fbpx
2025. február 6. csütörtök

Újak a vonatok, de kevés az utas Szlovéniában

Sok szó esik mostanában arról, hogy az egyes szegmensekben milyen járművekkel tud gazdálkodni a MÁV-Start. A Hungrail Magyar Vasút a szomszédban is körülnéz, sorozatunk Szlovéniával indul.

Áruszállításban erős, de kevés utast vonz a 2,1 milliós Szlovénia magyar szemmel nézve igencsak fejlett gördülőállománnyal és infrastruktúrával működő vasúti rendszere.

MAX. 160

Délnyugati szomszédunk azon kevés régiós országok egyike, amely nagy sebességű vasúti flottát tart hadrendben, ráadásul már meglehetősen hosszú ideje. Kétezerben szerezték be az SŽ 310-es sorozatú Pendolino motorvonatait, ezek engedélyezett legnagyobb sebessége 200 kilométer/óra. Igaz, ezt a képességüket nem tudják kihasználni, az országban ugyanis 160-asnál nincs gyorsabb vasúti szakasz. A flotta azonban erős kifejezés is lehet, összesen ugyanis mindössze három vonatról van szó: kettő a Koper–Ljubljana–Maribor útvonalon járt eredetileg, és az ívekkel sűrűn tarkított szakaszokon lehetett kihasználni a billenőszekrényes szerkezet előnyeit a rövidebb eljutási időkkel. Maribor és a főváros között igen sűrű a forgalom, munkanapokon 29 vonat közlekedik, a leggyorsabbak egy óra 50 perc alatt teszik meg a kicsivel több mint 130 kilométeres távot.
A korábban a szlovén főváros és Velence között közlekedő harmadik Pendolinót is már belföldön használják, mivel az olasz hatóságok nehezen érthető okok miatt az olasz gyártású szerelvényt nem engedik be az országba, így csak Triesztig van vasúti kapcsolat.

- Hirdetés -

Felfrissített motorvonatflotta

Csakhogy nem csupán három igazán modern vonata van az állami vasúttársaságnak, a Slovenske železnicének. A fővonalakon a legrégebbi szerelvény is csak 23 éves, hiszen 2000 és 2002 között szereztek be harminc Siemens Desiro villamos motorvonatot, 2021-ben tíz Stadler Kisst, 2020 és 2022 között 21 Flirt motorvonatot – ráadásul három áramneműeket.
A dízel motorvonatok állaga is folyamatosan frissül, 21 Stadler Flirt dízel motorvonatot is vettek 2020 és 2022 között, így a nemzetközi vonatok kivételével meg is szűnt az országban a személykocsikból és mozdonyokból álló vonatok közlekedése. A dízelek között van még három matuzsálemi korú, 1970-ben épített, a DB 624-esekkel megegyező, német gyártású 711-es sorozatszámú motorvonat. A német MBB Donauwörth-tel együttműködve 1983 és 1986 között Mariborban gyártották a 713/715-ös, 120-as maximális sebességre képes dízel motorvonatokat, amelyek a jó karbantartásnak köszönhetően napjainkban is közlekednek, megfelelő utaskonform mellett  – tizenegy ilyen jármű van használatban. A 813/814-es széria 1973 és 1976 között készült a FIAT torinói üzeme és a maribori TVT kooperációjában, még harminc működik. A fiatalodás tehát folyamatban van, azt azonban a már Jugoszlávián belül is a saját, szlovén gyártásra figyelő országban is elfogadták, hogy napjainkban már nem hatékony kis szériában, helyben gyártani, így inkább sikeres motorvonat-sorozatokat vásárolnak.

Kevesek ülnek vonatra

A modern vonatok és az emelt sebességű vasútvonalak ellenére sem sokat vonatoznak a szlovénok. Az Eurostat legfrissebb, 2021-es adatai szerint Szlovéniában a vasút utaskilométer alapján számított részesedése csupán 1,3 százalék volt. Ennél csak a litván 0,8 és a görög 0,6 százalék alacsonyabb az EU vasúthálózatot fönntartó országai között.
Amíg a személyszállításban az utolsók között van Szlovénia az EU-ban, az áruszállításban teljesen más a helyzet. Szintén 2021-es Eurostat-adatok alapján a vasút részesedése tonnakilométerben a teljes áruszállítási teljesítményből 29,6 százalék volt, aminél csak a szlovák (31,8 százalék), illetve a litván (52,8) magasabb. Az infrastruktúra fejlesztésében is kiemelt szerepet kap az áruszállítás: várhatóan 2026-ig építik meg a második vágányt a hiányzó szakaszokon Ljubljana és a koperi kikötő között. Az ötven kilométeres Divača–Koper szakaszt nehéz terepviszonyok között, 1,1 milliárd euróért, körülbelül 400 milliárd forintért bővítik.

Nemzetközi bevetésre készen

Szlovénia vasúti fővonalai 3 kV-os egyenárammal villamosítottak, ami az olasz rendszerrel egyezik meg. A szomszédos országok közül Horvátország és Magyarország 25 kV-os, 50 hertzes váltóáramot használ, míg Ausztria 15 kV-os, 16,7 Hz-es váltóáramot. Így a kicsiny Szlovénia számára a nemzetközi áruszállításhoz kiemelten fontos, hogy legyenek több áramnemű mozdonyai is. Az állami SŽ-nek 78 villamos mozdonya van, és ezeket főként a vasúti áruszállításban használják. Más vállalatnak nincsenek az országban bejegyzett villamos mozdonyai.


A flotta körülbelül felét 32, az 541-es sorozatként ismert Siemens Taurus alkotja. A korosabb, hattengelyes, 363-as sorozatú, Brigitte becenevű Alstom villamos mozdonyokat 1975-ben szerezték be, ezek a szlovén és olasz egyenáramú szakaszokon fordulnak elő, alapvetően tehervonatok élén – legfeljebb 125 km/órás sebességük miatt a szlovén fővonalakon ablakos vonatok előtt túl lassúak lennének. A legidősebb 342-es sorozat 1968 és 1970 között készült az Ansaldo vezette konzorcium gyártásában. Az eredetileg negyvenes állományból még nyolc van szolgálatban. A magánvasutak közül a szlovén–osztrák tulajdonú Adria Transport d.o.o. három–három 1216-os Taurusszal és Siemens Herkules dízellel, és két egykori ÖBB-s, ott Sisi becenevű 1822-es mozdonnyal dolgozik.
Dízelmozdonyból a statisztikai adatok alapján 69 van az országban – az állami vasútnál 46. Ezek szinte mindegyike igen koros: a 642/643-as sorozatot a horvát Đuro Đaković gyártotta, még 33-at használnak, de csereérettek már. A volt Jugoszláviában elterjedt 664-es sorozat modernebb, amerikai licenc alapján készült, Szlovéniában azonban csak hat van belőlük, főként Ljubljanában. Csupán négy modern járművet találunk ebben a szegmensben. A CZ Loko által 2020-ban gyártott 646-os sorozatot a koperi kikötőben használják.
A vasúti áruszállító vállalat, az SŽ-Tovorni promet 2700 vasúti teherkocsit üzemeltet, ezek java része jugoszláv gyártású, ám ezen a téren is korszerűsítenek. Vasércszállításra 2017−2018 között száz új Innofreight kocsit vásároltak, és további négyszáz új teherkocsit szereznek be 2025-ig, illetve húsz villamos mozdony megvétele is a tervek között szerepel. A szlovén piacon az állami áruszállító vállalat vezető szerepe a mai napig megkérdőjelezhetetlen, tavalyelőtt is 85 százalék volt a piaci részesedése.

Olcsó bérletek

Nemcsak a vonatok újak, a pálya is jó állapotban van: a Maribor–Ljubljana szakaszon – ahol a terepviszonyok engedték – 160-ra emelték a pályasebességet, ahogy az ebből a szakaszból Pragerskónál Muraszombat (Muraszombathely) felé kiágazó vonalon is. A magyar szemmel fiatalosnak ható flotta mellett még egy csábító ajánlata van a szlovén vasútnak az utasoknak: az olcsó bérletek. Ausztria, Németország és Magyarország után idén Szlovénia is országos vasúti bérlet bevezetése mellett döntött. A havi bérlet ára 70 euró (27 ezer forint), viszont az éves bérlet 560 euróért (210 ezer forint) elérhető. Ráadásul átruházható bérlet is van, a havi 90, az éves 720 euróért.

Borítókép: Ötvenéves, 814 sorozatú motorvonat Bledben. Szlovéniában szinte össznépi foglalatosság a vonatok összefestékezése (graffiti)

Ezek is érdekelhetik

Nyugatról keletre romlik a szlovák vasúti flotta

Bár folyamatos a járművek beszerzése, felújítása, így sincs elég minőségi jármű északi szomszédunknál. Szlovákiában csak minden kilencedik vasúti jármű új vagy korszerűsített.

Országbérlet Szlovéniában is

Június 1-től 1, 3, 7 és 30 napos változatban árulják, induláskor még nem érvényes a városi közlekedésre. Tagadni sem lehetne, hogy Németország és Magyarország mintáját...

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.