fbpx
2024. május 18. szombat

A módosított energiabeszerzéssel visszaszerezheti egyik versenyképességi előnyét az árufuvarozási szektor

A HUNGRAIL Energia Bizottsága által a tagvállalatok és a pályahálózat-működtetők bevonásával sikeresen kidolgozott energiabeszerzési javaslatot a közlekedésért felelős tárca befogadta, így a 2023-as évre vonatkozóan a pályahálózat-működtetők negyedéves periódusban szerzik be a szükséges villamosenergia mennyiségeket. A MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. a jövő évi első negyedéves árakat 90%-os pontossággal 30 nappal az aktuális negyedévet megelőzően közzé tették, amely a vasútvállalatoknak kiemelten fontos volt a tervezhetőség szempontjából.

Ez a módosítás azért kulcsfontosságú a vasúti árufuvarozási szektor számára, mert egyrészt enélkül kereskedelmi oldalról nem lehet lekövetni az ingadozásokat a vasúti rendszer tulajdonságaiból adódóan, másrészt a kiszámíthatóság és tervezhetőség az egyik legnagyobb versenyképességi előnye a szállítási módnak. Az árufuvarozó vasúti vállalatok így eredményesebben tudnak egyeztetni megrendelőikkel a szállítási díjakról.

Egyesületünk a tagvállalatok bevonásával folyamatosan megoldási javaslatokon dolgozik a megnövekedett energiaárak hatásainak mérséklésére, az erre a célra életre hívott Energia Bizottság munkájának köszönhető például a módosított energiabeszerzési stratégia is. A szakmai bizottság november végén ülésezett legutóbb, amelyen Feldmann Márton a bizottság elnöke beszámolt a Magyar Energetikai és Közmű-Szabályozási Hivatallal folytatott együttműködésről – arról már korábban hírt adtunk, hogy november eleje óta a két szervezet közös szakmai munkába kezdett a vasúti szektor érdekében. Kiemelt téma volt, hogy különböző energiahatékonyságot javító intézkedések megfeleljenek az EKR feltételeknek, azok elszámoltathatóak legyenek az EKR rendszerben.

- Hirdetés -

A bizottság jelenleg több energiahatékonysági intézkedést vizsgál – például fedélzeti hitelesített energiamérési rendszer kiépítése, vezetéstámogató rendszer fejlesztése, telepítése, járműcsere korszerű, energia visszatáplálásra képes villamos mozdonyokra, hibrid vontatójárművek beszerzése, jármű hajtásrendszerek korszerűsítése, személyszállító járművek hűtés-fűtés rendszerének korszerűsítése.

A Bizottság álláspontja szerint az elszámolható intézkedések közül a mozdonyvezetők energiahatékony vezetéstechnika-oktatása területén lehet az egyik legkisebb beruházási költséggel jelentős eredményt elérni, nagy potenciál van ezen a területen az energiafelhasználás csökkentésére, emiatt ezen téma részletesebb kidolgozására teszi első körben a hangsúlyt a HUNGRAIL Energia Bizottsága.

Ezek is érdekelhetik

Nem lesz kötelező a MÁV-tól és a GYSEV-től venni a vontatási áramot

A villamos energia önálló beszerzését teszi lehetővé a vasútvállalatok számára egy kormányhatározat. Beszámoltunk a Kormány 1280-as számon a július 17-i Magyar Közlönyben megjelent határozatáról, amely...

A vasútnak is részesülnie kell az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer lehetőségeiből!

A HUNGRAIL célja, hogy a vasúti alágazatban is minél jobban kihasználhatók legyenek az energiafogyasztás csökkentése révén elérhető EKR-források. Az egyesület ezért egyeztetett az energiahivatal és a mérnökkamara illetékeseivel. A partnerek a kezdeményezés mellé álltak.

Több száz vagonnyi vadonatúj IC-szerelvényt szerzünk be

Mosóczi László nemcsak a MÁV-START vezérigazgatójaként, de miniszteri biztosként és HUNGRAIL-elnökként is válaszolt a Magyar Vasút havilap kérdéseire.

A Prolan mozdonyfogyasztás-mérője sikeres Németországban

Az elfogyasztott villamosenergia pontos mérése nem csak a takarékosságot szolgálja.

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Új CEO, Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. élén

Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. új CEO-ja. Verner Attila CFO-val közösen digitalizációs megoldások és innovatív technológiák megvalósításával dolgoznak a fenntartható hazai közlekedés átalakításáért,...

A rovat további cikkei

FENYEGETÉS A BIZTONSÁGOS KÖZLEKEDÉSRE: GIGAKAMIONOK!

Bár az EU a közlekedés mielőbbi zöldítését célozta meg az elmúlt években, ennek ellenére jelenleg olyan jogszabály-módosítást tárgyalnak a döntéshozók, amely megengedné a gigakamionok közlekedését az...

Visszazuhant az ukrán-magyar árufuvarozás

A 2024-es első negyedévi adatok szerint az ukrán-magyar határátkelőhelyeken a vasúti áruszállítás volumene 45 százalékkal, azaz közel 650 ezer tonnával csökkent - írja a...

„Last Mile” néven, kibővült feladatokkal, újjáalakult a HUNGRAIL Iparvágány munkacsoportja.

A vasút versenyképessége szempontjából kulcskérdés az “utolsó kilométerek” kezelése.