Az Európai Unió tagállamai jelentős EU-s támogatásoktól eshetnek el, amelyek vasúti infrastruktúrájuk fejlesztésére és járműparkjuk modernizálására fordíthatók. A vasútfejlesztési beruházások munkahelyeket teremtenek, növelik Európa versenyképességét és elősegítik a fenntartható mobilitást – írja közleményében az UNIFE.
A Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) keretében 2021 óta legfeljebb 650 milliárd euró áll rendelkezésre támogatások és alacsony kamatozású hitelek formájában, amelyeket a tagállamok reformjainak és beruházásainak finanszírozására fordíthatnak.
A határidő közeledtével – 2026 augusztusáig kell benyújtani a kifizetési kérelmeket az Európai Bizottsághoz – egyre kevesebb idő marad az előírt mérföldkövek és célok teljesítésére.
Mely országok használják ki az RRF-forrásokat?
Néhány EU-tagállam aktívan él a lehetőségekkel:
-
Olaszország kiemelkedő példa: 29 milliárd eurót fordít vasútfejlesztésekre, beleértve a nagysebességű vasúti hálózat bővítését, új gördülőállomány beszerzését és az ERTMS-technológia kiterjesztését.
-
Spanyolország, Franciaország és Románia szintén kihasználják az elérhető forrásokat, több mint 4,5 milliárd eurót irányozva elő vasúti infrastruktúrára, digitalizációra, városi közlekedésre, jelzőrendszerek fejlesztésére és flottamodernizációra.
Az EU vasúthálózatának fejlesztési szükségletei
Az Európai Bizottság a támogatások céljaként a fenntarthatóbb, reziliensebb gazdaságok kialakítását és a zöld-digitális átállás elősegítését határozta meg. A tagállamok fenntartható mobilitási beruházásaira szánt 87 milliárd euró több mint fele vasúti fejlesztésekre irányul.
A következő jelentések is alátámasztják az EU vasúthálózatának fejlesztési igényét:
-
Mario Draghi Versenyképességi Jelentése
-
Enrico Letta „More Than A Market” jelentése
Mindkét jelentés felhívja a figyelmet az ERTMS és a Digitális Automatikus Kapcsoló Rendszer (DAC) fejlesztésének szükségességére.
Kihívások és megoldások az RRF keretében
A vasúti projektek hosszú kivitelezési időt igényelnek, ezért sok tagállamnak nehézséget okoz a szűk határidők betartása. Az Európai Vasútipari Szövetség (UNIFE) figyelmeztette az Európai Bizottságot, hogy az RRF-keretben a vasúti projektek végrehajtása komoly akadályokba ütközik.
A 2026-os határidő meghosszabbítása jogi és politikai kihívásokat jelent, de a Bizottság jelenleg is dolgozik azon, hogy rugalmasabb mérföldkövekkel támogassa a projektek sikeres megvalósítását.
Az EU következő költségvetési időszaka és a vasútfinanszírozás jövője
A következő Többéves Pénzügyi Keret (MFF) időszakában az RRF teljesítményalapú finanszírozási módszere válik általánossá. Ezért a döntéshozóknak biztosítaniuk kell, hogy a vasútfejlesztési projektek reális és megfelelő időkeretet kapjanak, hogy maximálisan kihasználhassák az elérhető EU-s forrásokat.
Forrás: UNIFE