fbpx
2024. április 21. vasárnap

Az egyesületben jobban megismerhetjük potenciális ügyfeleinket és igényeiket

A HUNGRAIL legújabb tagja a RailCert Hungary Kft. Dégi András ügyvezetőt az után kérdeztük, hogy a Magyar Vasút 2023 konferencián átvette az erről szóló oklevelet.

H-Magyar Vasút: – A vasút már a XIX. században is veszélyes üzem volt, ezért az államok előírásokkal szabályozták, szigorúan ellenőrizték a vasút építését, működését. Az Európai Unió 2005 után mozdult el abba az irányba, hogy a hatóságok erre specializálódó, külső tanúsítási cégek segítségét vegyék igénybe e kontroll gyakorlásához, a megfelelőségértékelési tevékenység azonban még sok szakember számára ma is kevéssé ismert terület.
Dégi András: – Ha az unióról beszélünk, azonnal szóba kell hoznunk az átjárhatóság kérdését, hiszen kulcsfontosságú, hogy az egyes országok vasútjai ne csupán külön-külön, hanem együtt is jól működjenek. A közösségen belüli kölcsönös átjárhatóság követelményeinek teljesülése a hozzánk hasonló tanúsítási szervezet tevékenységének egyik legfontosabb tárgya.

HMV: – Milyen piaci környezetben tevékenykednek?
DA: – Európában vasúti területen 53–57 tanúsítási szervezet működik, Magyarországon három. A 2018-ban alapított RailCert Hungary Kft. azon kevés magyar vasúti tanúsítási szervezet egyike, amely az európai uniós és hazai követelményrendszernek teljes mértékben megfelelve, éles piaci versenyben áll helyt. Mérnöki szolgáltatócég vagyunk, amely abból él, hogy munkatársainak szilárd szakmai és jogszabályi ismeretei vannak. Már 2019 májusában megszereztük DeBo (Designated Body − kijelölt szervezet) kijelölésünket, ennek alapján vizsgáljuk, ellenőrizzük és értékeljük a vasúti alrendszerek, illetve a vasúti rendszerkomponensek hazai műszaki előírásoknak való megfelelőségét. Az Európai Bizottság illetékes szervezeténél nyilvántartott NoBo (Notified Body – bejelentett szervezet) státuszt 2021 elején kaptuk meg. Legújabban pedig a független kockázatértékelő szervezeti, azaz az AsBo (Assessment Body) kijelölt státuszt is megkaptuk a megfelelő állami szervtől, így a valamilyen releváns változás előtt egy szervezetnél elvégzett kockázatértékelésben is közreműködhetünk, illetve biztonságértékelési jelentést adhatunk ki. Büszkén mondhatom, AsBo kijelölést senki nem szerzett előttünk Magyarországon.

- Hirdetés -

HMV: – Konkrétan milyen tevékenységet végeznek?
DA: – Az országos, a helyi közforgalmi és a saját használatú vasutak infrastruktúráját, vasúti pályáit, energiaellátását, felsővezeték-rendszerét, jelző- és biztosítóberendezéseit, valamint a járműveket érintő fejlesztések, beruházások egyaránt feladatot adnak nekünk, vagyis ügyfeleink lehetnek a pályahálózat-működtetők ugyanúgy, mint a tervezőcégek, beruházók, iparvágány-üzemeltetők, kivitelezők, vasútvállalatok. Magunk négy területre osztjuk tevékenységünket, az első az infrastruktúra, a második az energia-alrendszer, a harmadikba a pálya menti ellenőrző, irányító és jelzőberendezések tartoznak, végül a negyedik a járművek megfelelőségértékelése és független értékelése.

HMV: – Miért léptek be a HUNGRAIL-be?
DA: – Azt hiszem, elsősorban az EU-s és a hazai jogszabályok harmonizációja az a terület, ahol az egyesületi munkában hasznosan tudunk részt venni.

HMV: – De önöknek miért előnyös a tagság?
DA: – Mindenképpen érdekünk megismerni a partnereink, potenciális ügyfeleink tevékenységét, szempontjait, törekvéseit, a piac alakulását.

Fotó: Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Újra Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója

Raisz Csaba az RCH új pénzügyi vezérigazgató-helyettese. Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnöke a Rail Cargo Group (RCG) igazgatóságában betöltött ötéves...

Bővül a HUNGRAIL aktivitása a CER-ben

A Magyar Vasúti Egyesület egy pénzügyi munkabizottság tagja lett. A HUNGRAIL csatlakozott az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) a vasúti infrastruktúra finanszírozása biztonságának megteremtését...

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához. Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak...

Az áruszállítás jövője a közút és a vasút együttműködésén alapul

Barna Zsolt úgy véli, a vasútnak megbízhatóságban, szolgáltatási minőségben, de kapacitásban is javulnia kell, különben nem tud teret hódítani a kombinált fuvarozás.

Olcsóbbá kell tenni a kombinált fuvarozást

A szlovák és a magyar vasúti közszolgáltatás és a pályahálózat finanszírozásának összehasonlítása azt mutatja, hogy a karbantartásra és üzemeltetésre többet fordítva olcsóbban és jobb minőségben üzemeltetik északi szomszédunk vasúti hálózatát.

Legfrissebb híreink

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

A rovat további cikkei

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

A vasutakat helyzetbe kell hozni, mert nem fogják tudni kielégíteni az ipar szállítási igényét

Még magasabb szintre kell emelni a vasúti szektor szereplőinek és a minisztériumok közötti együttműködést

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...