Az első negyedéves hazai adatokat május végén publikálja a KSH.
A globális konténerszállítási piac 2023 áprilisában megállt az árak csökkenés, ami a kereslet élénkülését jelzi az Ázsia-Európa és Ázsia-Egyesült Államok közötti forgalomban az Upply elemzése szerint.
Fontos az ellátási láncok szempontjából az is, hogy stabilizáltak a korábban hektikusan alakuló, számos késéssel nehezített eljutási idők. Ez lehetővé teszi a készletszintek csökkentését. A kereslet érdemi élénkülését azonban csak a 2023-as év második felére várják a konténerhajózásban, és ez kis késsel meg fog jelenni az európai kombináltszállítási igényekben is.
Címlapkép: Deutsche Bahn