fbpx
2025. február 6. csütörtök

Az EU-nak 18,5 milliárdjába kerülne felpörgetni a Middle Corridort

Az Új Selyemút középső folyosójának (Middle Corridor) célzott bővítése 2040-re az EU és Ázsia közötti éves szállítási volument a jelenlegi mintegy 33 000-ről 1,4 millió TEU-ra növelheti – áll az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) tanulmányában. 

Ehhez a legfontosabbak a folyosó központi, úgynevezett transzkaszpi szakaszának fejlesztései, amely a Kaszpi-tengeren és a közép-ázsiai államokon keresztül vezet Kínába – derül ki egy minap közzétett tanulmányból, amelyet az EBRD az EU Bizottság megbízásából készített. A szerzők úgy vélik, hogy

a három fő útvonalból álló transzkaszpi folyosó szállítási volumene 2040-re évi mintegy 18 000 TEU-ról 865 000 TEU-ra növelhető

– ismertette a tanulmány megállapításait a DVZ.de. Ennek előfeltétele szerintük, hogy az EU a Global Gateway stratégia részeként előmozdítsa a tanulmányban javasolt 33 infrastrukturális projektet, és támogasson további intézkedéseket a határokon átnyúló forgalomáramlás javítására, például a fuvarokmányok digitalizálását, a vámok, a vám- és határellenőrzések, valamint a szabályozási követelmények harmonizálását. A tanulmány szerint az összes javaslat megvalósításához mintegy 18,5 milliárd eurót kellene befektetni.

- Hirdetés -

Az Ukrajna elleni oroszországi háború következtében felerősödött az alternatívák keresése a Fehéroroszországon és Oroszországon keresztül vezető északi útvonallal szemben – mondta Adina Valean, az EU közlekedési biztosa – A tanulmány megállapításai konkrét ajánlásokat tartalmaznak a “kemény” közlekedési infrastruktúrára és a “puha” összekapcsolási elemekre vonatkozóan.

Ha ezeket mind megvalósítják, a transzkaszpi folyosón keresztül 13 napos megbízható tranzitidő megvalósítása lenne lehetséges. Jelenleg a számos határ- és kompátkelés miatt az utazási idők 14 és 60 nap között mozognak.

Az EBRD azt javasolja, az EU támogassa a meglévő utak és vasutak korszerűsítését és helyreállítását, valamint újak építését, adjon pénzt a járműflották és a kikötői kezelési kapacitás növelésére, valamint fektessen be multimodális átrakodó terminálokba és logisztikai központokba. 

Az EBRD a transzkaszpi-tengeri folyosót az EU és a régió szempontjából is a legígéretesebb beruházási területnek minősítette. Mind az öt közép-ázsiai államot összeköti, és itt találhatók a legfontosabb termelési helyszínek is. Az EU és Közép-Ázsia közötti kereskedelem értéke a 2012-es évi 34,2 milliárd euróról 2022-re 47,5 milliárd euróra nőtt, amelynek kétharmada uniós import, főként ásványi nyersanyagok. Ezen növekedés ellenére

a folyosón a legtöbb áru továbbra az EU és Kína közötti tranzitforgalomban halad majd.

A tanulmány szerint jelenleg az EU és Kína közötti kereskedelem mintegy 10 százaléka bonyolódik vasúton az Új Selyemúton keresztül, 80-85 százaléka hajón, a fennmaradó rész pedig légi úton.

Borítókép: A transzkaszpi útvonal fontos állomása Baki (Orxan Musayev fényképe az Unsplash oldalon)

Ezek is érdekelhetik

Új Európa-Kína logisztikai központ létesül Budapest mellett

Százezer négyzetméteren új Kína-Európa logisztikai központ létesül Budapest mellett. A projektet a kínai tulajdonban lévő Koeman a Nonfungo magyar cégtől bérelt területen hozza létre. Ennek érdekében a felek a minap támogatási szerződést írtak alá.

Felére zuhant a Kína-Európa vasúti konténerforgalom

Az egyre olcsóbb tengeri áruszállítás és az orosz-ukrán háború is nehéz helyzetbe hozta a vasúti transzkontinentális áruszállítást Ázsia és Európa között.

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.