Megkezdte útját az első Peking és Moszkva között közlekedő konténervonat, eközben gyorsítják a középső korridort is.
Peking a napokban elküldte első Kína-Oroszország tehervonatát. A szerelvény 55 darab 40 méteres konténernyi autóalkatrészt, ruházatot, háztartási gépeket és építőanyagot szállít. A vonat az észak-kínai Belső-Mongólia Autonóm Régióban található Manzhouli határátkelőn keresztül érkezik Oroszországba, onnan halad tovább Moszkvába, és a 9000 kilométeres út körülbelül 18 napot vesz igénybe.
Helyi szakértők szerint a Belt and Road Initiative (BRI) fejlesztésének tizedik évébe lépve a Kína-Európa (valójában Oroszország) tehervonat forgalma, mint a BRI zászlóshajója, 2023-ban robbanásszerűen növekedni fog.
Chu Yixiao, a Taitong International Transportation Co vezérigazgatója a Global Times-nak azt mondta,
a társaság célja, hogy havonta legalább négy vonatjárat közlekedjen, és a szám 2023 végére legalább 30-ra nőjön. Az idei év első két hónapjában a kínai-orosz kereskedelem 36,4 százalékkal nőtt, és elérte a 232,5 milliárd jüant – mutatták ki a márciusi vámadatok.
Eközben China Railway Express elindította a Kína – Európa vasúti árufuvarozási szolgáltatások csomópontját a Shenyang Puhe logisztikai telephelyén. Március 4-én indult el a központból egy bemutatkozó vonat 55 konténerrel, autóalkatrészekkel, elektromos és mechanikai termékekkel, valamint orvosi berendezésekkel. Shenyang önkormányzata szerint a terminál évente több mint 1000 vonatot tud kezelni.
Csakhogy az áruk Nyugat-Európába juttatása nehézségekbe ütközik Oroszországon és Belaruszon keresztül, ezért a szállítók alternatív útvonalakat keresnek. A kínai küldő cégek felismerték, hogy az áruk Kínából Kazahsztánon keresztül történő szállítása lényegesen rövidebb időt vesz igénybe, mint a Fekete-tengeren keresztül történő szállítás.
A becslések szerint 5 napba telik átkelni Kazahsztánon, míg a Kínából a Fekete-tengerig vezető útvonal minimum 14 napot vesz igénybe
– számolt be róla a Railfreight.com. A Kazahsztánon áthaladó tranzitidő a tavalyihoz képest felére csökkent, 12 napról 6 napra. Ez a szám 2023 végén ismét öt napra csökken. Ugyanakkor a Kínából a fekete-tengeri kikötőkbe tartó tranzitidő 38-53 napról 19-23 napra csökkent.