Augusztus végére készül el a megvalósíthatósági tanulmánya a Balatonaliga és Balatonakarattya közötti új pálya, valamint a még hiányzó északi parti villamosítás fejlesztésének – nyilatkozta a Balaton Fejlesztési Tanács szakértője.
A Balaton Fejlesztési Tanács régóta dolgozik a déli és északi vasútvonal összekötésének a megoldásán, több tanulmány is született a témában. De
most először nyílik esély, hogy a kormány forrást rendeljen a kivitelezéshez is.
Balatonaliga és Balatonakarattya között több terv variáció is készül, a megvalósíthatósági tanulmányt ez év augusztus 31-ig kell véglegesíteni – mondta a Veol.hu kérdésére Dorner Lajos, a Balaton Fejlesztési Tanács szakértője, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke. Ugyancsak augusztus 31-ig el kell készülnie az északi parti vasút további villamosítása megvalósíthatósági tanulmányának is. Ha az megvalósul, akkor Győr, Szombathely, Sopron felől is érkezhetnek majd ide a vonatok. Egyrészt így csökkenteni lehet a telített autóutak forgalmát, másrészt igény is mutatkozik rá. Amióta az Interregio járatok Győrtől Keszthelyen, Kaposváron át Pécsig mennek, még az osztrákoknál is érezhetően megnőtt irántuk az érdeklődés.
Dorner Lajos a lapnak kifejtette, hogy olyan egységes rendszer felépítése a cél, amelyben fordulás és várakozás nélkül járhat a vasút, a korszerű járműpark jobban ki van használva, léteznek menekülő útvonalak, csatlakozó vágányok. amelyek lehetővé teszik, hogy baleset miatt ne kelljen leállítani az egész vonalat. Mindez sokkal olcsóbbá is teszi az üzemeltetést.
Együtt kell tehát fejleszteni a járműveket és az infrastruktúrát tehát. Akkor jó vonatokon lehet majd körbeutazni a Balatont, és minden településen azonos szintű lesz a szolgáltatás.
A cikkben érdekes történelmi áttekintést adott a szakértő a Balaton déli és északi partján kiépült vasútvonalak eltérő sajátosságairól, adottságairól és fejlesztési lehetőségeiről. Kiderült, hogy a máig fennálló elkülönülés gyökere a több mint száz évvel ezelőtti döntések máig ható következménye.