fbpx
2024. október 4. péntek
spot_img

Van elég mozdonyvezető a forgalom fenntartásához, de fejlesztik a toborzási módszereket

Hatékonyabb toborzással és könnyítésekkel a munkaerő felvételét szeretnék növelni a MÁV–Volán-csoportnál, ugyanakkor a szakemberek megtartására is nagy hangsúlyt kívánnak helyezni.

Az országos sajtót is megjárta ősz elején a MÁV–Volán-csoport nehéz munkaerőhelyzetének témája. „A zavartalan vasúti közlekedést biztosító munkakörök közül a mozdonyvezetők, a váltókezelők és a jegyvizsgálók többsége is kimeríti nem csupán az éves munkaidőkeretét, hanem a maximum 300 órás túlórakeretet is” – olvashattuk például egy napilapban, ezért rákérdeztünk erre a problémára a MÁV-nál.

Hat százalék

Jelenleg 200 óra feletti túlórát az érintett kollégák létszámának mindössze hat százaléka ért el, a keret kimerüléséről tehát még korántsem lehet beszélni – kezdődik a válasz. A szolgáltatásainkat egyébként sem a mozdonyvezető kollégák túlóráztatásával, hanem a létszám folyamatos bővítésével szeretnénk biztosítani. Ennek érdekében igyekszünk vonzóbbá tenni a munkafeltételeket, egyrészt azzal, hogy minden lehetséges eszközzel igyekszünk tenni a bérek és juttatások versenyképességének megőrzéséért, másrészt pedig azzal, hogy folyamatosan a kor követelményeinek megfelelően könnyítünk a belépési feltételeken. A belépési feltételek könnyítésének és egyszerűsítésének csak egyetlen korlátja van: az utasbiztonság. Minden mozdonyvezetőnknek rendelkeznie kell azzal a szaktudással és gyakorlattal, ami az utasok biztonságos szállításához elengedhetetlen. Ebből nem engedhetünk – írta a kommunikációs igazgatóság.

- Hirdetés -

2508 fő

A probléma nem új, és nem egyedi. A közlekedési-szállítási szektor más alágazatainál is sofőrhiány jelentkezik, és az egész kontinensre jellemző ez a probléma, az Európai Uniónak van is programja a képzésfejlesztésre. (Lásd erről külön anyagunkat!) Régóta ismert, hogy például a MÁV-tól távozó mozdonyvezetők egy része hazai vasúti társaságoknál, mások pedig külföldi vasutaknál vállalnak munkát.
A MÁV-START-nál mozdonyvezetőként jelenleg 2508 fő dolgozik, a menetrendhez szükséges mozdonyvezetői alaplétszám biztosított – állítja a MÁV. A vasúttársaság a folyamatos toborzással párhuzamosan minden évben indít országosan tanfolyamokat, éves szinten 12–14 alkalommal. Idén 13 mozdonyvezetői tanfolyam indul, összesen 325 fővel. A MÁV-START-ot egyrészt többféle pályaorientációs rendezvényen való aktív részvétellel, másrészt a szakképzésbe történő közvetlen bekapcsolódással próbálják vonzóbbá tenni, illetve folyamatosan keresik az együttműködés új formáit az oktatási intézményekkel annak érdekében, hogy a munkaerőigénynek minél inkább megfelelő fiatalok kerüljenek ki a képzésből, olyanok, akiket sikerül is a vállalatnál tartani.

Toborzó

A kérdéseinkre adott válasz szerint a cégcsoport folyamatosan fejleszti toborzási módszereit, ennek köszönhetően az utóbbi időben sikeresebb lett ez a munka, ugyanakkor nagy hangsúlyt fektetnek a munkaerő megtartására is. Ehhez hozzájárul az egész vállalatcsoport jó hírneve. A közbeszédben a vasút általában a problémáival van jelen, ezért megítélése negatívnak tűnik, ám a munkavállalók képe lényegesen jobb saját cégcsoportjukról. Egy felmérés szerint például a MÁV-START benne van abban a vállalati körben, mégpedig hatodik helyen, amelyeket a munkavállalók Magyarországon a leginkább szeretnek, ahol megbecsülést tapasztalnak. A rangsorban csak nemzetközi cégek kerültek a START elé.
Ha nem kizárólag a mozdonyvezetőkkel foglalkozunk, szintén árnyalt a kép.

A munkaerőhiány komoly gond, de nem látszik, hogy a létszámhiány miatt össze kellene omlania a szolgáltatásnak.

A MÁV–Volán-csoport által ténylegesen foglalkoztatott munkavállalói létszám félévkor 53 190 fő volt. A betöltetlen pozíciók aránya mintegy három százalék. 2023 első félévében közel 35 ezer jelentkezést regisztráltak a MÁV-Volán-csoportnál, csaknem háromezer új szakember lépett be a csoportba az időszak alatt.
A MÁV-nál folyamatosan zajlanak olyan korszerűsítések, amelynek hatására csökkenhet egyes tevékenységek élőmunka-szükséglete. A központi forgalomirányítási rendszerek (KÖFI) haszna nemcsak az, hogy lényegesen hatékonyabbá teszi a forgalomirányítást, így csökkenthetőek a késések, stabilizálható a pályák tényleges kapacitása, de a mind szélesebb körben történő bevezetésének hatására csökken a forgalomlebonyolítással összefüggő személyes jelenlétet igénylő tevékenység, és az ehhez szükséges munkaerő.

Juttatási csomag

A MÁV válaszában arra is kitér, hogy a munkaerő megtartására fókuszálnak, a munkavállalói elégedettség növelése a cél. Ezt széles körű béren kívüli juttatási csomag is támogatja. Cél a vasútszakmai képzési rendszer korszerűsítése, valamint az átállás a digitális oktatásra. A MÁV–Volán-csoport számos vállalata érintett a duális képzésekben a szakképzés és a felsőoktatás területén is. Folyamatosan ott vannak az állásbörzéken, pályaorientációs rendezvényeken. Minél szélesebb körben kívánják a fiatalokat és az álláskeresőket megszólítani, hirdetésekkel is jelen vannak a legnagyobb álláskereső portálokon és számos közösségimédia-felületen.

Képzési szövetség a jövő európai vasútjáért

A munkaerő-probléma az egész EU-t foglalkoztatja. A műszaki személyzet utánpótlása szűk keresztmetszetté válhat az uniós vasúti ágazat versenypozíciójának megőrzésében. Az elöregedés miatti fogyó munkaerővel, a szektor nem vonzó megítélésével, valamint a digitális átalakulás miatt változó képzettségi követelményekkel együtt várhatóan ez a szakképzettségi hiány a jövőben növekszik – írta már négy évvel ezelőtt egy uniós tanulmány. Az Európai Bizottság szakértői csoportjának az EU vasúti szolgáltatóinak versenyképességével foglalkozó zárójelentése megerősítette, hogy a népesség elöregedésére tekintettel a munkavállalók jelentős része várhatóan nyugdíjba vonul az elkövetkező években. Ugyanakkor a digitális és high-tech technológiákhoz kapcsolódó átalakulás ellentmondásokat teremt a rendelkezésre álló és az igényelt készségek között.
A Bizottság válaszul létrehozta a Skill Training Alliance For the Future European Rail System (STAFFER) elnevezésű projektet, amelyet a Genovai Egyetem koordinál. A STAFFER a kulcsfontosságú vállalkozások, szakszervezetek, az oktatásban és a szakképzésben érdekelt felek, valamint a hatóságok közötti stratégiai együttműködés uniós finanszírozású kerete. A cél egy átfogó ágazati képzési stratégia támogatása és konkrét intézkedések kidolgozása a rövid és középtávú igények kielégítésére. A gyakorlatban a tantervek, képzési és oktatási programok kiigazítására lehet tehát uniós forrást igényelni.

Nyitókép: Harmati Marcell

Ezek is érdekelhetik

Még szorosabb együttműködés a MÁV-VOLÁN-csoport és az ÖBB között

A megállapodás fókuszában a közlekedési kapcsolatos javítása áll, amely a személy- és áruszállítási szolgáltatások színvonalának emelésére is kiterjed.

Nemzetközi elismerés a MÁV új vezérigazgatójának

Két fontos nemzetközi szervezet vezető bizottsága is tagjának választotta a MÁV új vezérigazgatóját, Hegyi Zsoltot.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Személyi változás a MÁV FKG élén

Dr. Kormányos Lászlót nevezték ki a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító (FKG) Kft. új ügyvezető igazgatójának.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

Fejlesztés a MÁV app-ban: már itt is elérhető EMMA

A mai naptól elérhető a MÁV applikációban EMMA, a MÁV-VOLÁN-csoport egységes menetrendi és térképes útvonaltervezője.

Legfrissebb híreink

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.

Jól halad a MÁV pályafelújítása, 5 perccel is csökkenhet a menetidő

A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, közel 20 km hosszon megszűnik a sebességkorlátozás.

RCH: 450 ezer tonna cukorrépa szállítása várható

A Rail Cargo Hungaria a szükséges vasúti kocsi és vontatási kapacitás biztosításával felkészült a fuvarozási feladatokra.

A rovat további cikkei

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.