Az Európai Bizottság intézkedéseket javasolt a teherszállítás hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tételére. A vasúti szakmai szervezetek gyors jogszabályalkotást kérnek a testülettől.
A vasúti sínek építése drága, és vonalak az EU-ban egyre zsúfoltabbak. A Bizottság által javasolt rendelet optimalizálni kívánja ezek használatát, javítani a határokon átnyúló koordinációt, növelni a pontosságot és a megbízhatóságot. A kapacitásgazdálkodás jelenlegi szabályairól évente, nemzeti szinten és manuálisan döntenek. Ez nem kedvez a határon átnyúló forgalomnak; a töredezettség késésekhez vezet a határokon. Ez pedig hátráltatja az egységes piac működését. Gyakoriak az összehangolatlan karbantartási munkák miatti torlódások miatti késések is.
Az egységes európai vasúti térségben a vasúti infrastruktúra-kapacitás használatáról szóló jelen rendeletjavaslat az iparág által vezetett menetrend-újratervezési projektre épül. A cél az, hogy jobban megfeleljenek a vasúti ágazat különböző igényeinek: stabil menetrendek és korai jegyfoglalás a személyszállítási szolgáltatásokhoz, valamint a teherfuvarozók számára. A javaslatokat most az Európai Parlament és a Tanács a rendes jogalkotási eljárás keretében fogja megvizsgálni.
Az Európai Vasúti és Infrastrukturális Vállalatok Közössége (CER) örömmel látja, hogy ezek a kritikus kérdések az EU döntéshozatali napirendjére kerülnek, és lehetőséget adnak a vasút versenyképességét érintő komoly mindennapi kihívásokra. A CER tagja HUNGRAIL is. A CER üdvözli azt is, hogy a rendeletbe belefoglalták a menetvonal-kérelmekre vonatkozó kereskedelmi feltételek összehangolt és kölcsönös elveit. A pályahálózat-működtetők a megújult pályahálózat-működtetők európai hálózatán (ENIM) belül folytatják a szoros együttműködést a rendelkezésre álló vasúti infrastruktúra-kapacitás optimális és hatékony kihasználása, valamint a kapacitáskezelés és a forgalom-/válságkezelés koordinációjának európai keretrendszerének közös kidolgozása érdekében.
A CER ügyvezető igazgatója, Alberto Mazzola szerint a javaslatok az EU környezetbarátabb áruszállítási csomagjának örvendetes részei, kiegészítve a TEN-T rendeletben előírt intézkedéseket. Jelenleg valódi lehetőség rejlik a modális váltás felgyorsítására. Ezért sürgetem a politikai döntéshozókat, hogy gyorsítsák fel a jogalkotási folyamatot ezekre az aktákra vonatkozóan, tekintettel a gyors eredményekre.
A Bizottság intézkedéseit üdvözölte az European Rail Freight Association (ERFA) is. Dirk Stahl, az ERFA elnöke kijelentette: – Ha az Európai Parlament és a Tanács komolyan gondolja a vasúti árufuvarozás növekedését és az árufuvarozási kibocsátások csökkentését, akkor ambiciózus megközelítésre van szükségünk a csomaggal kapcsolatban. Sürgősen el kell mozdulnunk egy nemzetközibb és felhasználóbarátabb vasúti rendszer felé. Ezeknek a javaslatoknak fontos szerepük van. Conor Feighan, az ERFA főtitkára figyelmeztetett, hogy
kevesebb mint egy év van hátra az európai választásokig, ezért fontos, hogy az elkövetkező hetekben előrelépés történjen ebben az ügyben.
Ezt a csomagot más, jelenleg tárgyalás alatt álló fontos javaslatokkal, például a TEN-T rendelettel együtt kell vizsgálni.