Szeptemberben megkezdődött a Miskolc és Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomás közötti vasúti pálya felújítása, a 27 kilométernyi teljes szakaszon két ütemben, éjjel-nappal dolgoznak a szakemberek és a munkagépek annak érdekében, hogy december 4-ig határidőre elkészüljön a pályarekonstrukció.
A MÁV tájékoztatása szerint a beruházás még teljes egészében a vasúttársaság saját forrásaiból valósul meg, tartalmi értelemben már része az Építési és Közlekedési Minisztérium által meghirdetett 5 pontos akcióterv infrastruktúra-felújítási fejezetének. A MÁV kiemeli, hogy a korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, közel 20 km hosszon megszűnik a sebességkorlátozás és akár 5 perccel javulhat a menetidő is. A kivitelezés teljes költsége a MÁV saját forrásából mintegy 18 milliárd forint.
A pályarekonstrukció részletei
A vasúttársaság az első fázisban, október 18-ig Miskolc-Rendező pályaudvar és Nyékládháza, valamint Nyékládháza és Emőd között újítja fel a bal vágányt a MÁV FKG Kft. kivitelezésében. Jelen állás szerint a Nyékládháza és Miskolc közötti szakaszra tervezett munkálatok jelentős része kész, műszakonként mintegy 200-250 szakember közreműködésével, számos nagy munkagép, vasútüzemi és közúti jármű bevonásával végzik a kivitelezést. Komoly feladat hárul a a 210 tonnás – Európában is ritkaságnak számító – korszerű SMD felépítménycserélő óriás gépláncnak, amellyel 9 nap alatt cserélte a kivitelező a síneket és a vasbetonaljakat.
A MÁV tájékoztatása szerint a nagygépes ágyazatrostálás is elkészült: 9,5 kilométeren közel 37 ezer tonna zúzottkövet rostáltak és cseréltek egy speciális vasúti munkagéppel. A sín- és ágyazatcseréket követően folyamatosan halad a vágányok szabályozása, ágyazatpótlás és az útátjárók átépítése is. A munkálatok része a bokor- és cserjeirtás, a padkák rendezése, valamint a vízelvezető árkok kialakítása is.
Nyékládháza és Emőd közötti részen is ütemterv szerint haladnak a munkálatok, 5,5 kilométeren 21 ezer tonnányi zúzottkövet mozgattak meg az átrostálás és a cserélés érdekében. Három híd szigetelése elkészült, a negyedik híd szigetelése még folyamatban van, és már kicserélték a mintegy 9000 betonalj kétharmadát. Hátra van még 95 darab 120 méter hosszú sínszál cseréje, valamint az útátjárók átépítése, a padkarendezés és az árkok kialakítása.
A felújítási munkafázisokhoz igazodva jelentősen módosultak a távolsági – InterCity, InterRégió, nemzetközi – vonatok és a személyvonatok közlekedési rendje a Budapest–Miskolc fővonalon, ezért utazás előtt mindenképp érdemes tájékozódni a MÁV felületein.
Fotók: MÁV