fbpx
2024. június 16. vasárnap

Van elég mozdonyvezető a forgalom fenntartásához, de fejlesztik a toborzási módszereket

Hatékonyabb toborzással és könnyítésekkel a munkaerő felvételét szeretnék növelni a MÁV–Volán-csoportnál, ugyanakkor a szakemberek megtartására is nagy hangsúlyt kívánnak helyezni.

Az országos sajtót is megjárta ősz elején a MÁV–Volán-csoport nehéz munkaerőhelyzetének témája. „A zavartalan vasúti közlekedést biztosító munkakörök közül a mozdonyvezetők, a váltókezelők és a jegyvizsgálók többsége is kimeríti nem csupán az éves munkaidőkeretét, hanem a maximum 300 órás túlórakeretet is” – olvashattuk például egy napilapban, ezért rákérdeztünk erre a problémára a MÁV-nál.

Hat százalék

Jelenleg 200 óra feletti túlórát az érintett kollégák létszámának mindössze hat százaléka ért el, a keret kimerüléséről tehát még korántsem lehet beszélni – kezdődik a válasz. A szolgáltatásainkat egyébként sem a mozdonyvezető kollégák túlóráztatásával, hanem a létszám folyamatos bővítésével szeretnénk biztosítani. Ennek érdekében igyekszünk vonzóbbá tenni a munkafeltételeket, egyrészt azzal, hogy minden lehetséges eszközzel igyekszünk tenni a bérek és juttatások versenyképességének megőrzéséért, másrészt pedig azzal, hogy folyamatosan a kor követelményeinek megfelelően könnyítünk a belépési feltételeken. A belépési feltételek könnyítésének és egyszerűsítésének csak egyetlen korlátja van: az utasbiztonság. Minden mozdonyvezetőnknek rendelkeznie kell azzal a szaktudással és gyakorlattal, ami az utasok biztonságos szállításához elengedhetetlen. Ebből nem engedhetünk – írta a kommunikációs igazgatóság.

- Hirdetés -

2508 fő

A probléma nem új, és nem egyedi. A közlekedési-szállítási szektor más alágazatainál is sofőrhiány jelentkezik, és az egész kontinensre jellemző ez a probléma, az Európai Uniónak van is programja a képzésfejlesztésre. (Lásd erről külön anyagunkat!) Régóta ismert, hogy például a MÁV-tól távozó mozdonyvezetők egy része hazai vasúti társaságoknál, mások pedig külföldi vasutaknál vállalnak munkát.
A MÁV-START-nál mozdonyvezetőként jelenleg 2508 fő dolgozik, a menetrendhez szükséges mozdonyvezetői alaplétszám biztosított – állítja a MÁV. A vasúttársaság a folyamatos toborzással párhuzamosan minden évben indít országosan tanfolyamokat, éves szinten 12–14 alkalommal. Idén 13 mozdonyvezetői tanfolyam indul, összesen 325 fővel. A MÁV-START-ot egyrészt többféle pályaorientációs rendezvényen való aktív részvétellel, másrészt a szakképzésbe történő közvetlen bekapcsolódással próbálják vonzóbbá tenni, illetve folyamatosan keresik az együttműködés új formáit az oktatási intézményekkel annak érdekében, hogy a munkaerőigénynek minél inkább megfelelő fiatalok kerüljenek ki a képzésből, olyanok, akiket sikerül is a vállalatnál tartani.

Toborzó

A kérdéseinkre adott válasz szerint a cégcsoport folyamatosan fejleszti toborzási módszereit, ennek köszönhetően az utóbbi időben sikeresebb lett ez a munka, ugyanakkor nagy hangsúlyt fektetnek a munkaerő megtartására is. Ehhez hozzájárul az egész vállalatcsoport jó hírneve. A közbeszédben a vasút általában a problémáival van jelen, ezért megítélése negatívnak tűnik, ám a munkavállalók képe lényegesen jobb saját cégcsoportjukról. Egy felmérés szerint például a MÁV-START benne van abban a vállalati körben, mégpedig hatodik helyen, amelyeket a munkavállalók Magyarországon a leginkább szeretnek, ahol megbecsülést tapasztalnak. A rangsorban csak nemzetközi cégek kerültek a START elé.
Ha nem kizárólag a mozdonyvezetőkkel foglalkozunk, szintén árnyalt a kép.

A munkaerőhiány komoly gond, de nem látszik, hogy a létszámhiány miatt össze kellene omlania a szolgáltatásnak.

A MÁV–Volán-csoport által ténylegesen foglalkoztatott munkavállalói létszám félévkor 53 190 fő volt. A betöltetlen pozíciók aránya mintegy három százalék. 2023 első félévében közel 35 ezer jelentkezést regisztráltak a MÁV-Volán-csoportnál, csaknem háromezer új szakember lépett be a csoportba az időszak alatt.
A MÁV-nál folyamatosan zajlanak olyan korszerűsítések, amelynek hatására csökkenhet egyes tevékenységek élőmunka-szükséglete. A központi forgalomirányítási rendszerek (KÖFI) haszna nemcsak az, hogy lényegesen hatékonyabbá teszi a forgalomirányítást, így csökkenthetőek a késések, stabilizálható a pályák tényleges kapacitása, de a mind szélesebb körben történő bevezetésének hatására csökken a forgalomlebonyolítással összefüggő személyes jelenlétet igénylő tevékenység, és az ehhez szükséges munkaerő.

Juttatási csomag

A MÁV válaszában arra is kitér, hogy a munkaerő megtartására fókuszálnak, a munkavállalói elégedettség növelése a cél. Ezt széles körű béren kívüli juttatási csomag is támogatja. Cél a vasútszakmai képzési rendszer korszerűsítése, valamint az átállás a digitális oktatásra. A MÁV–Volán-csoport számos vállalata érintett a duális képzésekben a szakképzés és a felsőoktatás területén is. Folyamatosan ott vannak az állásbörzéken, pályaorientációs rendezvényeken. Minél szélesebb körben kívánják a fiatalokat és az álláskeresőket megszólítani, hirdetésekkel is jelen vannak a legnagyobb álláskereső portálokon és számos közösségimédia-felületen.

Képzési szövetség a jövő európai vasútjáért

A munkaerő-probléma az egész EU-t foglalkoztatja. A műszaki személyzet utánpótlása szűk keresztmetszetté válhat az uniós vasúti ágazat versenypozíciójának megőrzésében. Az elöregedés miatti fogyó munkaerővel, a szektor nem vonzó megítélésével, valamint a digitális átalakulás miatt változó képzettségi követelményekkel együtt várhatóan ez a szakképzettségi hiány a jövőben növekszik – írta már négy évvel ezelőtt egy uniós tanulmány. Az Európai Bizottság szakértői csoportjának az EU vasúti szolgáltatóinak versenyképességével foglalkozó zárójelentése megerősítette, hogy a népesség elöregedésére tekintettel a munkavállalók jelentős része várhatóan nyugdíjba vonul az elkövetkező években. Ugyanakkor a digitális és high-tech technológiákhoz kapcsolódó átalakulás ellentmondásokat teremt a rendelkezésre álló és az igényelt készségek között.
A Bizottság válaszul létrehozta a Skill Training Alliance For the Future European Rail System (STAFFER) elnevezésű projektet, amelyet a Genovai Egyetem koordinál. A STAFFER a kulcsfontosságú vállalkozások, szakszervezetek, az oktatásban és a szakképzésben érdekelt felek, valamint a hatóságok közötti stratégiai együttműködés uniós finanszírozású kerete. A cél egy átfogó ágazati képzési stratégia támogatása és konkrét intézkedések kidolgozása a rövid és középtávú igények kielégítésére. A gyakorlatban a tantervek, képzési és oktatási programok kiigazítására lehet tehát uniós forrást igényelni.

Nyitókép: Harmati Marcell

Ezek is érdekelhetik

Gyermekvasutasokat avattak hétvégén

Szombaton tartották a Gyermekvasúton a 2023/2024. tanévben tanfolyamot elvégző, több mint 150 gyerek avatási ünnepségét.

“All-In” az új hajtástechnológiákra – vagy az adottságokhoz igazodó, fokozatos fejlődés

A dekarbonizációs célok melletti feltétlen elköteleződés nem, az ahhoz vezető út azonban már megosztotta a HUNGRAIL I. Vasúti Járműipari Szimpóziumának felszólalóit a vasúti járműipar...

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Kamionnal ütközött a tehervonat

Baleset miatt késtek a vonatok a Budapest-Miskolc-Sátoraljaújhely, illetve a Hidasnémeti és a Budapest-Eger vonalon - közölte a Mávinform kedd délelőtt. A balesetben tehervonat kamionnal ütközött...

Összeolvad a MÁV és a VOLÁN telefonos ügyfélszolgálata

2024. május 1-től két területen is szintet lép a MÁV-START és a Volánbusz integrációja: a telefonos utas-tájékoztatás egységesítésének, a jegyváltási lehetőségek bővítésének előnyeit is...

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Legfrissebb híreink

UIRR: csökkent a szállítmányozás 2023-ban

A szervezet májusi közgyűlésén zárták a tavalyi üzleti évek és bemutatták az új testületi felállást.

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

A rovat további cikkei

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.