A szerb nemzeti személyszállító vasúttársaság, a Srbija Voz még 2021 végén rendelt meg tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, a teljes megrendelés teljesítése 2025. április végére várható. Az elektromos motorvonatok szerbia regionális vasúthálózatán közlekednek majd.
A három évvel ezelőtt megkötött megállapodás már a harmadik szerződéses együttműködés a Stadler és a Szerb Vasút között, a 2014-ben szintén FLIRT-öket rendeltek, majd rá egy évre három nagysebességű KISS motorvonatot. A most bemutatott járműveket a Stadler prágai mérnöki iroda szakemberi tervezték, az összeszerelés a lengyelországi Siedlcében zajlik.
A 18 megrendelt járműből nyolcat már leszállítottak Szerbiába, ebből az első két egység jelenleg próbaüzemben van. A próbaüzem pozitív zárását követően veheti át a járműveket hivatalosan a szerb fél. A teljes megrendelés teljesítése 2025. április végére várható.
Mit tudnak a szerb FLIRT-ök?
A Szerbiának készülő FLIRT elektromos motorvonat könnyű alumínium szerkezettel rendelkezik, amely megfelel a TSI-előírásoknak és az ütközésbiztonsági szabványoknak (EN 15227). A járművek 160 km/h maximális sebességgel futhatnak. A jármű kialakításakor az alacsony energiafogyasztást és a könnyű kezelhetőséget helyezték előtérbe. Környezetbarát anyagokból épült, beleértve a vízbázisú festékeket és a fűtő-hűtő rendszer hűtőfolyadékát. A motorvonat tágas bejárati terekkel rendelkezik amelyek lehetővé teszik a könnyű és gyors utasáramlást, a mozgáskorlátozottak vagy kerekesszékesek utasokra tekintettel, továbbá a kerékpárral vagy babakocsival utazók számára is kényelmes megoldás. A jármű klímaberendezéssel, belső és külső kamerarendszerrel, valamint vizuális és audio információs rendszerekkel van felszerelve. A fedélzeti biztonság fokozása érdekében az utasok közvetlenül beszélhetnek a járművezetővel egy erre a célra szánt kommunikációs rendszer segítségével. A járművek négy egységből állnak, amelyek 80,7 m hosszúak, 473 utas befogadására alkalmasak, 244 ülőhellyel és tágas csomagtartó terekkel rendelkeznek. Külön részen találhatók az első oszályú utasok számára gyártott kényelmes ülések, valamint a mozgáskorlátozottak számára fenntartott helyek.
Fotók: STADLER