A HUNGRAIL legújabb tagja a RailCert Hungary Kft. Dégi András ügyvezetőt az után kérdeztük, hogy a Magyar Vasút 2023 konferencián átvette az erről szóló oklevelet.
H-Magyar Vasút: – A vasút már a XIX. században is veszélyes üzem volt, ezért az államok előírásokkal szabályozták, szigorúan ellenőrizték a vasút építését, működését. Az Európai Unió 2005 után mozdult el abba az irányba, hogy a hatóságok erre specializálódó, külső tanúsítási cégek segítségét vegyék igénybe e kontroll gyakorlásához, a megfelelőségértékelési tevékenység azonban még sok szakember számára ma is kevéssé ismert terület.
Dégi András: – Ha az unióról beszélünk, azonnal szóba kell hoznunk az átjárhatóság kérdését, hiszen kulcsfontosságú, hogy az egyes országok vasútjai ne csupán külön-külön, hanem együtt is jól működjenek. A közösségen belüli kölcsönös átjárhatóság követelményeinek teljesülése a hozzánk hasonló tanúsítási szervezet tevékenységének egyik legfontosabb tárgya.
HMV: – Milyen piaci környezetben tevékenykednek?
DA: – Európában vasúti területen 53–57 tanúsítási szervezet működik, Magyarországon három. A 2018-ban alapított RailCert Hungary Kft. azon kevés magyar vasúti tanúsítási szervezet egyike, amely az európai uniós és hazai követelményrendszernek teljes mértékben megfelelve, éles piaci versenyben áll helyt. Mérnöki szolgáltatócég vagyunk, amely abból él, hogy munkatársainak szilárd szakmai és jogszabályi ismeretei vannak. Már 2019 májusában megszereztük DeBo (Designated Body − kijelölt szervezet) kijelölésünket, ennek alapján vizsgáljuk, ellenőrizzük és értékeljük a vasúti alrendszerek, illetve a vasúti rendszerkomponensek hazai műszaki előírásoknak való megfelelőségét. Az Európai Bizottság illetékes szervezeténél nyilvántartott NoBo (Notified Body – bejelentett szervezet) státuszt 2021 elején kaptuk meg. Legújabban pedig a független kockázatértékelő szervezeti, azaz az AsBo (Assessment Body) kijelölt státuszt is megkaptuk a megfelelő állami szervtől, így a valamilyen releváns változás előtt egy szervezetnél elvégzett kockázatértékelésben is közreműködhetünk, illetve biztonságértékelési jelentést adhatunk ki. Büszkén mondhatom, AsBo kijelölést senki nem szerzett előttünk Magyarországon.
HMV: – Konkrétan milyen tevékenységet végeznek?
DA: – Az országos, a helyi közforgalmi és a saját használatú vasutak infrastruktúráját, vasúti pályáit, energiaellátását, felsővezeték-rendszerét, jelző- és biztosítóberendezéseit, valamint a járműveket érintő fejlesztések, beruházások egyaránt feladatot adnak nekünk, vagyis ügyfeleink lehetnek a pályahálózat-működtetők ugyanúgy, mint a tervezőcégek, beruházók, iparvágány-üzemeltetők, kivitelezők, vasútvállalatok. Magunk négy területre osztjuk tevékenységünket, az első az infrastruktúra, a második az energia-alrendszer, a harmadikba a pálya menti ellenőrző, irányító és jelzőberendezések tartoznak, végül a negyedik a járművek megfelelőségértékelése és független értékelése.
HMV: – Miért léptek be a HUNGRAIL-be?
DA: – Azt hiszem, elsősorban az EU-s és a hazai jogszabályok harmonizációja az a terület, ahol az egyesületi munkában hasznosan tudunk részt venni.
HMV: – De önöknek miért előnyös a tagság?
DA: – Mindenképpen érdekünk megismerni a partnereink, potenciális ügyfeleink tevékenységét, szempontjait, törekvéseit, a piac alakulását.
Fotó: Szecsődi Balázs