A MÁV komplex felújítást végez a miskolci fővonal közel 30 kilométeres szakaszán. A beruházás célja, hogy a vonalszakaszon megszűnjenek a sebességkorlátozások és a késések, kiszámíthatóbbá váljon a menetrend, az utazási idő akár 5 perces rövidítésével.
A vasúttársaság korszerű technológiát alkalmaz a hatékony munkavégzés érdekében, Emőd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között zajló szakaszán például az SMD típusú felépítménycserélő géplánc dolgozik, amely naponta akár 1600 méternyi vágányhosszt képes megújítani. Az SMD ezzel a rendkívüli teljesítménnyel 9 nap alatt kicseréli a felépítményt, így várhatóan a december 4-i határidőre elkészül a miskolci fővonal felújított szakasza. – adta hírül a MÁV.
A MÁV közleménye szerint a jelenlegi, második ütem során több mint 20 ezer betonaljat váltanak ki újakkal, a sínek cseréjével együtt. A 12 kilométeres szakaszon zúzottkőből 47 ezer tonnát rostálnak és építenek be, 600 méteren pedig teljesen kicserélik az ágyazatot is. Ezek mellett 3 átjáró javítására és 5 híd állagmegóvó szigetelésére is sor kerül.
A vasúttársaság arról tájékoztatott, hogy a felújítási munkálatokat követően a vágányzárat feloldják és újra két vágányon közlekednek majd a vonatok, bár a sebességnövelésére majd egy későbbi fázisban kerül sor. A tervek szerint az első fázisban befejezett szakaszon decemberben már 120 km/órás sebességgel, míg a mostani ütemben megújuló Mezőkeresztes-Mezőnyárád–Emőd szakaszon várhatóan év elején az utószabályozásokat követően 120 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok.
A beruházás háttere
A beruházás az Építési és Közlekedési Minisztérium 5 pontos akciótervének részeként zajlik, de teljes egészében a vasúttársaság saját forrásából, melynek teljes költsége 18 milliárd forint. A mintegy 27 kilométernyi teljes szakaszon két ütemben, éjjel-nappal dolgoznak a szakemberek és a munkagépek. A MÁV hajnaltól éjszakáig egy sínpáron biztosítja folyamatosan a vonatok haladását, miközben a másikon ütemezés szerint zajlik a kivitelezés. Éjjelenként azonban mindkét vágányon folyik a munkavégzés, hogy december 4-ig határidőre elkészüljön a pályarekonstrukció.
A felújítás első felében, a Miskolc és Emőd közötti 15 kilométeren zajlott a felépítménycsere, 9 nap alatt mintegy 25 ezer betonaljat cseréltek ki, és több mint 58 ezer tonna zúzottkövet rostáltak, építettek be speciális vasúti munkagépekkel. Öt híd szigetelésére és 6 útátjáró felújítására is sor került. A vasúttársaság elvégezte a szükséges felsővezetéki javításokat, a bokor- és cserjeirtást, a padkák rendezését, valamint a vízelvezető árkok kialakítását, tisztítását is..
Fotó forrása: MÁV