fbpx
2025. május 16. péntek

Az EU tagállamai kockáztatják a vasútfejlesztési források elvesztését

Az Európai Unió tagállamai jelentős EU-s támogatásoktól eshetnek el, amelyek vasúti infrastruktúrájuk fejlesztésére és járműparkjuk modernizálására fordíthatók. A vasútfejlesztési beruházások munkahelyeket teremtenek, növelik Európa versenyképességét és elősegítik a fenntartható mobilitást – írja közleményében az UNIFE.

A Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) keretében 2021 óta legfeljebb 650 milliárd euró áll rendelkezésre támogatások és alacsony kamatozású hitelek formájában, amelyeket a tagállamok reformjainak és beruházásainak finanszírozására fordíthatnak.

A határidő közeledtével – 2026 augusztusáig kell benyújtani a kifizetési kérelmeket az Európai Bizottsághoz – egyre kevesebb idő marad az előírt mérföldkövek és célok teljesítésére.

- Hirdetés -

Mely országok használják ki az RRF-forrásokat?

Néhány EU-tagállam aktívan él a lehetőségekkel:

  • Olaszország kiemelkedő példa: 29 milliárd eurót fordít vasútfejlesztésekre, beleértve a nagysebességű vasúti hálózat bővítését, új gördülőállomány beszerzését és az ERTMS-technológia kiterjesztését.

  • Spanyolország, Franciaország és Románia szintén kihasználják az elérhető forrásokat, több mint 4,5 milliárd eurót irányozva elő vasúti infrastruktúrára, digitalizációra, városi közlekedésre, jelzőrendszerek fejlesztésére és flottamodernizációra.

Az EU vasúthálózatának fejlesztési szükségletei

Az Európai Bizottság a támogatások céljaként a fenntarthatóbb, reziliensebb gazdaságok kialakítását és a zöld-digitális átállás elősegítését határozta meg. A tagállamok fenntartható mobilitási beruházásaira szánt 87 milliárd euró több mint fele vasúti fejlesztésekre irányul.

A következő jelentések is alátámasztják az EU vasúthálózatának fejlesztési igényét:

  • Mario Draghi Versenyképességi Jelentése

  • Enrico Letta „More Than A Market” jelentése

Mindkét jelentés felhívja a figyelmet az ERTMS és a Digitális Automatikus Kapcsoló Rendszer (DAC) fejlesztésének szükségességére.

Kihívások és megoldások az RRF keretében

A vasúti projektek hosszú kivitelezési időt igényelnek, ezért sok tagállamnak nehézséget okoz a szűk határidők betartása. Az Európai Vasútipari Szövetség (UNIFE)  figyelmeztette az Európai Bizottságot, hogy az RRF-keretben a vasúti projektek végrehajtása komoly akadályokba ütközik.

A 2026-os határidő meghosszabbítása jogi és politikai kihívásokat jelent, de a Bizottság jelenleg is dolgozik azon, hogy rugalmasabb mérföldkövekkel támogassa a projektek sikeres megvalósítását.

Az EU következő költségvetési időszaka és a vasútfinanszírozás jövője

A következő Többéves Pénzügyi Keret (MFF) időszakában az RRF teljesítményalapú finanszírozási módszere válik általánossá. Ezért a döntéshozóknak biztosítaniuk kell, hogy a vasútfejlesztési projektek reális és megfelelő időkeretet kapjanak, hogy maximálisan kihasználhassák az elérhető EU-s forrásokat.

Forrás: UNIFE

 

 

Ezek is érdekelhetik

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.

Újabb Transmontana mozdony érkezett a CER Hungary flottájába

Az alkalom fontos mérföldkő a CER életében, hiszen tíz éve annak, hogy a vállalat megkapta első ilyen típusú vontató járművét.

Horváth Ottó: Idén a CER Hungary a cégcsoport legjobbja

HMAX-ot a vonatok, a jelzőrendszerek és a teljes infrastruktúra optimalizálása érdekében fejlesztette a Hitachi Rail.

A műszaki átjárhatóság kiterjesztése hozhatja meg az európai járműbeszerzésben a magántőke étvágyát

Cikksorozatuk új részében beszámolunk az európai járműpiacon elindult új finanszírozási trendekről – a hazai vonatkozósokról pedig a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat! Az európai járműipar...

Legfrissebb híreink

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új vasúti ipari vágánnyal és rakodóterülettel bővül az iváncsai ipari terület

A beruházás tervezetten 2026 nyarára elkészül. Elsődleges cél az áruszállítás gyorsabb és költséghatékonyabb lebonyolítása.

Leállt a vonatközlekedés az Ibériai-félszigeten

A Renfe, a Ouigo, a helyi vasutak egyaránt a szolgáltatás szüneteltetését jelentették be – általános áramszünet okozza a fennakadást.

Keleten kell, nyugatról jön

Európában kiterjedt piaca van a használt vasúti járműveknek, a sikeres üzlethez azonban itt is szerencse, vagy komoly erőfeszítések kellenek. 

A rovat további cikkei

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Deutsche Bahn eladta a DB Schenkert

A Deutsche Bahn értékesítette a logisztikai leányvállalatát, a DB Schenkert a DSV dán közlekedési és logisztikai társaságnak.