fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Felére zuhant a Kína-Európa vasúti konténerforgalom

Az egyre olcsóbb tengeri áruszállítás és az orosz-ukrán háború is nehéz helyzetbe hozta a vasúti transzkontinentális áruszállítást Ázsia és Európa között.

Nagy reményeket fűztek az Európa és Kína közötti vasúti áruszállításhoz a kontinens vasúti és áruszállító fuvarozó cégei. A gyors felfutás idején sorra jelentek meg a hírek az újabb és újabb európai és kínai városok közötti vasúti kapcsolatokról, amik a hajós összeköttetés egy-másfélhónapos eljutási idejéhez képest jóval gyorsabban, jellemzően 10-12 nap alatt kapcsolták össze az akár tízezer km-es távolságra lévő városokat.

A Covid járvány során a korábbi 1-2 ezer dolláros konténerszállítási költség a Sanghaj-Rotterdam útirányon jóval 10 ezer dollár felé nőtt, ami már közel egybeesett a vasúti áruszállítás költségével. Csakhogy azóta helyreálltak a globális ellátási láncok, és 2023 elejére ismét 2 ezer dollár alá süllyedtek a hajós eljutási költségek egy egységkonténerre számítva. Így a vasúti szállítás 7 ezer dolláros költsége már nem olcsóbb, hanem jóval magasabb.

A vasúti áruszállítás másfél éve még a tengerinél akár olcsóbb is lehet, mára viszont legalább ötször drágább.

- Hirdetés -

Kiürülő középső korridor

A leggyorsabb és legolcsóbb módja a Kína és Európa közötti vasúti kapcsolatnak Kazahsztánon, Oroszországon és Fehérországon át vezet. Ukrajna orosz megtámadása után is lehetséges ugyan a vasúti kapcsolat használata, ettől azonban az európai megrendelők többsége ódzkodik. Ez meglátszik a statisztikai adatokon is: az Eurasian Rail Alliance indexének adatai szerint 2023. első két hónapjában több mint felével kisebb volt az Európai Unió országai és Kína között a középső korridoron keresztül szállított konténerek mennyisége.

Forrás: Eurasian Rail Alliance

A korábban havi 50 ezer TEU-s forgalom februárban már csak 17 ezer TEU-t tett ki. Továbbra is nagyon egyenetlen a forgalom: keletről nyugatra több mint kétszer annyi konténert szállítanak, mint az ellenkező irányba.

Magyarország esetében 2022 első hónapjai után volt egy nagyobb fellendülés, de nyárra visszaesett a forgalom, csak augusztusban volt egy nagyobb kiugrás.

Míg 2022 elején hazánkból is indultak konténerek a középső korridoron kelet felé, ez 2022 májusa óta megszűnt. Februárban pedig már csak 112 TEU, alig másfél vonatnyi konténer érkezett keletről is Magyarországra.

Forrás: Eurasian Rail Alliance

Kína-Európa helyett Kína-Oroszország

A visszaeső transzeurázsiai vasúti forgalommal a RaiFreight.com szaklapban is foglalkoztak. A kínai tulajdonú BTT Freight Management értékesítési vezetőjével, Xinyao Zhanggal készítettek interjút. Az újságban konkrét adatokat nem neveztek meg, csakhogy nagyon jelentős a Kína-Európa Expressz (KEE) volumenek visszaesése.

Idén a Kínából induló KEE vonat el se éri Európát, ugyanis jellemzően csak Oroszországig közlekednek. Lehetségesnek tartják az iparágban, hogy a vonatok sokkal inkább Kína-Oroszország Expresszek lesznek a jövőben. Ezt erősíti, hogy újabb összeköttetéseket is nyitottak ezen relációkban idén, például a Peking-Moszkva és Langfang-Moszkva útvonalakat.

Xinyao  Zhang azt is elmondta, hogy az Oroszországon keresztül vezető útvonallal kapcsolatos problémákon kívül a Kínai Vasút új politikája is megnehezíti a közép-kelet-európai vonatok közlekedését. A kínai nemzeti vasútársaság új küszöbértéket vezetett be, amelyet 50 TEU-ban határoztak meg. Magyarán csak akkor indul közvetlen vonat más európai országba, ha ennyi konténer összegyűjthető, ami nem olyan egyszerű feladat.

Közvetlen eljutás helyett gyűjtőjáratok

Ezért a közvetlen vonatok helyett több vegyes vonatot vezettek be a Kína-Európa járatokra. Tavaly szeptemberben a Chengdu által üzemeltetett “Cross Europe” vonat jó példa a lehetséges megoldásra, amely Luxemburgba és Lengyelországba is szállít konténereket. Az Yiwu és Xinjiang felől érkező konténereket pedig Duisburgba, Madridba, Hamburgba és a belarusz-lengyel határon található Małaszewiczebe szállítják.

A jövőben arra lehet számítani, hogy csakis azok az áruk maradnak a vasúti áruszállításnál, ahol fontos szerepe van az eljutási időnek, ilyen lehet például a gyorsan változó divatipar vagy a magas értékű elektronikai eszközök.

Címlapkép forrás: Unsplash

Ezek is érdekelhetik

Az EU-nak 18,5 milliárdjába kerülne felpörgetni a Middle Corridort

Az Új Selyemút középső folyosójának (Middle Corridor) célzott bővítése 2040-re az EU és Ázsia közötti éves szállítási volument a jelenlegi mintegy 33 000-ről 1,4 millió TEU-ra növelheti - áll az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) tanulmányában. 

Új Európa-Kína logisztikai központ létesül Budapest mellett

Százezer négyzetméteren új Kína-Európa logisztikai központ létesül Budapest mellett. A projektet a kínai tulajdonban lévő Koeman a Nonfungo magyar cégtől bérelt területen hozza létre. Ennek érdekében a felek a minap támogatási szerződést írtak alá.

A Rail Cargo összeköti Budapestet és Fiumét

Az osztrákok heti két járatpárt indítanak Rijeka és a BILK között TransNET szolgáltatásuk részeként.

Törökország a reménye a Kína-Eu vasútvonalnak

Az EU elfogadta az Oroszországgal szembeni tizedik szankciócsomagját a napokban.

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.