fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Gyorsabb jogszabályalkotásra sürgetik a Bizottságot a vasúti érdekképviseletek

Az Európai Bizottság intézkedéseket javasolt a teherszállítás hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tételére. A vasúti szakmai szervezetek gyors jogszabályalkotást kérnek a testülettől.

A vasúti sínek építése drága, és vonalak az EU-ban egyre zsúfoltabbak. A Bizottság által javasolt rendelet optimalizálni kívánja ezek használatát, javítani a határokon átnyúló koordinációt, növelni a pontosságot és a megbízhatóságot. A kapacitásgazdálkodás jelenlegi szabályairól évente, nemzeti szinten és manuálisan döntenek. Ez nem kedvez a határon átnyúló forgalomnak; a töredezettség késésekhez vezet a határokon. Ez pedig hátráltatja az egységes piac működését. Gyakoriak az összehangolatlan karbantartási munkák miatti torlódások miatti késések is.

Az egységes európai vasúti térségben a vasúti infrastruktúra-kapacitás használatáról szóló jelen rendeletjavaslat az iparág által vezetett menetrend-újratervezési projektre épül. A cél az, hogy jobban megfeleljenek a vasúti ágazat különböző igényeinek: stabil menetrendek és korai jegyfoglalás a személyszállítási szolgáltatásokhoz, valamint a teherfuvarozók számára. A javaslatokat most az Európai Parlament és a Tanács a rendes jogalkotási eljárás keretében fogja megvizsgálni.

- Hirdetés -

Az Európai Vasúti és Infrastrukturális Vállalatok Közössége (CER) örömmel látja, hogy ezek a kritikus kérdések az EU döntéshozatali napirendjére kerülnek, és lehetőséget adnak a vasút versenyképességét érintő komoly mindennapi kihívásokra. A CER tagja HUNGRAIL is. A CER üdvözli azt is, hogy a rendeletbe belefoglalták a menetvonal-kérelmekre vonatkozó kereskedelmi feltételek összehangolt és kölcsönös elveit. A pályahálózat-működtetők a megújult pályahálózat-működtetők európai hálózatán (ENIM) belül folytatják a szoros együttműködést a rendelkezésre álló vasúti infrastruktúra-kapacitás optimális és hatékony kihasználása, valamint a kapacitáskezelés és a forgalom-/válságkezelés koordinációjának európai keretrendszerének közös kidolgozása érdekében.

A CER ügyvezető igazgatója, Alberto Mazzola szerint a javaslatok az EU környezetbarátabb áruszállítási csomagjának örvendetes részei, kiegészítve a TEN-T rendeletben előírt intézkedéseket. Jelenleg valódi lehetőség rejlik a modális váltás felgyorsítására. Ezért sürgetem a politikai döntéshozókat, hogy gyorsítsák fel a jogalkotási folyamatot ezekre az aktákra vonatkozóan, tekintettel a gyors eredményekre. 

A Bizottság intézkedéseit üdvözölte az European Rail Freight Association (ERFA) is. Dirk Stahl, az ERFA elnöke kijelentette: – Ha az Európai Parlament és a Tanács komolyan gondolja a vasúti árufuvarozás növekedését és az árufuvarozási kibocsátások csökkentését, akkor ambiciózus megközelítésre van szükségünk a csomaggal kapcsolatban. Sürgősen el kell mozdulnunk egy nemzetközibb és felhasználóbarátabb vasúti rendszer felé. Ezeknek a javaslatoknak fontos szerepük van. Conor Feighan, az ERFA főtitkára figyelmeztetett, hogy

kevesebb mint egy év van hátra az európai választásokig, ezért fontos, hogy az elkövetkező hetekben előrelépés történjen ebben az ügyben.

Ezt a csomagot más, jelenleg tárgyalás alatt álló fontos javaslatokkal, például a TEN-T rendelettel együtt kell vizsgálni.

Ezek is érdekelhetik

Eurómilliárdokkal támogatják az egyeskocsi-fuvarozást

Az Európai Bizottság 1,7 milliárd eurós támogatási programot hagyott jóvá Németország számára 2029-ig az egyeskocsi-fuvarozás és a kocsicsoportos szállítás támogatására. A Bizottság közölte: a támogatás...

Lesújt az Európai Bizottság az államvasutak áruszállító cégeire?

Tiltott állami támogatások miatt át kell alakítani az SNCF áruszállító részlegének működését. A döntés után egyre többen várják, hogy az állami eurómilliárdokkal támogatott DB...

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

Katasztrófa lenne a vasútnak a megakamionok megjelenése a hazai közutakon

Tanulmány bizonyítja, hogy a nagyobb közúti szerelvények európai engedélyezése nem zöldítés, sőt! A részletszabályok még nem dőltek el, az EU-s irányelv alakításában most kell hallatniuk...

Menetvonal-elosztással növelnék a vasúti áruszállítás kapacitásait az EU-ban

Több kapacitást, jobb tervezhetőséget így pontosabb tehervonatokat hozhat az Európai Bizottság kapacitásszabályozási javaslata. Az Európai Bizottság idén nyáron publikálta javaslatát arról, hogyan lehetne több kapacitást...

Tizedével olcsóbb lesz a kombinált áruszállítás az EU-ban

Átírják a szabályokat, hogy a vasúti és közúti kombinált szállítási mód nagyobb szerepet kapjon. Az Európai Bizottság (EB) az intermodális áruszállítás fenntarthatóságának és versenyképességének fokozását...

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.