fbpx
2025. június 13. péntek
spot_img

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Lázár János építési és közlekedési miniszter az évindító sajtótájékoztatóján külön is kitért a hazai vasúti járműhelyzetre, kilátásaira. Külön kiemelte, hogy a hazai járműállomány javarésze elöregedett, megújításra szorul, ami az európai piacon is nyílt titok és ez látható az itthon is tevékenykedő nemzetközi cégek ajánlatain is, melyek összességében többszáz milliárd forintos potenciális megrendelést jelenthetnek.

A kérdéskör

A miniszter elmondása alapján a kormány számára kiemelt szempont a magyar gazdasági szerepvállalás, a hazai hozzáadott érték, így megkérdeztük a magyar és nemzetközi járműgyártó HUNGRAIL tagvállalatokat arról, hogy a miniszter által elmondottak tükrében, tevékenységükkel miként járulnak hozzá a hazai gazdasági termeléshez, a hazai vasúti járműfejlesztésekhez.

Balázs Gáspár vezérigazgató, Alstom Transport Hungary Zrt.

„A 6 milliárd forint értékű Mátranovák 2030 Fejlesztési Program ez év végére lezárul, így az Alstom legjelentősebb vasúti forgóvázkereteket gyártó telephelye Európában Mátranovákon lesz. Az Alstom azon kisszámú járműgyártó közé tartozik, akik rendelkeznek hazai járműgyártási kapacitással. A MÁV, a MÁV-HÉV, és a BKV számára kínált valamennyi vasúti jármű forgóvázkeretei itt készülhetnek majd, illetve az alkatrészek Európa-szerte megtalálhatóak lesznek az Alstom járműveiben. Magyarország Kormányának stratégiai partnereként évi 45 millió euróval (18 milliárd forint) járulunk hozzá az exporttevékenységhez, Nógrád vármegye legnagyobb foglalkoztatójaként pedig 720 szakmunkásnak adunk munkát. A szakmai képzésekre is komoly hangsúlyt fektetünk saját hatáskörben és társintézményekkel közösen egyaránt. Az ország egyik legnagyobb metrószerelvény-beszállítója vagyunk, sikeresen korszerűsítettük a MÁV-START 59 elektromos motorvonatát a legmodernebb ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel, emellett 27 Traxx mozdony fut az országban. Hisszük, hogy ezek mentén az Alstom hozzá tud járulni a magyar vasút folyamatos modernizációjához, a helyi piac és viszonyok ismerete, az integrációs képességünk és a hazai vasúti iparhoz nyújtott magas hozzáadott értékünk mentén.”

Dr. Homolya Róbert elnök, Stadler Trains Magyarország Zrt.

„A Stadler beszállítóként és befektetőként is rendkívül aktív Magyarországon, ezért mind a hazai vasúti járműfejlesztésben, mind pedig a szolnoki térség gazdasági életében komoly szerepet töltünk be. A 195 db forgalomban lévő Stadler vonat a hazai vasúti közlekedés gerincét adja, nagyjából minden második utas Stadler vonatokon utazik, így a hazai vasút modernizálásában betöltött szerepünk megkerülhetetlen. Ugyanakkor befektetőként és munkáltatóként is rendkívül aktív a vállalat, az elmúlt csaknem 20 évben összesen 80 milliárd forintot fektettünk be az országban, és rövidesen elérjük az 1000 munkavállalót. A Szolnokon gyártott kocsiszekrények 85%-a export, a magyar szakemberek munkájával készült vasúti járművek mára már a világ 14 országában közlekednek. Bízunk benne, hogy vállalatunk a jövőbeni fejlesztésekben is hasonlóan komoly szerephez jut, mindent meg fogunk tenni azért, akár finanszírozás biztosítása mellett, hogy a hazai üzemeltetők és az utazóközönség számára továbbra is a legmagasabb minőségű, és a legnagyobb hazai hozzáadott értékkel rendelkező vonatokat ajánljuk."

Ludvig László vezérigazgató, Magyar Vagon csoport

„Örömmel tölt el bennünket, hogy miniszter úr számol a Magyar Vagonnal, mind a vasúti járműgyártás, mind a pedig a karbantartás területén. Mi is hiszünk abban, hogy a hazai vasúti rendszert minél nagyobb mértékű hazai hozzáadott értékkel kell megújítani, de természetesen ajánlatainkban építünk nemzetközi szereplőkkel történő együttműködésekre is. A Magyar Vagon azért dolgozik, hogy biztosítsa az állam számára a vasúti személykocsik, HÉV járművek, motorvonatok és városi kötöttpályás tömegközlekedési eszközök minőségi gyártását és karbantartását. A 2025. évben orvosolandó problémák kapcsán elsősorban a MÁV jelenlegi járműparkjának karbantartásában és a flotta rendelkezésre állásának javításában tudunk segíteni. A használt járművek beszerzése kapcsán pedig a Magyar Vagonnak a járművek igény szerinti átépítésében, azok honosításában és jövőbeni karbantartásában lehet szerepe.”

Vécsey Balázs ügyvezető, Siemens Mobility Kft.

„A Siemens Mobility közel másfél évszázada, az első budapesti villamosvonal elindítása óta tevékeny részese a hazai mindennapoknak, a városi és nagyvasúti közösségi közlekedésnek. Elkötelezetten dolgozunk azon, hogy a magyar vasút fejlődésében és rekonstrukciójában aktív részt vállaljunk, mind a kötöttpályás infrastruktúra, mind a vasúti járművek területén. Ennek részeként a kivitelezés és szállítás mellett jelentős kutatási és fejlesztési tevékenységet is végzünk Magyarországon. Innovatív, előremutató projekteken dolgozó, mára már több mint 270 fős helyi kutatás-fejlesztési részlegünk további bővítését tervezzük, így biztosítva hazai munkahelyeket kiemelt szaktudással rendelkező magyar mérnökök és programozók számára. Kiemelten fontosnak tartjuk a hazai felsőoktatási és egyéb intézményekkel való képzési együttműködést, az ifjú tehetségek támogatását. A Siemens Mobility a jövőben is arra törekszik, hogy elkötelezetten támogassa a magyar közlekedés ügyét, szorosan együttműködve hazai partnereivel.”

Ezek is érdekelhetik

Változik a Talgo tulajdonosi köre

Egy baszk konzorcium megegyezett a Pesago Transportation Internationallel, a Talgo legnagyobb részvényesével – aki 40%-ban tulajdonosa a társaságnak –, hogy 29,7 százalékos tulajdonjogot kivásárol tőle.

Az EU tagállamai kockáztatják a vasútfejlesztési források elvesztését

Az Európai Unió tagállamai jelentős EU-s támogatásoktól eshetnek el, amelyek vasúti infrastruktúrájuk fejlesztésére és járműparkjuk modernizálására fordíthatók.

Újabb Transmontana mozdony érkezett a CER Hungary flottájába

Az alkalom fontos mérföldkő a CER életében, hiszen tíz éve annak, hogy a vállalat megkapta első ilyen típusú vontató járművét.

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A műszaki átjárhatóság kiterjesztése hozhatja meg az európai járműbeszerzésben a magántőke étvágyát

Cikksorozatuk új részében beszámolunk az európai járműpiacon elindult új finanszírozási trendekről – a hazai vonatkozósokról pedig a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat! Az európai járműipar...

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Legfrissebb híreink

Az Alstom 6600 négyzetméternyi napelem telepítésével zöldíti áramfelhasználását Mátranovákon

A 1,5 megawatt kapacitású napelempark évente a gyár áramfogyasztásának több mint 20 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.

„A vasúti pálya a vonatoké!”

A Nemzetközi Útátjáró Biztonsági Nap a járművekkel, vagy gyalogosan közlekedők figyelmét hívja fel a biztonságos és figyelmes közlekedésre. 

A rovat további cikkei

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.

A fafuvarozás vasúti megoldásának fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fuvarozás lehetővé teszi a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkentését és hozzájárul a logisztikai folyamatok biztonságához és hatékonyságához.