Az EU keményebb fellépéssel próbálkozik Kínával szemben, többek közt a vasúti járművek piacán.
Az EU kereskedelmi főnöke Kínában tárgyal ezekben a napokban. Valdis Dombrovskis célja, hogy határozottan felszólítsa Pekinget, adjon méltányos esélyt az európai vállalkozásoknak az ottani üzletkötésre, engedje kiegyenlítődni az Európa számára hátrányos, egyoldalú kereskedelmi hiányt – tette közzé a Politico.com.
Házigazdája, He Lifeng miniszterelnök-helyettes azonban megismételte Peking “erős aggodalmát és elégedetlenségét” az EU által a közelmúltban a kínai elektromos közúti és vasúti járművek támogatásával kapcsolatban indított vizsgálat miatt, és rosszallóan említette a brüsszeli intézkedéseket.
Egy közelmúltbeli jelentésében a Kínai-Európai Kereskedelmi Kamara meghúzta a vészharangot
a Peking által alkalmazott, a piacra jutás korlátozását és a kínai vasúti ágazat szabályozása miatt, és jelezte, hogy ezek „jelentős problémát jelentenek a kínai vasúti iparba fektetni kívánó, külföldi befektetésekkel rendelkező vállalkozások számára. ”
Az európai vasúti ágazat egyes cégei régóta panaszkodnak a kínai vasúti piachoz való gyenge hozzáférésre, de az ágazat még nem kényszerítette a Bizottságot, hogy lépjen tovább az ügyben.
Az OECD egy év eleji jelentésében megállapította , hogy a CRRC kínai vasúttársaság kapta a legtöbb támogatást, adókedvezményeket és olcsó kölcsönöket, amelyeket világszerte a járműgyártóknak nyújtottak. Az Alstom és a Siemens 2019-ben bekövetkezett, végül meghiúsult egyesülésének egyik kritikus pontjaként említették, hogy a vállalat az exportra törekvő kínai vasúti cégek túlsúlyát kívánta ellensúlyozni.
Nem csak a vasúti járműgyártók aggódnak az egyoldalú kínai előnyök miatt. Az utóbbi években egyre nagyobb lendülettel hódítják meg az európai autópiacot a kínai gyártású elektromos és hibrid autók. Az EU, francia nyomásra, védővámokkal kívánja távol tartani az olcsó és nem is rossz kínai konkurenciát. A német autógyártók azonban attól tartanak, hogy megtorlás érheti őket Kínában, ha az EU egy újabb szubvencióellenes vizsgálat eredményeként vámot vetne ki a kínai elektromos járművekre – figyelmeztetett Robert Habeck német gazdasági miniszter.