Az egyik szakszervezet tervez még sztrájkot a Volánbusznál.
A munkavállalói érdekképviseletek válaszaival folytatódtak a bértárgyalások a MÁV székházában. Az egyeztetésen elhangzott, hogy a szakszervezetek többsége – a reálbér értékének megőrzését biztosító garanciák esetén – elfogadhatónak tartja a hosszabb távra szóló bérmegállapodást is. E garanciák kidolgozására a munkáltatói oldal nyitottságot mutatott – írja a MÁV közleménye.
A felek megállapodása szerint a bértárgyalások még januárban folytatódnak. A Volánbusz-munkavállalók egy részét képviselő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) ugyanakkor elutasította a munkáltatói ajánlatot, és eredménytelennek minősítette a bértárgyalást, valamint indokoltnak tartja a januárra tervezett, újabb sztrájk megtartását is.
A múlt heti CSÉT-ülésen (csoportszintű érdekegyeztető tanács) megfogalmazott tulajdonosi bérajánlatra adott szakszervezeti válaszok ismertetésével folytatódtak a bértárgyalások a MÁV–Volán-csoport háromoldalú érdekegyeztető tanácsán. Az érdekképviseleti vezetők többsége jelezte, hogy a több évet felölelő bérmegállapodási konstrukció számukra csak garanciális feltételek és konkrét, technikai megoldások beépítése esetén fogadható el, míg a 2024-es éves bérfejlesztés mértékére, annak módjára vonatkozóan további egyeztetéseket látnak szükségesnek.
A CSÉT-ülésen elhangzottak alapján a munkaadói oldal tárgyalódelegációját vezető Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója úgy látja, a januári megállapodásnak továbbra is megvan az esélye. (Ez a feltétele annak, hogy a bérfejlesztés eredményei már a februárban kifizetett bérekben érvényesüljenek.) A munkáltatói oldal ugyanis megértette: egy hosszabb távú megállapodás megkötéséhez egyebek mellett arra van szükség, hogy teljesüljön a munkavállalói oldal igénye a reálbér értékének megőrzését biztosító, a megállapodásba beépített garanciákra vonatkozóan.
A múlt héten megfogalmazott tulajdonosi ajánlat szerint a bérfejlesztési ciklus alatt a cégcsoport munkavállalóinak alapbére átlagosan legalább 25 százalékkal növekedne, míg az első évben, 2024-ben egységesen havi 70 ezer forinttal nőne a vállalatcsoport minden munkavállalójának alapbére. Ez átlagosan 16,8 százalékos, míg például a Volánbusz-autóbuszvezetők esetében 20,5 százalékos béremelést jelentene már az idei esztendőben.
Nyitóképünkön a csoportszintű érdekegyeztető tanács múlt heti ülése (fotó: MÁV).