Az Új Selyemút középső folyosójának (Middle Corridor) célzott bővítése 2040-re az EU és Ázsia közötti éves szállítási volument a jelenlegi mintegy 33 000-ről 1,4 millió TEU-ra növelheti – áll az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) tanulmányában.
Ehhez a legfontosabbak a folyosó központi, úgynevezett transzkaszpi szakaszának fejlesztései, amely a Kaszpi-tengeren és a közép-ázsiai államokon keresztül vezet Kínába – derül ki egy minap közzétett tanulmányból, amelyet az EBRD az EU Bizottság megbízásából készített. A szerzők úgy vélik, hogy
a három fő útvonalból álló transzkaszpi folyosó szállítási volumene 2040-re évi mintegy 18 000 TEU-ról 865 000 TEU-ra növelhető
– ismertette a tanulmány megállapításait a DVZ.de. Ennek előfeltétele szerintük, hogy az EU a Global Gateway stratégia részeként előmozdítsa a tanulmányban javasolt 33 infrastrukturális projektet, és támogasson további intézkedéseket a határokon átnyúló forgalomáramlás javítására, például a fuvarokmányok digitalizálását, a vámok, a vám- és határellenőrzések, valamint a szabályozási követelmények harmonizálását. A tanulmány szerint az összes javaslat megvalósításához mintegy 18,5 milliárd eurót kellene befektetni.
Az Ukrajna elleni oroszországi háború következtében felerősödött az alternatívák keresése a Fehéroroszországon és Oroszországon keresztül vezető északi útvonallal szemben – mondta Adina Valean, az EU közlekedési biztosa – A tanulmány megállapításai konkrét ajánlásokat tartalmaznak a “kemény” közlekedési infrastruktúrára és a “puha” összekapcsolási elemekre vonatkozóan.
Ha ezeket mind megvalósítják, a transzkaszpi folyosón keresztül 13 napos megbízható tranzitidő megvalósítása lenne lehetséges. Jelenleg a számos határ- és kompátkelés miatt az utazási idők 14 és 60 nap között mozognak.
Az EBRD azt javasolja, az EU támogassa a meglévő utak és vasutak korszerűsítését és helyreállítását, valamint újak építését, adjon pénzt a járműflották és a kikötői kezelési kapacitás növelésére, valamint fektessen be multimodális átrakodó terminálokba és logisztikai központokba.
Az EBRD a transzkaszpi-tengeri folyosót az EU és a régió szempontjából is a legígéretesebb beruházási területnek minősítette. Mind az öt közép-ázsiai államot összeköti, és itt találhatók a legfontosabb termelési helyszínek is. Az EU és Közép-Ázsia közötti kereskedelem értéke a 2012-es évi 34,2 milliárd euróról 2022-re 47,5 milliárd euróra nőtt, amelynek kétharmada uniós import, főként ásványi nyersanyagok. Ezen növekedés ellenére
a folyosón a legtöbb áru továbbra az EU és Kína közötti tranzitforgalomban halad majd.
A tanulmány szerint jelenleg az EU és Kína közötti kereskedelem mintegy 10 százaléka bonyolódik vasúton az Új Selyemúton keresztül, 80-85 százaléka hajón, a fennmaradó rész pedig légi úton.
Borítókép: A transzkaszpi útvonal fontos állomása Baki (Orxan Musayev fényképe az Unsplash oldalon)