Veselí nad Lužnicí és České Velenice között 2028-ig villamosítják a hiányzó szakaszt Csehországban.
Leonore Gewessler osztrák szövetségi klímavédelmi és közlekedési miniszter, valamint Martin Kupka cseh közlekedési miniszter közös nyilatkozatot írt alá a határon átnyúló közös vasúti fejlesztésekről – számolt be az előbbi a Twitteren. Jelenleg Bécs és Prága között a fő vasúti korridor Brnón át vezet, ennek lehetne a mostaninál életképesebb alternatívája a határt Gmündnél átlépő útirány mind a személy- mind a teherszállításban – írja a RailTech.
A Ferenc József Császár Vasútról van szó, amely magánvállalkozásként épült az 1860-as, ‘70-es évek fordulóján, majd 1884-ben államosították az Osztrák–Magyar Monarchiában. Az ennek felbomlása után két államba került vasút osztrák felét 1995-ig villamosították, ám a cseh oldalon a határtól, a Gmünd egyik külvárosából alakult České Velenice és a közeli Veselí nad Lužnicí között még hiányzik a felsővezeték.
A villamosítás előkészítése már folyik, a csehek a megállapodásban 2028-ig vállalták a kivitelezés befejezését. Ezen kívül pályakorszerűsítés is szerepel a tervekben, ennek nyomán 310 percről 270 percre csökkenne a menetidő a két főváros között, ami annyi, mint amit most a brnói irány tud. Jelenleg napi egy pár közvetlen vonat, a Silva Nortica jár erre, hétvégén két pár közlekedik – írja az iho. A fejlesztések utánra napi két pár vonatot ígérnek. A cél persze nem az, hogy Bécs és Prága között erre utazzon mindenki, de olyan jelentős idegenforgalmi célok, mint Třeboň vagy Tábor ezzel javul a bécsi kapcsolata.
Nem marad fejlesztés nélkül a másik irány sem, a végső cél a Bécs–Prága–Berlin nagysebességű vonal. Itt a következő lépés Bécstől északra, a cseh határig a sebesség emelése 200 kilométer/órára, hogy az osztrák és a cseh főváros között négy órára csökkenjen a menetidő.