Lázár János építési és közlekedési miniszter az évindító sajtótájékoztatóján külön is kitért a hazai vasúti járműhelyzetre, kilátásaira. Külön kiemelte, hogy a hazai járműállomány javarésze elöregedett, megújításra szorul, ami az európai piacon is nyílt titok és ez látható az itthon is tevékenykedő nemzetközi cégek ajánlatain is, melyek összességében többszáz milliárd forintos potenciális megrendelést jelenthetnek.
A kérdéskör
A miniszter elmondása alapján a kormány számára kiemelt szempont a magyar gazdasági szerepvállalás, a hazai hozzáadott érték, így megkérdeztük a magyar és nemzetközi járműgyártó HUNGRAIL tagvállalatokat arról, hogy a miniszter által elmondottak tükrében, tevékenységükkel miként járulnak hozzá a hazai gazdasági termeléshez, a hazai vasúti járműfejlesztésekhez.
Balázs Gáspár vezérigazgató, Alstom Transport Hungary Zrt.
„A 6 milliárd forint értékű Mátranovák 2030 Fejlesztési Program ez év végére lezárul, így az Alstom legjelentősebb vasúti forgóvázkereteket gyártó telephelye Európában Mátranovákon lesz. Az Alstom azon kisszámú járműgyártó közé tartozik, akik rendelkeznek hazai járműgyártási kapacitással. A MÁV, a MÁV-HÉV, és a BKV számára kínált valamennyi vasúti jármű forgóvázkeretei itt készülhetnek majd, illetve az alkatrészek Európa-szerte megtalálhatóak lesznek az Alstom járműveiben. Magyarország Kormányának stratégiai partnereként évi 45 millió euróval (18 milliárd forint) járulunk hozzá az exporttevékenységhez, Nógrád vármegye legnagyobb foglalkoztatójaként pedig 720 szakmunkásnak adunk munkát. A szakmai képzésekre is komoly hangsúlyt fektetünk saját hatáskörben és társintézményekkel közösen egyaránt. Az ország egyik legnagyobb metrószerelvény-beszállítója vagyunk, sikeresen korszerűsítettük a MÁV-START 59 elektromos motorvonatát a legmodernebb ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel, emellett 27 Traxx mozdony fut az országban. Hisszük, hogy ezek mentén az Alstom hozzá tud járulni a magyar vasút folyamatos modernizációjához, a helyi piac és viszonyok ismerete, az integrációs képességünk és a hazai vasúti iparhoz nyújtott magas hozzáadott értékünk mentén.”
Dr. Homolya Róbert elnök, Stadler Trains Magyarország Zrt.
„A Stadler beszállítóként és befektetőként is rendkívül aktív Magyarországon, ezért mind a hazai vasúti járműfejlesztésben, mind pedig a szolnoki térség gazdasági életében komoly szerepet töltünk be. A 195 db forgalomban lévő Stadler vonat a hazai vasúti közlekedés gerincét adja, nagyjából minden második utas Stadler vonatokon utazik, így a hazai vasút modernizálásában betöltött szerepünk megkerülhetetlen. Ugyanakkor befektetőként és munkáltatóként is rendkívül aktív a vállalat, az elmúlt csaknem 20 évben összesen 80 milliárd forintot fektettünk be az országban, és rövidesen elérjük az 1000 munkavállalót. A Szolnokon gyártott kocsiszekrények 85%-a export, a magyar szakemberek munkájával készült vasúti járművek mára már a világ 14 országában közlekednek. Bízunk benne, hogy vállalatunk a jövőbeni fejlesztésekben is hasonlóan komoly szerephez jut, mindent meg fogunk tenni azért, akár finanszírozás biztosítása mellett, hogy a hazai üzemeltetők és az utazóközönség számára továbbra is a legmagasabb minőségű, és a legnagyobb hazai hozzáadott értékkel rendelkező vonatokat ajánljuk."
Ludvig László vezérigazgató, Magyar Vagon csoport
„Örömmel tölt el bennünket, hogy miniszter úr számol a Magyar Vagonnal, mind a vasúti járműgyártás, mind a pedig a karbantartás területén. Mi is hiszünk abban, hogy a hazai vasúti rendszert minél nagyobb mértékű hazai hozzáadott értékkel kell megújítani, de természetesen ajánlatainkban építünk nemzetközi szereplőkkel történő együttműködésekre is. A Magyar Vagon azért dolgozik, hogy biztosítsa az állam számára a vasúti személykocsik, HÉV járművek, motorvonatok és városi kötöttpályás tömegközlekedési eszközök minőségi gyártását és karbantartását. A 2025. évben orvosolandó problémák kapcsán elsősorban a MÁV jelenlegi járműparkjának karbantartásában és a flotta rendelkezésre állásának javításában tudunk segíteni. A használt járművek beszerzése kapcsán pedig a Magyar Vagonnak a járművek igény szerinti átépítésében, azok honosításában és jövőbeni karbantartásában lehet szerepe.”
Vécsey Balázs ügyvezető, Siemens Mobility Kft.
„A Siemens Mobility közel másfél évszázada, az első budapesti villamosvonal elindítása óta tevékeny részese a hazai mindennapoknak, a városi és nagyvasúti közösségi közlekedésnek. Elkötelezetten dolgozunk azon, hogy a magyar vasút fejlődésében és rekonstrukciójában aktív részt vállaljunk, mind a kötöttpályás infrastruktúra, mind a vasúti járművek területén. Ennek részeként a kivitelezés és szállítás mellett jelentős kutatási és fejlesztési tevékenységet is végzünk Magyarországon. Innovatív, előremutató projekteken dolgozó, mára már több mint 270 fős helyi kutatás-fejlesztési részlegünk további bővítését tervezzük, így biztosítva hazai munkahelyeket kiemelt szaktudással rendelkező magyar mérnökök és programozók számára. Kiemelten fontosnak tartjuk a hazai felsőoktatási és egyéb intézményekkel való képzési együttműködést, az ifjú tehetségek támogatását. A Siemens Mobility a jövőben is arra törekszik, hogy elkötelezetten támogassa a magyar közlekedés ügyét, szorosan együttműködve hazai partnereivel.”